|
|
کدخبر: ۱۷۵۵۹۲

گلوبال ریسرچ گزارش داد

خبرگزاری تسنیم: گلوبال ریسرچ با اشاره به تلاش های روسیه، چین و گروه بریکس برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری خود نوشت: این اقدامات باعثرویگردانی اقتصاد چند تریلیون دلاری جهان از «دلار» می شود و آسیب مهمی به اقتصاد آمریکا وارد می کند.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ، روسیه سعی دارد مبادلات تجاری خود را به دلار انجام ندهد و تجارت هیدروکربنی خود را در آینده به روبل و واحد های پولی کشورهای طرف معامله انجام دهد.
مبادلات تجاری هیدروکربنی روسیه به حدود یک تریلیون دلار در سال می رسد. کشورهای دیگر، به خصوص کشورهای عضو گروه بریکس ممکن است به زودی با کنار گذاشتن معاملات انرژی به دلار به روسیه بپیوندند. این موضوع در صورت دست کم گرفته شدن، می تواند منجر به کاهش ده ها تریلیونی دلارهای نفتی در سال شود و آسیبی مهم به اقتصاد آمریکا وارد کند. تولید ناخالص داخلی آمریکا حدود ۱۷ تریلیون دلار است.
به علاوه، چین نیز جاده ابریشم را به عنوان یک مسیر تجاری جدید که آلمان، روسیه و چین را به هم می پیوندد مجددا بازگشایی خواهد کرد و امکان اتصال و توسعه بازارهای جدید در مسیر این جاده به خصوص در آسیای میانه را فراهم خواهد کرد. بازگشایی جاده ابریشم در آسیای میانه موجب افزایش ثبات اقتصادی و سیاسی و در استان های غربی چین، موجب ایجاد حوزه های جدیدی از توسعه خواهد شد.
ژی جیپینگ، رئیس جمهوری چین در جریان سفر خود به دویسبورگ آلمان یک رشته فعالیت های مربوط به دیپلماسی اقتصادی را آغاز کرد که مستقیما بر خلاف تلاش های گروه نئو محافظه کاران آمریکایی برای رویارویی جدید بین ناتو و روسیه است.
وی پیشنهاد کرد که آلمان و چین با استفاده از نقش دویسبورگ به عنوان بزرگترین بندر درون خشکی جهان و یکی از قطب ترانزیتی تاریخی اروپا، برای ایجاد جاده ابریشم اقتصادی جدید که چین را به اروپا مرتبط می سازد، با یکدیگر همکاری کنند.
رسانه های غربی، تاکنون از هر دوی این اتفاقات بی سر و صدا عبور کرده اند.
آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ جهان همانند یک آهن ربا دیگر شرکای تجاری اروپایی آلمان را به جاده ابریشم جدید جذب خواهد کرد. آنچه از این طریق عاید روسیه و چین می شود، موجب وارد شدن زیانی شدید به واشنگتن خواهد شد.
به علاوه، کشورهای گروه بریکس، در حال آماده شدن برای به کار گیری یک واحد پولی جدید که متشکل از یک سبد از واحدهای پولی این کشورهاست، می باشند تا در مبادلات تجاری بین المللی جایگزین دلار شود.
همچنین قرار است یک سیستم بین المللی جدید پرداخت ها، جایگزین سیستم های سوئیفت و آیبان شود و از این طریق به هژمونی بانک بین المللی پرداخت ها در بازل سوئیس که از آن به عنوان بانک مرکزی تمامی بانک های مرکزی یاد می شود، پایان داده شود. این بانک خصوصی در اوایل دهه ۱۹۳۰ با هدف کنترل سیستم پولی جهانی تاسیس شد.
با شکل گیری این سیستم جدید کشورهای دیگر که تاکنون وابسته به آمریکا بودند، به این سیستم روی خواهند آورد و به تدریج اقتصاد وابسته به آمریکا منزوی خواهد شد.
انتهای پیام / / ۵۱

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار