|
|
کدخبر: ۱۷۷۱۴۰

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت کشور با سرشماری به دست می آید، گفت: با عملیاتی شدن ثبت تغییر نشانی کدپستی، آمار جمعیت به صورت مکان محور و کاملا به روز به دست خواهد آمد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، محمد ناظمی اردکانی با اشاره به سه ماموریت حاکمیتی ثبت احوال گفت: این سازمان برای ثبت وقایع حیاتی چهارگانه راهبردی تحت عنوان ثبت در مهلت قانونی را تعیین کرده، به این صورت که مردم موظف هستند در ظرف مدت ۱۵ روز واقعه ولادت و ظرف ۱۰ روز واقعه وفات را به ادارت ثبت احوال گزارش دهند.

وی با بیان اینکه ثبت ولادت و فوت در مهلت قانونی به ترتیب بالای ۹۷ و ۹۵ درصد است تاکید کرد: افرادی که خارج از مهلت قانونی اقدام به ثبت ولادت و یا وفات کنند طبق قانون بودجه برای آنها جریمه در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از اقدامات دیگر در خصوص مأموریت اول سازمان ثبت احوال گفت: ثبت وقایع حیاتی کشور توسط شبکه ای بسیار گسترده و مطمئن که به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور متصل است انجام می شود و در این خصوص بالغ بر ۴۰ هزار نفر ثبت یار با ثبت احوال همکاری دارند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور، صدور شناسنامه های مکانیزه پایگاه محور را از مهم ترین اقدامات ثبت احوال در راستای اتقان اسناد هویتی ایرانیان عنوان کرد و گفت: این اقدام جعل اسناد هویتی را به صفر می رساند.

ناظمی اردکانی با اشاره به این که در حدود ۱۰۰ دستگاه اجرایی در کشور به پایگاه اطلاعات جمعیت سازمان ثبت احوال متصل هستند و هویت مراجعان خود را از این طریق تصدیق می کنند گفت: استعلام، احراز هویت و صدور کارت هوشمند ملی از جمله اقدامات دیگر ثبت احوال در اتقان اسناد هویتی ایرانیان است.

وی با اشاره به نوین سازی ثبت احوال در خصوص تکریم ارباب رجوع و رسیدن به سازمانی تمام الکترونیک، آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی ایرانیان را در این راستا دانست و گفت: بالغ بر ۶۰۰ اداره در سراسر کشور به این اسناد دسترسی دارند و مردم در هر نقطه از کشور بدون نیاز به مراجعه به محل زادگاه خود می توانند از خدمات ثبت احوال بهره مند شوند.

در ادامه رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران با تشکر از ثبت احوال در خصوص برگزاری این نشست و تبادل اطلاعات بین دو کشور ایران و ترکیه گفت: ترکیه سال ها بر روی پروژه ثبت تغییر نشانی فعالیت داشته و تجربیات فراوانی در این زمینه کسب کرده که ایران می تواند از این تجربیات استفاده کند.

محمد هولکی اوز با بیان این که در بانکوک در سطح وزرا اجلاسی تحت عنوان هموطنی، تابعیت و هویت توسط برگزار خواهد شد اظهار امیدواری کرد: ایران و ترکیه در این اجلاس بتوانند از تجربیات یکدیگر بهره مند شوند.

در ابتدای نشست، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به این که این نشست با مشارکت صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران برگزار می شود اظهار کرد: این نشست در راستای استراتژی صندوق جمعیت ملل متحد در زمینه ارتقای ظرفیت تولید، تحلیل و انتشار آمارهای مورد نیاز نظام برنامه ریزی، برگزار شده است.

مهندس حمید پارسایی تصریح کرد: این نشست تخصصی ۳ روزه بوده که در خصوص موضوعات " منابع اطلاعات مهاجرت، اعلام آن و انتشار آمارهای مربوطه "، " قوانین و مقررات ثبت تغییر نشانی برای اتباع مقیم داخل یا خارج از کشور، ضمانت اجرایی قوانین و هماهنگی بین دستگاهی " و " سیستم ها و زیرساخت های مربوط به تعیین و تغییر نشانی و کاربرد آن " به تبادل نظر خواهند پرداخت.

در روز دوم نیز نشستی مشترک در مرکز آمار ایران با موضوع نوآوری در سرشماری ۲۰۱۱ ترکیه، چالش ها، ثبت جابه جایی جمعیتی و الزامات قانونی مربوط به سرشماری برگزار می شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار