|
|
کدخبر: ۱۷۵۸۲۷

معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن پیش نویس رتبه بندی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری را که به معرفی ۴۱ شاخص پیشنهادی از سوی این معاونت پرداخته است، به منظور بهره مندی از دیدگاه صاحب نظران منتشر کرد.

به گزارش مشرق، به منظور ساماندهی فعالیت رسانه های فضای مجازی، ارتقاء جایگاه و بهره وری هرچه بیشتر این رسانه ها در تولید خبر، گزارش و تحلیل های خبری و همچنین افزایش ضریب نفوذ این رسانه ها در داخل و سطح منطقه و جهان، شاخص های رتبه بندی رسانه های فعال در فضای مجازی توسط یک کارگروه تخصصی تهیه شده است و سپس در جلسه ای با حضور نمایندگان تعدادی از خبرگزاری های کشور، تکمیل شد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

از آنجا که روش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در اجرای برنامه های جدید و پیشبرد هرچه بهتر امور مربوط به رسانه ها، بهره گرفتن از دیدگاه و نظر مدیران، سردبیران، خبرنگاران و کارشناسان حوزه رسانه است، اینک این پیش نویس در معرض صاحب نظران قرار می گیرد تا نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را در خصوص ضرایب، مرجع تشخیص، فرمول محاسبه، ترکیب هیئت کارشناسی تطبیق این شاخص ها و… اعلام نمایند.
ذکر چند نکته نیز ضروری به نظر می رسد:
۱ - دست اندرکاران محترم رسانه استحضار دارند که در حال حاضر شاخص های متقن و قابل اعتنایی که معرف میزان فعالیت حرفه ای و تأثیرگذار رسانه های فضای مجازی باشد، در دسترس نیست و «سایت الکسا» نیز به خاطر پاره ای از نواقص، محل ایهام است.
۲ - در این پیش نویس حتی الامکان سعی شده است از شاخص های قابل محاسبه و مبتنی بر معیارهای کیفی، بومی و در عین حال حرفه ای استفاده شود تا احتمال اِعمال سلایق فردی به حداقل برسد.
۳ - برای هیئت تطبیق شاخص ها و رتبه بندی رسانه های فضای مجازی، دو استاد علوم ارتباطات به انتخاب شورای پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، دو نماینده از شورای هماهنگی خبرگزاری های کشور و یک نماینده از شورای هماهنگی پایگاه های خبری پرمراجعه پیشنهاد شده است که قابل حذف، اضافه و اصلاح است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار