|
|
کدخبر: ۱۷۶۲۱۴

بیست وهفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۸، وقتی خبر رحلت عالم ربانی آیت العظمی بهجت(ره) در شهر پیچید، بهت وحیرت و آنگاه ناله و شیون شهر را فرا گرفت.

به گزارش مشرق،حضرت آیة الله العظمی آقای حاج شیخ محمد تقی بهجت(رحمه الله) در اواخر سال ۱۳۳۴ ه ق در شهر فومن واقع در استان «گیلان» به دنیا آمد و هنوز شانزده ماه از عمرش نگذشته بود که مادر را از دست داد.

تحصیلات ابتدایی حوزه را در مکتب خانه فومن به پایان رساند و پس از تحصیلات ادبیات عرب در سال ۱۳۴۸ هجری قمری هنگامی که تقریبا ۱۴ سال از عمر شریفش می ‏گذشت، برای تکمیل دروس حوزوی عازم عراق شد و حدود ۴ سال درکربلا معلی اقامت گزید.

علاوه بر تحصیل علوم رسمی از محضر استادان بزرگ آن سامان، از جمله مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم خویی(غیر از آیت الله العظمی خویی معروف) بهره برد و در سال ۱۳۵۲ ه ق برای ارائه تحصیل به «نجف اشرف» رهسپار گردید و سطح عالی علوم و حوزه را در محضر آیات عظام از جمله حاج شیخ مرتضی طالقانی(ره) به پایان رساند و پس از درک محضر آیات عظام: حاج آقای ضیاء عراقی و میرزای نائیینی(رحمة‏الله) در حوزه درسی آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی وارد شد.

افزون بر این ایشان از محضر آیات عظام حاج سید ابوالحسن اصفهانی و حاج شیخ محمد کاظم شیرازی(رحمة‏الله) صاحب حاشیه بر مکاسب - و در حوزه علوم عقلی، کتاب(الاشارات والتنبیهات) و(اسفار) رانزد آیت الله سید حسین بادکوبه‏ای(ره) فراگرفت و در زمان تلمذ به تدریس سطوح عالی پرداخت.

ایشان در تالیف کتاب(سفینة‏البحار) با محدثکبیر حاج شیخ عباس قمی(ره) همکاری نمود و در زمینه تهذیب نفس در زادگاهش(فومن) از کودکی محضر عالم بزرگوار(سعیدی) و درکربلا از برخی علمای دیگر بهره برد، تااینکه در نجف اشرف در سن ۱۷ - ۱۸ سالگی با آیت حق علامه قاضی(ره) آشنا شد و گمشده خویش را در وجود ایشان یافت و در سلک شاگردان اخلاقی - عرفانی ایشان درآمد.

سرانجام در سال ۱۳۶۴ هق موافق با ۱۳۲۴ هش قلبی صیقل یافته از معنویت و سینه ‏ای مالامال ازعشق به حضرت حق و با کوله باری از علم و کمال به سرزمین خویش هجرت نمود و در زادگاهش تشکیل خانواده داد و در حالی که آماده بازگشت به نجف اشرف بود هنگام عبور موقت در قم در زمانی که هنوز چندین ماه از مهاجرت آیت الله بروجردی(ره) به قم نگذشته بود موقتا مقیم شد و خبر رحلت اساتید بزرگ حوزه علمیه نجف را یکی پس از دیگری می‏ شنود و درشهر مقدس قم رحلت اقامت می‏ افکند.

در قم در درس آیات عظام حجة‏الاسلام والمسلمین کوه کمره‏ ای و آیت الله العظمی بروجردی شرکت کرد.

معظم له پس از ورود به قم به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و به تربیت شاگردانی بسیار همّت گماشت.

محل تدریس درس خارج ایشان ابتدا در حجرات مدارس و بعد در منزل شخصی خود و در سال های بعد تا پایان زندگی در مسجد فاطمیه واقع در گذرخان تشکیل می گردید و محل اقامه نماز جماعت و مراجعات عمومی ایشان نیز همین مسجد بود.
تالیفات معظم له، عبارتند از:

یک دوره کامل اصول، حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری(ره) و تکمیل آن تا آخر مباحثمربوط به مکاسب و متاجر، دوره کامل طهارت، دوره کامل کتاب صلاة، دوره کامل کتاب زکات، دوره کامل کتاب خمس و حج، حاشیه بر کتاب ذخیرة العباد مرحوم شیخ محمد حسین غروی، جامع المسائل در پنج جلد(تقریبا یک دوره فقه فارسی)، حاشیه بر مناسک شیخ انصاری(ره) و…

وفات

غروب یکشنبه، بیست وهفتم اردیبهشت سال ۱۳۸۸، وقتی خبر رحلت آن عالم ربانی در شهر پیچید، بهت وحیرت و آنگاه ناله و شیون شهر را فرا گرفت. سیل مشتاقان و شیفتگان فقاهت و مرجعیت به سوی قم سرازیر شد.

قم و سراسر ایران اسلامی سیه پوشید و ازدحام جمعیت عزادار، یادآور تشییع تاریخی آیت الله بروجردی شد، ازعامی و عارف، از فاضل و کاسب و از همۀ طبقات مردم در تشییع پیکر مردی حضور رساندند که سینه اش مالامال از عشق و شیفتگی بود و یادگاری مقدس از خود بر جای گذاشت.

و سرانجام پیکر مطهر آن پیر راحل در حرم مطهر حضرت فاطمۀ معصومه(س) در مسجد بالاسر در خاک مشک بوی عصمت آرمید.

عاشَ سَعیداً وَ ماتَ سَعیداً

بازنشر پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت رحلت آیت الله العظمی بهجت

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با دریغ و افسوس فراوان خبر یافتیم که عالم ربانی، فقیه عالیقدر و عارف روشن ضمیر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی بهجت «قدس الله نفسه الزکیه» دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوسته است.

برای اینجانب و همه ی ارادتمندان آن مرد بزرگ، این مصیبتی سنگین و ضایعه ای جبران ناپذیر است: ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء. آن بزرگوار که از برجستگان مراجع تقلید معاصر به شمار می رفتند، معلم بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوی بی پایان نیز بودند. دل نورانی و مصفای آن پارسای پرهیزگار، آیینه ی روشن و صیقل یافته ی الهام الهی، و کلام معطر او راهنمای اندیشه و عمل رهجویان و سالکان بود.

اینجانب تسلیت صمیمانه ی خود را به پیشگاه حضرت بقیه الله ارواحنا فداه تقدیم می دارم و به حضرات علمای اعلام و مراجع عظام و شاگردان و ارادتمندان و مستفیضان از نَفَس گرم او و بویژه به خاندان مکرّم و آقازادگان ارجمند ایشان تسلیت عرض می کنم و برای خود و دیگر داغداران از خداوند متعال درخواست تسلا و برای روح مطهر آن بزرگوار طلب رحمت و مغفرت می کنم.

والسلام علیه و رحمه الله
سیدعلی خامنه ای
۲۷ / اردیبهشت / ۱۳۸۸
۲۲ / جمادی الاول / ۱۴۳۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار