|
|
کدخبر: ۱۷۷۳۹۶

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

سریال باران، سریالی که تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد که سبب شد بیش از گذشته نگاه ها به شکیب ها و کودکان کار و اجاره ای معطوف شود.

به گزارشامید نیوز، رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرده است که ساماندهی کودکان کار و خیابان با مشکل روبرو است.
به گفته وی قوانین و مقررات خوبی در بخش کودکان کار و خیابانی وجود دارد اما متأسفانه در اجرا با مشکل روبه‌رو هستیم چرا که برخی از دستگاه‌ها وظایف خود را در این بخش انجام نمی‌دهند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بخش ساماندهی کودکان خیابانی خلأ قانونی نداریم اما متأسفانه در زمینه متکدیان با خلأ قانونی روبه‌رو هستیم.


همایون هاشمی در همایش ملی کودکان خیابانی با بیان اینکه از محصولات فاخر و مقدس جمهوری اسلامی، تأسیس سازمان بهزیستی است که نگاه شهدا به این سازمان وجود داشت، گفته است: این سازمان بالغ بر ۱۵۹ فعالیت را انجام می‌دهد که عموماً این فعالیت‌ها در حوزه تخصصی ارائه می‌شود.


به گفته وی سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کند به طوری که در بخش کودکان کار و خیابانی اقداماتی را در سالهای اخیر انجام داده است. البته قوانین و مقررات خوبی در بخش کودکان کار و خیابانی وجود دارد اما متأسفانه در اجرا با مشکل روبه‌رو هستیم چرا که برخی از دستگاه‌ها وظایف خود را در این بخش انجام نمی‌دهند.


هاشمی اعلام کرد: در سال ۹۲ بالغ بر ۲۶۰۰ کودک در سطح کشور به واسطه خدمات بهزیستی ساماندهی شده‌اند.


وی معتقد است اعتبارات خوبی در بخش پژوهش قرار داده‌ شده و می‌توان از پایان‌نامه‌های دانشجویان در این بخش استفاده کرد.


هاشمی می گوید: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که باید به مقوله پیشگیری قبل از مداخله توجه کرد چرا که همیشه هزینه‌های پیشگیری کمتر از درمان و مداخله است.


وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور سالانه ظرفیت ساماندهی حدود ۵۰۰۰ کودک خیابانی را دارد خاطر نشان کرد: با مشارکت NGO‌ها و شبکه‌های غیردولتی می‌توان این رقم را به ۱۵ هزار نفر رساند.


به گفته هاشمی هم اکنون ۳۴ هزار کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند که خدمات مختلفی را دریافت می‌کنند.

کودکان بی شناسنامه

بر اساس بررسی برخی نهادهای پژوهشی، در حال حاضر بسیاری از کودکانی که بدون شناسنامه هستند و اغلب نیز دارای تبعیت دوگانه هستند برای تکدی گری و بعضا کار در برخی کارگاههای اقتصادی اجاره می شوند.
اگر چه رقم دقیقی از این تعداد کودک نیست اما برخی پژوهش های میدانی حاکی از افزایش این تعداد کودک مخصاصا در شهرهای بزرگ است.


برخورد سلبی و غیر ریشه ای با متکدیان باعثشده است باندهای تجاری با اجاره کردن این کودکان آنها را جهت بادکنک فروشی، فال فروشی، اسپند دود کنی و شیشه پاک کنی … به کار بگیرند.


از طرفی سازمان ثبت احوال بر اساس نام زنی که کودک را به دنیا آورده شناسنامه را صادر می‌کنند. در واقع هنوز قانونی برای حل مشکل گرفتن شناسنامه برای نوزاد متولد شده به شیوه غیر از شیوه معمول فعلی وجود ندارد.

به هر حال باید در این رابطه هم اقدامات قانونی و هم اقدامات و برخورد های لازم صورت پذیرد.
حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری پیش از این درباره خرید و فروش و اجاره کودکان گفته بود که این یک عارضه اجتماعی است که کودکان ما را تهدید می کند. ما به شکل جدی پیگیر این موضوع هستیم و با همکاری بهزیستی و ناجا چند تیم را برای بازرسی در نظر گرفته ایم.

از طرفی فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگارامید، اظهار داشت: موازی‌کاری و نبود انسجام دستگاه‌های مختلف از جدی‌ترین آسیب‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی به‌حساب می‌آید و همین عامل تاکنون باعثشده تا ساماندهی لازم در رابطه با کودکان کار و خیابانی صورت نگیرد.

دانشور گفت: در کنار موازی‌کاری بین دستگاه‌ها، نبود اعتبار لازم و همچنین نبود یک‌ سند جامع از دیگر آسیب‌های بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

فاطمه دانشور گفت: بر اساس تحقیقی که در منطقه ۳ از کودکان کار داشتیم با ورود مددکاران اجتماعی به این حوزه به طوری که توانستند وارد منازل این کودکان شوند مشخص شد که ۷۰ در صد از این کودکان دارای خانواده هستند و برای امرار معاش مجبور به کار هستند و عمدتا این بچه ها از مناطق جنوب تهران بودند.

وی در خصوص کودکان کرایه ای گفت: عمدتا این کودکان در منطقه هرندی ساکن هستند، اکثر آنها مهاجر هستند و سبک زندگی آنها این گونه است.

این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: این بچه ها عمدتا شناسنامه ندارند و باید گفت که برخی از این کودکان اجاره ای خانواده دارند و خانواده ها آنها را اجاره می دهند.

دانشور اظهار داشت: پرونده ای ما داشتیم که در آن مادری هر ساله باردار می شود و بچه اش را می فروشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در ادامه از دعوت هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به جلسه علنی شورای شهر خبر داد و گفت: به زودی رئیس سازمان بهزیستی در جلسه شورای شهر دعوت حضور پیدا خواهد کرد تا با همکاری شورای شهر و شهرداری مشکلات کودکان کار و خیابانی بررسی شود.

وی تاکید داشت: سازمان بهزیستی کشور دارای ظرفیت خوبی است و از مددکاران متخصص دلسوز در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده می‌کند اما به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌تواند خدمات بهتری را به کودکان کار و خیابانی ارائه کند، ضمن اینکه باید سازمان بهزیستی کم‌کم فعالیت‌های خودش را واگذار کند.

وی افزود: سامان‌سرای ویژه کودکان در یکی از مناطق تهران در سال جاری راه اندازی می شود بودجه مددسرا و سامانسرای اختصاصی کودکان تأمین شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، همچنین کمپ اعتیاد ویژه کودکان نیز در تهران ساخته خواهد شد.

وی در خصوص راهکار آن گفت: ما در این خصوص ضعف قانون داریم، همه دستگاه ها باید کار را به خوبی انجام دهند و در واقع ورود پیدا کنند.

دانشور اظهار داشت: ما به دلیل ضعف قانون نمیتوانیم ورود پیدا کنیم و نماینده های ما در مجلس باید به جای قانون گذاری، قانون را اصلاح کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار