|
|
کدخبر: ۱۷۶۸۴۰

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: این روزها بازار خودرو، هوای متعادل و پایداری ندارد، برخی روزها قیمت اندکی پایین می آید و برخی روزها اختلاف قیمت میان خودروهای عرضه شده در نمایندگی ها با سطح بازار، گاه به ۶ میلیون تومان هم می رسد؛ این در حالی است که عرضه خودرو از سوی شرکت های خودروساز نیز نتوانست بازار را به آرامش دائمی برساند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازار خودرو این روزها هوای پایداری ندارد، گاه تقاضا در آن از عرضه پیشی می گیرد و سوداگران را نیز به این بازار می کشاند تا بلکه با خرید خودرو از کانال های خاص، سودی نصیب خود کنند و آرامش بازار را برای خریداران واقعی بر هم بریزند. روزی قیمت ها اندکی پایین می آید و به قیمت نمایندگی های فروش خودروسازان نزدیک می شود و روز دیگر، قیمت با اختلاف بسیار بالا نسبت به نرخ های ارایه شده از سوی نمایندگی ها، خرید را برای خریداران واقعی ناممکن می سازد.

فعالان بازار خودرو نیز خود این شرایط را مناسب نمی دانند و معتقدند که تنها دلالان هستند که با ورود به بازار، شرایط را نامساعد کرده اند و البته کمبود عرضه نیز در این میان وجود دارد، موضوعی که البته خودروسازان آن را تائید نمی کنند و معتقدند که عرضه را به بازار زیاد کرده اند. اما به هرحال، اگرچه عرضه به گفته آنها افزایش یافته است، اما تاثیری در بازار نگذاشته و قیمت ها همچنان بالا است.

هفته گذشته بود که رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نیز اعلام کرد که بازار رو به آرامش رفته و حتی قیمت برخی از انواع خودروها تا ۳ میلیون تومان هم پایین آمده است، موضوعی که فعالان بازار آن را رد می کنند و می گویند که قیمت همچنان بالا است و همین موضوع، قدرت خرید را از مردم سلب کرده است.

شاید کاهش نرخ سودهای بانکی و ثبات بازار سکه و ارز، برای دلالان خوشایند نبوده و آنها تصور کرده اند که می توانند باز هم با ورود به بازار خودرو، از این گپ به وجود آمده استفاده کرده و از بازار سود ببرند. شواهد و قراین در بازار نیز این را نشان می دهد که دلالان وارد شده اند و اقدام به خرید خودروهای صفر کیلومتر کرده اند و تا شاید تجربه سال ۹۱ مجدد تکرار شود و سودهای کلان نصیب آنها شود.

همین دو سال پیش بود که به دلیل افزایش نرخ ارز و ورود دلالان به بازار خودرو، قیمت ها به اندازه ای بالا رفت که پراید ۹ میلیون تومانی، به ناگاه به ۱۷ میلیون تومان رسید. رفته رفته قیمت در سطحی ثابت ماند و البته عرضه نیز به مرور کم شد و باز هم واسطه گران فعال شدند. آن روزها بود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت، جمله معروفی را اعلام کرد که " پراید کیلویی چند " و همین جمله کافی بود تا مجدد، التهاب را به بازار برگرداند و به مرور، این التهاب به رکود تبدیل شود.

اکنون به گفته مدیران عامل دو خودروساز، آمار خودروهای تولیدی روز به روز در حال افزایش است و همین امر عرضه را بر بازار زیاد کرده است، اما عطشی که در بازار برای خرید خودرو به وجود آمده است، باز هم بر تقاضا پیشی گرفته است و آغازی برای خرید و فروش های سوداگرانه در بازار خودرو شده است.

در این میان ضعف نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز وجود دارد که بر اساس آن بازار را از کنترل خارج کرده است و جایی برای ترس سوداگران در بازار خودرو باقی نگذاشته است. این در حالی است که قرار بر این بود که این سازمان بازار خودرو را نیز در کنار سایر کالاها کنترل کرده و نظارت داشته باشد، نظارتی که اکنون خبری از آن نیست.

گویا بعد از ورود شورای رقابت به تعیین قیمت خودرو با دستور رئیس دولت دهم، این سازمان را تحریک کرده است که همان نظارت اندک بر بازار را نیز رها کرده و اجازه دهد تا سوداگران، کار خود را پیش برند و او هم در حاشیه ای امن، به کار خود ادامه دهد و در سکوت های خبری خود، احساس کند که محلی امن برای عدم پاسخگویی یافته است.

به هرحال، به نظر می رسد که دولت نباید اجازه دهد پای سوداگران در بازار خودرو، مثل گذشته باز شود و مردم که گاه خرید خودرو را راهی برای امرار معاش خود می دانند، متضرر شوند و اسیر سفته بازی های عده ای در بازار شوند.

قیمت انواع خودرو در بازار و نمایندگی های مجاز

در حال حاضر قیمت هر پراید ۱۱۱ در نمایندگی ها ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است؛ در حالیکه همین خودرو هم اکنون در بازار آزاد تا ۲۱ میلیون تومان نیز خرید و فروش می شود. همچنین قیمت هر پراید ۱۳۱ نیز که در نمایندگی به قیمت ۱۴ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان به فروش می رسد، در بازار آزاد گاه تا ۱۸ میلیون و ۸۰۰ تومان نیز خرید و فروش می شود.

بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر خودرو تیبا در نمایندگی های سایپا با احتساب مالیات و ارزش افزوده ۱۸ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان است؛ در حالیکه این خودرو در آگهی های فروش خودرو از سوی فروشندگان، گاه تا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز قیمتگذاری می شود. همچنین قیمت هر پراید هاچ بک ۱۱۱ نیز در بازار آزاد ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت هر خودرو ۲۰۷ معمولی در نمایندگی ها ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالیکه در بازار آزاد گاه تا ۴۶ میلیون تومان نیز نرخگذاری شده است. همچنین قیمت هر خودروی رانا نیز در نمایندگی های ایران خودرو ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۴ میلیون تومان است.

قیمت هر خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در نمایندگی های ایران خودرو ۳۴ میلیون تومان و در بازار آزاد تا ۴۰ میلیون تومان معامله می شود. قیمت هر پژو ۲۰۶ اس دی نیز ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر خودرو پژو پارس دوگانه سوز در نمایندگی های ایران خودرو ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۹ میلیون تومان است. تندر ۹۰ نیز ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است در حالیکه ۳۹ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار