|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۲۵

راه حلی برای کنترل جراحی های زیبایی لجام گسیخته در کشور

خبرگزاری تسنیم: رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این که برخی از بیماران از حقوق خود چیزی نمی دانند گفت: مدلی برای ارزیابی رعایت حقوق بیمار در ۳ بیمارستان به صورت پایلوت انجام شده است که در صورت تمایل وزارت بهداشت به سرعت گسترش خواهد یافت.

محمدباقر لاریجانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم، با تأکید بر این که متأسفانه جراحی های زیبایی در حال گسترش است و حتی برخی از آن ها در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا بیش تر انجام می شوند، اظهار داشت: این مسئله جدی است. باید با بینش عمیقی به این مسائل که هر روز شکل خاص و نوع خاصی را در ایران به خود می گیرد، نگاه کنیم.

وی درباره این که برخی از جراحی های زیبایی از جمله کاشت نگین در چشم با ریسک بالایی انجام می شود که علاوه بر غیرمنطقی بودن درخواست برخی از متقاضیان، اخلاق حرفه ای پزشکان را تحت شعاع قرار می دهد، افزود: باید به اعمال جراحی و از طرفی درخواست بیماران نگاه عمیق داشت.گروه پزشکی در ایران یکی از سالم ترین گروه های اجتماعی است اما ممکن است به هر حال در این قشر همانند دیگر اقشار مردم، افرادی باشند که به دلایلی بخواهند کاری را انجام دهند که به لحاظ پزشکی علمی نیست و حتی نقش حرفه ای خود را ایفا نکنند. بنابراین نظام پزشکی باید به چنین افرادی توجه کنند.

کسی حق ندارد خدماتی در پزشکی ارائه کند که تأییدیه نداشته باشد

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: استانداردهایی در وزارت بهداشت و نظام پزشکی برای ارائه خدمات تعریف شده است که طبعاً باید به آن ها توجه کرد.اگر خدماتی در پزشکی ارائه شود که تأییدیه نداشته باشد و مورد قبول مجامع نظارتی از جمله وزارت بهداشت و نظام پزشکی نباشد، کسی حق ندارد آن کار را انجام دهد.

لاریجانی درباره جایگاه رضایتنامه در این نوع جراحی های غیراستاندارد گفت: رضایتنامه زمانی معنا دارد که آن خدمت مورد قبول و دارای تأییدیه باشد. رضایتنامه برای پروژه هایی که مورد تأیید نیست، اصلاً معنی ندارد. این نوع جراحی ها باید به لحاظ علمی مورد بررسی قرار گیرند لذا اگر پروژه به لحاظ استاندارد های علمی اشکال داشته باشد. رضایت نمی تواند مشکلی را حل کند.

تنظیم رضایتنامه های متفاوت بر اساس نوع جراحی

وی از انجام پروژه ای برای ایجاد رضایتنامه هایی که براساس نوع جراحی متفاوت است خبر داد و گفت:در این خصوص پروژه ای را دنبال می کنیم که گرفتن رضایتنامه از بیمار به لحاظ اخلاق پزشکی درست باشد. طی مطالعات بالینی چارچوبی در این زمینه طراحی شده است که رضایتنامه ها را براساس بیماران خاص برررسی می کنیم.

رضایتنامه منع قانونی برای شکایت بیمار ندارد

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که آیا رضایتنامه ها برای این که فرد بخواهد شکایت کند منع قانونی ایجاد می کند، گفت: یک مقدار از محققان و یا از کسی که درمان می کند حمایت می کند. البته در مواردی که درمان درست و علمی باشد. در غیر این صورترضایت نامه منع قانونی برای فرد نخواهد داشت و می تواند از طریق سیستم های قضایی اقدام کند. به طور کلی گرفتن رضایتنامه از بیمار رافع مشکلات ایجاد شده نخواهد بود، حال چه برسد به این که جراحی غیراستاندارد باشد.

وی تصریح کرد: رابطه پزشک و بیمار در بسیاری از گروه های پزشکی رابطه اخلاق مدارانه است اما به هر حال ممکن است تخلفاتی هم وجود داشته باشد. به طور کلی فعالیت های بسیاری به لحاظ ارائه نظریه های مختلف انجام شده که چگونگی بالا بردن توانمندی پزشک برای ارتباط مناسب با بیمار در آن تعریف شده است و در این زمینه از لحاظ تئوری و عملی در حال پیشرفت هستیم.

ارائه مدلی برای ارزیابی رعایت حقوق بیمار در بیمارستان ها

رئیس کرسی فلسفه، حقوق و اخلاق پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه از ارائه مدلی در حوزه اخلاق پزشکی نیز خبر داد که می تواند میزان رعایت حقوق بیمار در بیمارستان ها را تنها با پرسیدن چند سئوال ساده ارزیابی کرد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره توضیح داد: در حقیقت با این مدل می توان ادعا کرد که یک بیمارستان اخلاق مدار است و حقوق بیمار در آن مد نظر قرار می گیرد. در این باره مطالعه ای در سه بیمارستان آموزشی، خصوصی و دولتی انجام شده است.ملاک های زیادی برای رضایتمندی و دیگر مسائل به کار بردیم که با آنالیز آن به چند سئوال ساده رسیدیم. در واقع با پرسیدن این سئوال ها از بیماران، می توانیم سطح بیمارستان را به لحاظ رعایت حقوق بیمار و رعایت ارتباط اخلاقی با بیمار بشناسیم.

بیمارانی داریم که از حقوق خود چیزی نمی دانند

وی افزود: این مدل غیر از این ۳ بیمارستان، در دو بیمارستان دیگر به صورت پایلوت انجام می شود. برداشت ما این است که این کار را می توان به سرعت گسترش داد البته طبیعی است که وزارت بهداشت باید تمایل به اجرای این مدل و طرح داشته باشند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این که اگر این نگرانی وجود دارد که حقوق بیمار رعایت نمی شود درست است، گفت: البته حقوق بیمار مبنی بر این است که بیمار از حقوق خود اطلاع داشته باشند،اما برخی اوقات بیمارانی را داریم که آن قدر خوب هستند که از حقوق خود چیزی نمی دانند و یا از حق خود می گذراند.

بسیاری از درمان ها با اعتماد مردم به پزشک است که انجام می شود

رئیس کرسی فلسفه، حقوق و اخلاق پزشکی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: به هر حال حقوق پزشک و بیمار حقوق متقابل است و ما نباید افراط و تفریط کنیم. حقوق پزشکان هم باید در نظر گرفته شود.پزشکان و پرستارانی را داریم که از بیماران سختی همانند بیماران ایدزی و یا هپاتیت مراقبت می کنند و شاید افراد دیگر حاضر نباشند حتی برای یک لحظه هم به جای آن ها باشند.از سوی دیگراعتماد مردم به گروه پزشکی یک ارزشی که نباید این ارزش را کوچک جلوه دهیم. مردم ما به پزشکان اطمینان دارند. بنابراین مقدار زیادی از درمان های صورت گرفته از طریق اطمینان مردم به گروه پزشکی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار