|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۶۳

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس خبر داد

خبرگزاری تسنیم: در شیوه جدید عرضه اولیه نمادهای فرابورسی در ابتدا عرضه کننده یک دامنه قیمتی ارائه می کند و خریداران در این دامنه قیمتی، سفارش خود را می گذارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب گفت: در دوره زمانی که تحت عنوان ثبت سفارش(در یک جلسه معاملاتی) است، مشتریان در این دامنه می توانند سفارش خریدهای خود را بگذارند.
محمودرضا خواجه نصیری درباره چگونگی قیمت گذاری سهم در این شیوه افزود: بر اساس وضعیت سفارش های وارده در پایان وقت، عرضه کننده به یک قیمتی که معمولاً کمترین قیمت تعیین شده است و در اصل می تواند کل عرضه را به فروش برساند و امکان عرضه کل وجود دارد، عرضه اولیه انجام می گیرد.
وی با اشاره به اینکه بین کف و سقف دامنه قیمتی در نظر گرفته شده از طرف فروشنده فاصله ۲۰ درصدی وجود دارد، خاطر نشان کرد: چنانچه تعداد درخواست ها در قیمت عرضه بیشتر از کل حجم عرضه باشد، تقسیم به نسبت خواهد شد و این روش این مزیت را به همراه دارد که هر خریداری به نسبت سرمایه ای که برای خرید در نظر گرفته از عرضه اولیه بهره مند می شود.
خواجه نصیری افزود: برخلاف روش هایی که اولویت های قیمتی و زمان محدود رقابت باعثمی شد به عده ای سهم نرسد در این روش با توجه به اینکه دوره ثبت سفارش مدت طولانی تر خواهد بود، مشتریان می توانند قیمت مد نظر خود را وارد کنند و در پایان رقابت از سهام عرضه اولیه برخورد شوند.
این مقام ناظر بازار سرمایه اظهار داشت: این روش منصفانه تر است، چون تقسیم به نسبت است و تمام مشتریانی که در دامنه اعلام شده سفارش خود را ثبت کرده باشند می توانند از سهام عرضه اولیه برخوردار شوند و فقط ممکن است به دلیل بالا بودن حجم درخواست مشتریان به نسبت کل سهام عرضه شده، سهم های اختصاص یافته تغییر کند.
خواجه نصیری تصریح کرد: در این روش کشف قیمت با دقت بیشتری انجام می گیرد چون اول عرضه کننده دامنه قیمتی می دهد و قیمت بر اساس دامنه قیمتی مشخص می شود و البته با توجه به فرصت بیشتر برای ثبت سفارش، امکان خطا و اشتباه کمتر است.
وی با بیان اینکه در این روش تمامی سفارش ها به نام خریدار و با ثبت حجم انجام می گیرد، گفت: در این روش برخلاف سنت قبلی که سهام در ابتدا از طرف کارگزار به طور کلی خریداری می شد و بعد اختصاص داده می شد این امکان فراهم شده است که نارضایتی هایی که بعضاً پیش از این در سطح مشتریان اتفاق می افتد، از این پس در عرضه های اولیه فرابورس رفع شود.
مدیر نظارت بر بازارها و بورس های سازمان بورس درباره میزان بازدهی عرضه های اولیه به این سبک گفت: با توجه به دامنه ۲۰ درصدی که در این روش بین کف و سقف قیمتی در نظر گرفته شده و بسته به قیمت کشف شده بازده بعد از عرضه اولیه چارچوب منطقی تر و دقیق تری خواهد داشت و از طرفی با توجه به نوع و نحوه رقابت به نظر می رسد بخش عمده خریداران عرضه اولیه نگاه بلند مدت تری به عرضه اولیه دارند و نگاه سودآوری کوتاه مدت جای خود را به نگاه بلند مدت در عرضه های اولیه می دهد.
خواجه نصیری درباره اینکه چنانچه در روز عرضه اولیه کشف قیمت صورت نگیرد چه خواهد شد، گفت: اگر عرضه اولیه به صورتی انجام شود که در اولین مرحله، عرضه اولیه فروش نرود با درخواست عرضه کننده برای یک دوره دیگر امکان تمدید و تکرار فرآیند ثبت سفارش وجود دارد. در این حالت می تواند عرضه کننده این دامنه قیمتی را اصلاح و یا کاهش دهد تا امکان عرضه مجدد وجود داشته باشد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار