|
|
کدخبر: ۱۷۶۷۳۴

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت وگو با تسنیم خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه اولویت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی است، از تکمیل کلیه فازهای این میدان مشترک تا سال ۱۳۹۶ خبر داد.

خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبعد از اعلام برخی قولهای " رویایی " مردان نفتی دولت یازدهم در مورد میدان گازی پارس جنوبی از جمله افزایش تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از این میدان مشترک تا پیش از رسیدن زمستان امسال و یا تکمیل کلیه فازهای این میدان تا پایان دولت " تدبیر و امید "، در گفت وگویی کوتاه با رکن الدین جوادی؛ معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران جزییات دست یابی به این افزایش تولید را جویا شده است که متن ذیل مشروح این گفت وگوست:

* آیا وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی با توجه به تکمیل نشدن حفاری چاه های فاز ۱۵ و ۱۶ و آماده نبودن سکوهای فاز ۱۷ و ۱۸، رویایی نیست؟

ما وعده افزایش تولید ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز را داده ایم؛ ۸۰ میلیون متر مکعب حداقل تولید است. خیلی امیدواریم. به احتمال ۹۹ درصد به تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعب می رسیم.

* افزایش تولید گاز از پارس جنوبی از کدام فازها و با چه حجمی عملی خواهد شد؟

از فاز ۱۲، حداقل ۵۰ میلیون متر مکعب، فاز ۱۵ و ۱۶ بین ۳۸ تا ۴۰ میلیون متر مکعب و فاز ۱۸ نیز ۱۰ میلیون متر مکعب تولید خواهد شد.

* یعنی امیدوار هستید قبل از زمستان امسال از فاز ۱۵ و ۱۶ – باتوجه به تکمیل نشدن چاه های آن - گاز برداشت کنید؟

نهایت گاز را از سکوی ۱۷ و ۱۸ به فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی می دهیم. به هر حال مقداری گاز از دریا خواهیم آورد و مقداری هم پالایش خواهیم کرد. ممکن است با تاخیرهایی مواجه شویم اما با انعطاف هایی که ایجاد شده است می توانند همدیگر را پوشش دهند.

* آیا قول وزیر نفت به رییس جمهور مبنی بر تکمیل کلیه فازهای میدان گازی پارس جنوبی قبل از " پایان دولت " عملی است؟

دولت هشت سال است یا چهار سال است؟ البته عرف هشت سال است.

* دولت چهار ساله است، مگر این که آقای زنگنه دولت آقای روحانی را هشت ساله حساب کرده باشد!

حتما فازهای میدان پارس جنوبی را تا پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری بیش از ۹۵ درصدی می رسانیم. البته برخی جاها پنج تا شش درصد بالا یا پایین طبیعی است ولی تا سال ۱۳۹۶ پیشرفت فازها به ۱۰۰ درصد می رسد.

* اما فاز ۱۱ پارس جنوبی که تا کنون تعیین تکلیف نشده است

منظور فازهایی است که توسعه آنها آغاز شده است. توسعه فاز ۱۱ ممکن است یک ماه دیگر یا دو سال دیگر آغاز شود. منظور ۲۴ فاز یا ۲۷ فاز استانداری است که توسعه آنها شروع شده است.

* یعنی فاز ۱۱ پارس جنوبی را وعده تکمیل تا سال ۹۶ فاکتور می گیرید؟

برای فاز ۱۱ برنامه قطعی نداریم اما آن را هم توسعه می دهیم و برنامه آن را به موقع اعلام می کنیم.

* قرار است فاز ۱۱ پارس جنوبی را به پیمانکاران ایرانی ها بدهید یا به خارجی ها؟

چرا به خارجی ها؟ با توجه به این که تاکنون برای توسعه این فاز تصمیمی نگرفته ایم، این سوال خیلی زود است. این موضوع بستگی دارد به زمانی که این تصمیم را می گیریم شرایط چگونه باشد اما اولویت با ایرانی ها خواهد بود.

* شرکت ملی نفت چه برنامه ای برای برداشت گاز هلیوم از میدان گازی پارس دارد؟

برنامه ای نداریم.

* برنامه ای ندارید؟

من اطلاعی ندارم.

* پرونده کرسنت در داوری لاهه در چه وضعیتی است؟

این سوال را باید از حقوقی نفت بپرسید. این پرونده زیر نظر مستقیم وزیر نفت است.

گفتگو از سمیرا محمدی

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار