|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۳۷

از همه تریبون‌های رسمی و غیر رسمی، جوانان به ازدواج دعوت می‌شوند، اما آنان به هزار و یک دلیل علاقه‌ای به این سنت نیکو ندارند.

به گزارش امید، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی و به تبع آن کاهش آمار ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش فساد در جامعه و هزاران دلیل دیگر آیا مسئولین ما را قانع نمی کند که نباید جوانان ما برای گرفتن وام برای ازدواج به هر بانکی سر بزنند و پاسخ منفی بشوند …
آیا مسئولین ما به تبعات چنین اقدامی آن هم برای قشر جوان که به نوعی برای تشکیل زندگی در این شرایط اقتصادی ضعیف ترین قشر هستند، فکر کرده اند؟؟
شاید اگر جوانی به خاطر ندادن وام ازدواج، اقدام به ازدواج نکند برای مسئولین ما خنده دار باشد اما برای جوانان یک دغدغه مهم است…

از همه تریبون‌های رسمی و غیر رسمی، جوانان به ازدواج دعوت می‌شوند، اما آنان به هزار و یک دلیل علاقه‌ای به این سنت نیکو ندارند؛
در این شرایط، در اقدامی عجیب، بانک‌‌ها به آن معدود جوانانی هم که دنبال زندگی مشترک زیر یک سقف می‌گردند، توصیه می‌کند: تا اطلاع ثانوی، ازدواج نکنید!
به هر دلیلی‌ موجه یا ناموجه سیستم بانکی شروع به سختگیری برای پرداخت تسهیلات کرده است. نکته جالب، اما تأسف‌انگیز، در این ماجرا این است که برای رسیدن به آن هدفی که نمی‌دانیم چیست، ضعیف‌ترین گروه، هدف گرفته شده است.
در هفته‌های اخیر، تسهیلات ازدواج در تنگنا قرار گرفته است. ازدواج در شرایط کنونی اقتصادی می رود به یکی از معضلات نسل جوان تبدیل شود. هزینه های سر سام آور قبل ازدواج و بعد از ازدواج مانند هزینه برگزاری جشن، تهیه جهاز، تهیه مسکن و گذران زندگی نرخ ازدواج در کشور را کاهش داده است.

بانک مرکزی که متولی پرداخت وام به جوانان است، نهادی است که مجلس نمی‌تواند در این باره از آن بپرسد و اگر بخواهد در مورد وام ازدواج از بانک مرکزی پرسشی شود، باید ‌از رئیس‌جمهور بپرسند که باز هم طبیعتا این کار را انجام نمی‌دهد! خلاصه آنکه اگر قرار است مشکل جوانان حل شود، با سؤال از وزیر اقتصاد، چنین اتفاقی نخواهد افتاد!
در یکی از جلسات مجلس شورای اسلامی، طرح پرسش نماینده اراک از وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره وام ازدواج مطرح شد.

به گزارش امید، هرچند پرداخت وام ازدواج، مسأله‌ای نیست که برای آن یک وزیر به مجلس کشانده شود، به هر روی، ‌نمایندگان ملت در حوزه انتخابیه خود با انبوهی از درخواست‌های جوانانی روبه‌رو هستند که ‌روی این وام هر چند اندک حساب باز کرده‌اند تا شاید بتوانند با حداقل‌ها زندگی خود را آغاز کنند.

اما نکته غم‌انگیز ماجرا اینجاست که طرح سؤال از وزیر اقتصاد، راه حل مشکلات آنان نیست، زیرا این وزارت اقتصاد نیست که باید وام ازدواج به متقاضیان بدهد.
بانک مرکزی که متولی پرداخت وام به جوانان است نهادی است که مجلس نمی‌تواند در این باره از آن بپرسد و اگر بخواهد در مورد وام ازدواج از بانک مرکزی پرسشی شود، باید ‌از رئیس‌جمهور بپرسند که باز هم طبیعتا این کار را انجام نمی‌دهد، ولی در عوض از وزیر می‌پرسد ‌در پرداخت کردن یا نکردن ‌وام ازدواج مدخلیتی ندارد. جوانان می‌دانند که پرسیدن سؤال از کسی که اختیار تصمیم‌گیری در‌ کاری را ندارد، عقلا به نتیجه نمی‌رسد و اگر قرار است مشکل جوانان حل شود، با سؤال از وزیر اقتصاد، چنین اتفاقی نخواهد افتاد!

در این باره باید گفت، لازم است بانک مرکزی در مورد وام ازدواج که نیاز ضروری جوانان است توضیح دهد و حتی فرا‌تر از آن رئیس جمهور شفاف به مردم بگوید که قرار است پرداخت وام ازدواج ادامه پیدا بکند یا سیاست دیگری در پیش است. جوانان بدین وسیله خیلی زودتر پاسخ مشکلات خود را خواهند گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار