|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۶۸

رسانه های روسی خبر دادند

خبرگزاری تسنیم: درحالی که تنش ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین بالا گرفته است مسکو با عزم جدی درصدد کاهش وابستگی اقتصاد خود به دلار برآمده و در همین رابطه معاون نخست وزیر روسیه نشست ویژه ای را با حضور کارشناسان بانکی و انرژی برگزار کرده است.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، پس از بروز بحران اوکراین، روسیه به دنبال دستیابی به ترتیباتی تجاری برای به حداقل رساندن میزان تاثیرگذاری دلار آمریکا بر اقتصاد خود است.
صدای روسیه به نقل از منابع خبری گزارش داد که وزارت دارایی روسیه آماده اجرای طرحی است که بر اساس آن نقش روبل روسیه در صادرات کالا افزایش می یابد و سهم دلار در مبادلات تجاری این کشور کاهش پیدا می کند. منابع دولتی معتقدند، بخش بانکی روسیه «آماده انجام تعداد بالاتری از تراکنش ها به روبل است.»
بر اساس این گزارش در روز ۲۴ آوریل، دولت روسیه یک نشست ویژه با هدف یافتن راه حلی برای خلاصی یافتن از دلار در صادرات کالاهای روسی، برگزار کرد. کارشناسان عالی رتبه ای از بخش انرژی، بانکی و نهادهای دولتی روسیه در این نشست حضور داشتند و اقداماتی برای واکنش نشان دادن به تحریم های آمریکا علیه روسیه پیشنهاد شد.
برگزاری این نشست به ریاست ایگور شوالوف، معاون نخست وزیر روسیه، نشان می دهد که روسیه در عزم خود برای متوقف کردن استفاده از دلار بسیار جدی است. همچنین پس از این نشست، نشست دیگری به ریاست آلکسی موئیسیف، معاون وزیر دارایی روسیه برگزار شد. موئیسیف در این باره به کانال ۲۴ تلویزیون روسیه گفت: «میزان معاملات انجام شده به روبل افزایش خواهد یافت.». وی افزود، هیچکدام از کارشناسان و نمایندگان بانک ها مشکلی با طرح دولت برای افزایش سهم روبل در پرداخت ها نداشتند.
وی در این مصاحبه با اشاره به مکانیزم قانونی ای که می توان از آن به عنوان «دستور اجرایی تغییر واحد پولی مورد استفاده» یاد کرد، گفت، دولت اختیار قانونی لازم برای ناگزیر ساختن شرکت های روسی جهت انجام درصدی از مبادلات خود به روبل را دارد.
البته موفقیت تلاش های مسکو برای تغییر مبادلات تجاری خود از دلار به روبل بستگی به میزان تمایل شرکای تجاری این کشور جهت حذف دلار دارد. منابع مطلع می گویند، دو کشور شریک تجاری روسیه، یعنی ایران و چین تمایل دارند با روسیه در این زمینه همکاری کنند. با توجه به سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به چین در روز ۲۰ می، ممکن است دو طرف به توافق برسند که قراردادهای نفت و گاز منعقده بین دو کشور به روبل و یوان امضا شود.
انتهای پیام / / ۷۲

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار