|
|
کدخبر: ۱۷۶۹۶۵

کارشناس حمل ونقل هوایی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس حمل ونقل هوایی با اشاره به این که با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اثر تحریم های هوایی کشور کاهش می یابد، گفت: هنوز ابلاغیه اجرایی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی ارسال نشده است.

علی عابدزاده در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان این که دولت هنوز مشخص نکرده که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما چه زمانی اجرایی می شود، اظهار کرد: هنوز ابلاغیه اجرایی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به شرکت های هواپیمایی ارسال نشده است.

وی با اشاره به اجرایی شدن آزادسازی قیمت ها در ماه های پیش رو خاطرنشان کرد: به طور شفاهی هم به ما اعلام نشده که برای آزادسازی آماده شوید. به هر حال قانون باید اجرا شود و وزرات راه و شهرسازی هم به اجرای این قانون علاقه مند است. سازمان هواپیمایی کشوری روی نحوه اجرای آزادسازی هم کار انجام داده اما هنوز برای اجرا زمانی اعلام نشده است.

عابدزاده در خصوص تجربه سایر کشورها در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما افزود: آزادسازی نرخ در کشورهای پیشرفته انجام شده و به ایجاد صنعت هواپیمایی پیشرفته و نظام مند منجر شده که مردم از آن راضی هشتند و ز امکانات زیرساختی آن به نحو خوبی بهره برداری می شود.

وی در این باره به مثالی اشاره کرد و گفت: در گذشته ما با ترکیه به عنوان همسایه ایران در صنعت هوایی فاصله زیادی نداشتیم، اما آنها با آزادسازی قیمت ها فاصله خود را با کشورمان زیاد کردند و هم اکنون در این حوزه خیلی توسعه یافته هستند.

کارشناس حمل ونقل هوایی ادامه داد: کشورهای خیلی پیشرفته مانند آمریکا یا کشورهای اروپای غربی پس از آزادسازی قیمت ها توسعه یافته شدند، این کشورها زمانیکه نرخ ها تکلیفی بود یعنی در سی چهل سال پیش نمی توانستند از امکانات و سرمایه گذاری ها بهره برداری لازم را انجام دهند و در مجموع صنعت حمل ونقل هوایی در توسعه ملی اثرگذار نبود.

عابدزاده خاظرنشان کرد: اما پس از آزادسازی صنعت هواپیمایی اثرگذاری بیشتری داشت و بهره وری از سرمایه ها ارتقا یافت، همچنین ایمنی پروازها و رضایتمندی از پروازها بالا رفت.

وی در عین حال یادآور شد: اگر چه شرکت های هواپیمایی از از آزادسازی سود آنچنانی نبردند چراکه وارد رقابت شدند، اما توسعه ملی و حمل ونقل هوایی کشورهای مذکور یکی از اثرات آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بود. قائم مقام شرکت هواپیمایی معراج گفت: اگر قرار است از امکانات فرودگاهی زیرساخت ها و سرمایه گذاری های انجام شده استفاده کنیم و شبکه ناقص هوایی داخل کشور را گسترش دهیم و بتوانیم رقابت بهتری با شرکت های هواپیمایی خارجی داشته باشیم، مجبور به رفتن به سمت آزادسازی قیمت ها هستیم و راه دیگری نداریم.

عابدزاده با اشاره به این که شاید اجرای این قانون مقداری برای شرکت های هواپیمایی و مردم سخت باشد، افزود: با این حال این کار در نهایت باید اتفاق بیفتد ضمن این که حمل ونقل هوایی صنعت هزینه بر و ارزبر است. هزینه یک ساعت تولید در این صنعت خیلی بالاست و اگر بخواهد این بار روی دوش دولت بماند کار دولت بسیار سخت می شود. دولت کارهای مهم تر دارد که بخواهد روی آن هزینه کند بنابراین بهتر است که آزادسازی صورت گیرد و مطمئنا در آینده به نفع مردم خواهد بود.

وی با بیان این که در شروع آزادسازی هم فکر نمی کنم نرخ خیلی بالا رود، تصریح کرد: عده ای در کشور به اصطلاح «هواپیما سوار شو» هستند و کارهای خود را از طریق حمل ونقل هوایی انجام می دهند و طبقه ای هستند که توانایی پرداخت هزینه ها را دارند. قشری هم وجود دارد که توان پرداخت ندارند اما باید از هواپیما استفاده کنند که شرکت های هواپیمایی با یک برنامه از قبل از تعیین شده نرخ های ارزانتری را ارائه دهند تا این قشر نیز بتوانند از این خدمات پروازی استفاده کنند.

کارشناس حمل ونقل هوایی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم صنعت هوایی ایران روی آزادسازی قیمت ها تاثیرگذار نخواهد بود، گفت: در حال حاضر نرخ بلیت هواپیما که آزاد نیست اثرگذاری بیشتری دارد. اگر نرخ ها آزاد بود شاید تحریم ها اثر کمتری داشت و محدودیت هایی که برای شرکت های هواپیمایی ایجاد شد باعثاثرگذاری بیشتر تحریم ها شده است.

عابدازده تاکید کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم اگر آزادسازی قیمت ها انجام شود اثر تحریم ها کمتر می شود چراکه دست و بال شرکت های هواپیمایی بازتر می شود و محدودیت های کنونی باعثاثرگذاری بیشتر تحریم ها شده است. به نظرم یک سال پس از آزادسازی اثر تحریم صنعت هوایی کاهش می یابد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار