|
|
کدخبر: ۱۷۵۷۳۸

محمد سلوکی:

خبرگزاری تسنیم: مجری برنامه های تلویزیونی، با بیان اینکه فرهنگ از اقتصاد مهم تر است، گفت: به اعتقاد من اساس مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فرهنگ است.

محمد سلوکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در عرصه فرهنگ نیاز به یک تعریف جامع داریم، خاطر نشان کرد: متاسفانه علی رغم آنکه ۱۶۰ تعریف از فرهنگ با پشتوانه نظری مختلف ارائه شده است، ولی هنوز یک تعریف همه فهم و جامع در خصوص فرهنگ ارائه نشده است. برای هرگونه اصلاح فرهنگی بایستی به یک زبان مشترک در جامعه برسیم.

این مجری برنامه های تلویزیونی گفت: فرهنگ یک کل متغیر تاثیرگذار، تاثیرپذیر زنده است که مشتمل بر لباس، زبان، هنر، اقتصاد برآمده از اندیشه شخصی و مانیفست اعتقادی است. اگر بخواهیم از نگاه فرهنگی به اقتصاد بیندیشیم، باید یک مسئله فرهنگی مهم را محور قرار دهیم که آن هم ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی است. جامعه ای می تواند در عرصه اقتصادی رو به جلو حرکت کند که محور برنامه ها، رفتارها و سیاست هایش، نفع ملی باشد و نه نفع شخصی.

سلوکی خاطر تصریح کرد: در عرصه اصلاح فرهنگ بایستی این هنجار در کل جامعه حاکم شود که رسانه یکی از مهم ترین ابزارهای تاثیرگذار است. رسانه ملی می تواند با نقد شفاف و سازنده علل مشکلات اقتصادی کشور را با تمرکز بر ترجیح نفع ملی بر نفع شخصی بازگو و با جامعه به زبان ساده و صمیمی صحبت کند. البته این رسالت رسانه مشروط بر استقلال آن است. مسلما رسانه وابسته به گروه یا جناح خاصی نمی تواند در چارچوب منافع ملی فکر و حرکت کند.

سلوکی ضمن بیان این موضوع که متاسفانه برخی از سیاست های اقتصادی جامعه در راستای منافع ملی نیست، گفت: به طور مثال در بحثهدفمندی یارانه ها، قرار بر این بود که ابتدای ۶ رکن طرح تحول نظام اقتصادی از جمله، گمرک، نظام بانکی، نظام مالیاتی و… محقق شود و سبب در مرحله آخر نظام توزیع یارانه در کشور عملیاتی شود. متاسفانه نه تنها قانون هدفمندی یارانه ها در مرحله آخر صورت نگرفت بلکه قبل از هرگونه بسترسازی اجرایی شد.

وی با نقد فرهنگ " راه بنداز، جابنداز " گفت: متاسفانه نگاه بسیاری از مدیران کشور به مسائل همین گونه است که ابتدا سیاستی را بدون در نظر گرفتن جوانب آن شروع کنند و سپس با تغییرات آن در حین اجرا به نوعی آن را بر جامعه تحمیل نمایند فارغ از اینکه چه هزینه هایی برای جامعه به همراه دارد.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار