|
|
کدخبر: ۱۷۵۶۷۴

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری:

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران از ایجاد فضای سبز رایگان در مساجد و مدارس شهر تهران خبر داد و گفت: قسم می خورم تاکنون حتی اجازه قطع یک اصله درخت داده نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، علی محمد مختاری در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز به کار دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه از ۲۹ اردیبهشت تا دوم خرداد، اظهار داشت: طی سالهای اخیر که ۱۱ نمایشگاه بین المللی و ۵ نمایشگاه فصلی گل و گیاه برگزرا شده شاهد تحولات مثبتی در صنعت گل و گیاه کشور و انسجام بیشتر تولیدکنندگان داخلی در ارتقای کیفیت تولیدات بوده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع بسیار بالای گونه های گیاهی در کشورمان با انجام بررسی و تحقیقات علمی و همچنین برنامه ریزی صحیح برای حفاظت از این گونه های بومی و ازدیاد اصولی انواعی که مناسب برای استفاده زینتی هستند می توان به ایجاد خودکفایی در این صنعت کمک کرد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای برگزاری نمایشگاه های گل و گیاه می توان به ترویج فرهنگ گیاه پروری و فضای سبز، جلب مشارکت های مردمی در افزایش سرانه فضای سبز، و حفظ و نگهداری از محیط زیست، ترغیب بازدیدکنندگان به نگهداری و پرورش گل و گیاه، آشنایی شهروندان و علاقه مندان با گونه های مختلف و نادر گیاهی، حمایت از تولید کنندگان داخلی و جذب سرمایه گذاران و همچنین ایجاد موقعیت شغلی در زمینه گل و گیاه و صنایع وابسته اشاره کرد.

* راه اندازی کاروان گل و گیاه در سطح شهر از ۲۹ اردیبهشت

وی اظهار داشت: حسب دستور شهردار تهران طبق روال سالیان گذشته همزمان با برگزاری نمایشگاه کاروانی از احجام تزئین شده با گل با کیفیت و کمیتی برتر از روز آغاز به کار نمایشگاه در سطح شهر تهران به گردش درخواهد آمد.

مختاری هدف از راه اندازی کاروان گل را ایجاد روحیه نشاط و شادابی در محلات مختلف سطح شهر بیان کرد و گفت: شهروندانی که فرصت بازدید از نمایشگاه را به دست نیاورده اند می توانند با تماشای این احشام زیبای تزئین شده با گل و گیاه بخشی از زیبایی های نمایشگاه را در اطراف محل زندگی یا کار خود مشاهده کنند. این درحالی است که حرکت کاروان در سطح شهر در عین حال فراخوان و دعوتی برای بازدید از نمایشگاه گل و گیاه به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه برای افزایش سرانه های تفرجگاهی و فضای سبز در حاشیه بزرگراه ها و معابر اقداماتی انجام شده است گفت: احداث۵۲ بوستان در سطح محلی ناحیه ای، منطقه ای و فرامنطقه ای به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار از جمله طراحی و آغاز فاز نخست اجرایی بوستان های موضوعی و فرامنطقه ای مانند بوستان باغ گل ها در محدوده منطقه ۲، بوستان کودک در محدوده منطقه ۱۸، بوستان دانش و طبیعت و همچنین بوستان ایرانیان در منطقه ۱۹، بوستان مادر لویزان در محدوده منطقه ۴، بوستان باغ ملک در محدوده منطقه ۱، باغ بهشت در اراضی مصلای امام خمینی(ره)، و طراحی بوستان فناوران در محدوده منطقه ۱۵ از اقدامات در دست اجرای سازمان پارک ها است که امسال به بهره برداری خواهد رسید.

* هزینه ۵۶۰ میلیارد تومانی شهرداری برای تملک باغات مناطق یک تا ۵ شهر تهران

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان در محدوده مناطق ۱،۲، ۳،۴ و ۵ برای تملک باغات هزینه کرده است، گفت: سعی کرده ایم در حاشیه همه بزرگراه های شهر فضای سبز ایجاد کنیم که در این راستا احداثفضای سبز در حاشیه بزرگراه ها به مساحت حدود ۲۳۰ هکتار در دستور کار سازمان پارک ها قرار دارد. همچنین توسعه کمربند سبز شهر تهران در دامنه جنوبی البرز به مساحت دو هزار هکتار و پیش بینی حداقل کاشت سه میلیون اصل نهال در شهر تهران در سال ۹۳ از اهم فعالیت های در دست اجرای این سازمان به شمار می آید.

* واگذاری نگهداری و ساماندهی پارک پردیسان به شهرداری در آینده نزدیک

وی در میان صحبت های خود به پارک پردیسان اشاره کرد و گفت: نگهداری این پارک به عهده سازمان محیط زیست بوده که قرار است به زودی نگهداری و ساماندهی آن به شهرداری واگذار شود البته مالکیت آن همچنان با سازمان محیط زیست خواهد بود.

مختاری خاطرنشان کرد:تاکنون در حدود ۱۵۹ هکتار از هشت «روددره» شهر تهران ساماندهی و به فضای سبز عمومی تبدیل شده که در سال جاری نیز حدود ۸۰ هکتار از رود دره های کن و اوین درکه به فضای سبز تبدیل خواهد شد.

وی افزود:در کنار اقداماتی که مدنظر سازمان قرار دارد فضای سبز گسترش فضای سبز عمودی نیز مورد توجه است که در این راستا حدود ۳۰۰ ساختمان به فضای سبز عمودی تزئین شد در واقع می توان گفت هم اکنون حدود ۵۰ هزار مترمربع فضای سبز عمودی در شهر تهران اجرا شده و در سال جاری نیز حدود ۲۵ هزار متر مربع فضای سبزعمودی به صورت پایلوت در ساختمان های شهرداری تهران و متقاضیان حقیقی و حقوقی انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران ادامه داد: برای استفاده از فضای سبز عمودی تسهیلاتی پیش بینی شده که علاوه بر تقبل طراحی ان توسط شهرداری سعی می کنیم آب مورد نیاز این نوع فضای سبز را نیز تعیین کنیم این درحالی است که براساس مصوبه شورای شهر تهران نیز افرادی که برای نمای ساختمان خود از فضای سبز عمودی استفاده کنند تخفیفاتی در عوارض کسب خواهند کرد.

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات خوب انجام شده در شهرداری تهران این بوده که با توجه به مشکلات آب شرب در تهران طراح جامع آب خام را به اجرا درآوردیم. بنده تأکید می کنم که هم اکنون آبی که برای فضای سبز تهران مورد استفاده قرار می گیرد ۱۰۰ درصد غیر شرب و از آب قنوات، چاه ها و آبهای جاری است.

* احداث۱۵۰ مخزن برای ذخیره آب در شرایط بحرانی

مختاری افزود: به دستور قالیباف شهردار تهران در دو سال گذشته احداثمنابع و مخازن ذخیره آب از نزولات آسمانی و ابهای جاری در منابع و مخازن ذخیره می شود تا در شرایط بحرانی کمبود آب بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مخزن آب با گنجایش ۵۵۵ هزار مترمکعب وجود دارد که امسال با توجه به تدابیر شهردار تهران قرار است ۱۵۰ مخزن دیگر با گنجایش ۲۵۰ هزار مترمکعب در دستور کار قرار گیرد و تا پایان سال در مناطق ۲۲ گانه احداثشود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران به مناسب سازی بوستان های قدیمی شهر اشاره کرد و گفت: مناسب سازی بوستان های شهر جهت استفاده جانبازان، سالمندان و افراد دارای محدودیت های جسمی و حرکتی در دستور کار امسال سازمان پارک ها قرار دارد این درحالی است که با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی قرار است مناسب سازی های مذکور صورت گیرد. در حال حاضر نیز حدود ۴۰۰ بوستان از جمله بوستان گفتگو مناسب سازی شده اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۵۰ قنات نیمه مطروکه در شهر وجود دارد که باید لایروبی و بازسازی شود تا در چرخه آبیاری قرار گیرد، اظهار داشت: سعی داریم آموزش تئوری و عملی در حوزه گل و گیاه نیز داشته باشیم. در این راستا بیش از ۷۰ کلینیک گل و گیاه احداثشده مورد استقبال شهروندان از جمله زنان خانه دار و سالمندان قرار گرفته است.

مختاری افزود: ۱۲۰ بوستان منطقه ای را به عنوان مزرعه آموزشی ایجاد کرده ایم تا شهروندان برحسب نوع علاقه شان انواع سبزیجات و صیفی جات را با حضور کارشناسان سازمان انجام دهند.

*ایجاد فضای سبز رایگان در مساجد و مدارس شهر تهران

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی از مناطق سرانه فضای سبز کمتر باشد مانند مناطقی که بافت فشرده مسکونی درآنها قرار دارد براین اساس در جهت توسعه فضای سبز و تأمین سرانه های خدماتی شهرداری تهران می تواند در صورت اعلام آمادگی هیئت امنای مساجد، مسئولان آموزش و پرورش و شهروندان فضای سبز مورد نیاز را در نقاط مذکور به صورت رایگان ایجاد کند.

* شهرداری اجازه تخریب باغات را به دستگاه ها و نهادهای ذینفوذ نمی دهد

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی براینکه تخریب باغات عمدتا به دست دستگاه ها و نهادهای ذی نفوذ صورت می گیرد، اظهار داشت: شهرداری تحت هیچ عنوانی اجازه تخریب باغات را به دستگاه های مذکور نداده است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی افراد سودجو در شهر تهران اقدام به تخریب فضای سبز کنند، تصریح کرد: کار ما حفاظت از فضای سبز است و همانطور که مقام معظم رهبری نیز با نشست خود با اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری درباره صیانت از فضای سبز و باغات تأکیداتی داشتند کسی به خود اجازه نمی دهد حرکتی در جهت تخریب فضای سبز انجام دهد.

مختاری خاطرنشان کرد: اگر افراد سودجویی پیدا شوند که چنین اقدامی از آنها سر بزند مسلما براساس قانون و از طریق مراجع ذی صلاح با آنها برخورد خواهد شد.

* قسم می خورم تاکنون حتی اجازه قطع یک اصله درخت داده نشده است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم، مبنی براینکه علی رغم اقدامات شهرداری در خصوص توسعه فضای سبز شاهد قطع برخی درختان و خشک شدن درختانی از جمله درختان خیابان ولی عصر(عج) هستیم، گفت: براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز اگر درختی در مسیر ساخت و ساز قرار گیرد از آن بازدید می شود که یا تغییر نقشه اعمال می شود یا اگر امکان حفظ درخت وجود نداشته باشد، جابجا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران تأکید کرد: قسم می خورم تاکنون حتی اجازه قطع یک اصله درخت در شهر تهران داده نشده و اگر چنین مجوزی سراغ دارید آن را ارائه دهید زیرا درخت جزء سرمایه های ملی است اما ممکن است در شهر تهران برخی افراد سودجو به صورت شبانه دست به چنین اقداماتی بزنند اما به طور حتم طبق قانون با آنها برخورد می شود و به عقیده بنده قطع درختان از گناهان کبیره است.

وی همچنین گفت: بنده مرتبا از درختان سطح شهر بازدید می کنم اگر مقابل منزل فردی درختی خشک شود و بررسی هایمان نشان دهد خشکی آن عمدی بوده جریمه می شود؛ درختان خیابان ولیعصر(عج) حدود ۱۰ سال است که مشاورانی از دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران دارند که از این درختان به صورت روزانه بازدید می کنند ولی مواردی وجود داشته که آب فاضلاب منجر به خشک شدن درختان شده که طبق شکایت شهرداری تعطیل شده است.

مختاری با بیان اینکه در گذشته نیز از نظر فنی فاصله درختان رعایت نشده که این امر در خشک شدن درختان اثرگذار است، ادامه داد: به هر ترتیب اگر درخت خشک شده ای دیده می شود به دلیل این است که ما اجازه قطع آن را نداده ایم و علت آن در دست بررسی و رسیدگی است.

مسیرهای عبور کاروان گل و گیاه در زمان برگزاری نمایشگاه:

مسیر شماره یک:روز دوشنبه مورخ ۹۳.۰۲. ۲۹ ساعت حرکت ۱۱ برج میلاد

۱. مسیر رفت: بزرگراه چمران به سمت جنوب، دوربرگردان میدان توحید به سمت شمال، بزرگراه حکیم به سمت غرب، برج میلاد

۲. مسیر برگشت: بزرگراه حکیم به سمت غرب، بزرگراه شیخ فضل الله نوری به سمت شمال، بزرگراه همت به سمت شرق، بزرگراه چمران به سمت جنوب، بوستان گفتگو

مسیر شماره دو:روز سه شنبه مورخ ۹۳.۰۲. ۳۰ ساعت حرکت ۱۰:۳۰ پارک شهر

۱. مسیر رفت: بزرگراه شهیدچمران به سمت جنوب، دوربرگردان میدان توحید به سمت شمال، خیابان باقرخان، بلوار کشاورز به سمت شرق، خیابان فلسطین جنوب، میدان فلسطین، خیابان طالقانی به سمت شرق، خیابان حافظ جنوب، خیابان بهشت

۲. مسیر برگشت: خیابان بهشت به سمت شرق، خیابان خیام به سمت شمال، خیابان امام خمینی(ره) به سمت غرب، خیابان اسکندری شمال، خیابان نصرت، میدان توحید به سمت شمال، بزرگراه شهید چمران شمال، دوربرگردان حکیم به سمت جنوب، بوستان گفتگو

مسیر شماره سه:روز چهارشنبه مورخ ۹۳.۰۲. ۳۱ ساعت حرکت ۱۰:۳۰ بوستان لاله:

۱. مسیر رفت: خیابان علیالی به سمت غرب، بزرگراه شیخ فضل الله به سمت شمال، بزرگراه همت به سمت شرق، بزرگراه شهید مدرس، میدان هفت تیر، خیابان کریم خان به سمت غرب، بلوار کشاورز به سمت غرب داخل پارک لاله

۲. مسیر برگشت: خیابان کارگر به سمت شمال، خیابان فاطمی به سمت غرب، بزرگراه چمران به سمت شمال پل گردان حکیم به جنوب، بزرگراه چمران به سمت جنوب، بوستان گفتگو

مسیر شماره چهار:روز پنج شنبه مورخ ۹۳.۰۳. ۰۱ ساعت حرکت ۸:۳۰میدان نبوت:

۱. مسیر رفت: خیابان علیالی به سمت غرب، خیابان نصر به سمت شمال، بزرگراه حکیم به سمت شرق بزرگراه رسالت، چهارراه سرسبز، میدان نوبت(هفت حوض)

۲. مسیر برگشت: خیابان جانبازان، گلبرگ، خیابان قدوسی، خیابان بهشتی، بزرگراه مدرس به سمت شمال بزرگراه حکیم به سمت غرب، بزرگراه چمران به سمت جنوب، پارک گفتگو

مسیر شماره پنج:روز جمعه مورخ ۹۳.۰۳. ۰۲ ساعت حرکت ۱۰ بوستان ولایت:

۱. مسیر رفت: بزرگراه چمران به سمت جنوب، میدان توحید، میدان جمهوری، بزرگراه نواب به سمت جنوب بوستان ولایت

۲. مسیر برگشت: بزرگراه تندگویان، دوربرگردان میدان بهمن، تندگویان جنوب، بزرگراه نواب به سمت شمال، خیابان توحید به سمت شمال، بزرگراه چمران به سمت شمال، دوربرگردان حکیم به سمت جنوب، بوستان گفتگو

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار