|
|
کدخبر: ۱۷۶۴۳۳

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: علیرغم خوش بینی بیش ازحد مسئولان وزارت راه و شهرسازی در خصوص آرامش بازار اجاره بها در سال ۹۳، در آستانه فصل نقل وانتقالات جهش قیمت ها در این بازار با شیبی ملایم آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی برای برنامه تطویل مدت اجاره واحدهای مسکونی در جهت حمایت از حقوق مستاجران، اما به نظر می رسد این برنامه تا اطلاع ثانوی اجرایی نخواهد شد. چراکه هم آخوندی و هم معاون امور مسکن و ساختمان وی معتقدند نیازی به دخالت دولت در بازار اجاره نیست.

آخوندی چند روز پیش درباره بازار اجاره بهای مسکن گفته بود: نرخ اجاره بها تاکنون افزایش ۸ درصدی داشته و نیازی به کنترل فیریکی بازار اجاره بها در تابستان امسال نمی بینم. به دنبال ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار مسکن هستم.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز نیمه های اردیبهشت ماه در برنامه نگاه یک درباره بازار اجاره بها گفته بود: «آمارها حاکی از افزایش اجاره نشینی در کشور است، درآمد خانوارها کاهش یافته و آنها ناچار به سمت اجاره نشینی حرکت می کنند. یکی از برنامه های ما در این حوزه راه اندازی نهادهای اجاره داری است.»

وی با اشاره به این که خبر خوبی که می توانم در این حوزه بدهم این است که بازار اجاره مسکن شوکی نخواهد داشت، افزود: با توجه به اینکه به دلیل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ۵.۶ درصد تورم خواهیم داشت از این رو بازار اجاره مسکن با شوک قیمتی مواجه نخواهد شد.

مظاهریان با اشاره به رصد لحظه ای اجاره بها گفت: با توجه به آمار اجاره اطمینان می دهیم امسال شوک قیمتی در این مسئله نخواهیم داشت.

این در حالی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نظر دیگری درباره میزان افزایش نرخ اجاره بها دارد.

حسام عقبایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان این که نرخ اجاره بها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: قیمت مسکن در سال ۹۳ افزایش چندانی نداشته است، اما با این حال عده ای فایل های خود را گران کرده اند اما این اعلام افزایش نرخ ها از سوی مالکان به مفهوم انعقاد قرارداد نیست.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که قیمت ها در پایان سال ۹۲ به کف رسید و همچنان همان قیمت ها در بازار حاکم است. وضعیت به گونه ای است که بازار خرید و فروش با ثبات قیمت مواجه است.

وی با بیان این که قاعدتا بازار خرید و فروش و بازرا اجاره بها رابطه مستقیمی دارند، اظهار کرد: وقتی قیمت مسکن افزایش می یابد اصولا نرخ اجاره بها هم افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: افرادی هستند که امرار معاش آنها از طریق دریافت اجاره بهاست و توقع دارند قیمت ها را افزایش دهند، اما با توجه به تورم و اقتصاد مسکن به گونه ای است که بر اساس رصد های انجام شده افزایش اجاره بها حدود ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش تسنیم، دولت قبل تلاش کرد با دستوری کردن بازار اجاره بها از افزایش لجام گسیخته قیمت ها جلوگیری کند، موضوعی که دولت کنونی اعتقادی به آن ندارد و معتقد به ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسکن است.

جامعه حدود ۲۵ درصدی مستاجران کشور در آستانه آغاز فصل و نقل و انتقالات انتظار آرامش در بازار اجاره بها را دارند. موضوعی که خیلی به مزاج برخی مالکان خوش نمی آید و به طور قطع از هر وسیله ای برای افزایش قیمت ها استفاده می کنند. حال باید دید در پایان فصل نقل و انتقالات پیش بینی معاون وزیر راه و شهرسازی محقق می شود و شوکی به بازار اجاره بها وارد نمی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار