|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۲۱

اعتکاف تصفیه کننده روح انسان است؛ تا رهایی تنها سه قدم پیش روست.

به گزارش امیدنیوز، واژهاعتکافاز عکف یعنی روی آوردن به چیزی بی‌آنکه روی ازآن برگردان شود، می باشد. درقرآن مجید ۹مرتبه ماده عکف تکرار شده که دو مورد آن که درآیه‌های ۱۲۵و ۱۸۷سوره مبارکه بقره آمده است، مربوط به موضوع اعتکاف می باشند. فردی که عمل اعتکاف انجام میدهد را معتکف می نامند. معتکف یعنی آن که نفس خویشتن را محبوس کرده تا به توفیق انس با خداوند و رسیدن به لذت مناجات نایل آید. درباره فضیلت اعتکاف، پیامبر اسلام می فرمایند: " معتکف، همه گناهان را در بند می‌کشد. "

اعتکاف

اعتکاف از نظر زمان، محدود به وقت خاصی نیست، اما بهترین زمان برای اعتکاف، دهه آخر ماه مبارک رمضان و روزهای سیزدهم تا پانزدهم ماه رجب است که در کشور ما، اعتکاف در سه روز ماه رجب رایج است. مهم‌ترین عمل در این سه روز، اعتکاف و روزه است. فرد معتکف باید در طول اعتکاف، مسجد را ترک نکند، پیوسته به ذکر خدا و تلاوت قرآن و نماز مشغول باشد. درباره مسائل دنیوی سخن نگوید، شعر نسراید، سخنان زشت بر زبانش جاری ننماید، جدال و خودنمایی نکند و هر اندازه که بتواند از سخن گفتن لب فرو بندد.

اهمیت اعتکاف در ماه رجب بدین صورت است که، ماه حرام است و اعتکاف در ماه‌های حرام از فضیلت بیش تری برخوردار است و دوم اینکه روزه در ماه رجب فضیلت خاصی دارد. روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه های قمری به دلیل حلول کامل ماه در آسمان، «اَیّامُ لَیالِی البیض» به معنای روزهای شب‌های سفید است که «لیالی» حذف شده و «ایام البیض» بیان می شود.

ایام البیض

شب و روز ایام البیض، ایام مناجات و راز ونیاز با پروردگار است. برای این ایام اعمالی وارد شده است از جمله این که درشب سیزدهم مستحب است دو رکعت نماز اقامه شود که در هر رکعت پس ازحمد، سوره های یس، تَبارَکَ المُلْکُ و توحید خوانده می شود و روز سیزدهم رجب را روزه بگیرد. در شب چهاردهم نیز چهار رکعت یعنی دو نماز دو رکعتی به همان کیفیّت و در شب پانزدهم هم شش رکعت با سه سلام به همان کیفیّت نقل شده است. دراین شب، علاوه برآن، غسل، احیا و شب زنده داری و خواندن زیارت امام حسین(ع) نیز وارد شده است. از امام صادق(ع) روایت شده است که هر کس این اعمال را انجام دهد، همه گناهانش غیر از شرک آمرزیده شود.

مهم ترین عمل روز پانزدهم، عمل امّ داوود است. شخصی که ایام البیض را روزه گرفته باید در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کند و نماز ظهر و عصر را به جا آورد و در مکانی خلوت قرار بگیرد که چیزى او را مشغول نکند و کسی با او سخن نگوید. وقتی نماز به پایان رسید رو به قبله بنشیند و صد مرتبه سوره حمد، صد مرتبه سوره اخلاص و ده مرتبه آیة الکرسى را قرائت کند. سپس سوره های انعام، بنى اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافّات، حم سجده، حَم عَسق، حم دخان، فتح، واقعه، مُلک، ن وَ اِذَا السَّماَّءُ انْشَقَّتْ و تا آخر قرآن را قرائت کند و پس از اتمام، در حالی که رو به قبله است این دعا را نجوا کند: صَدَقَ ا… الْعَظیمُ الَّذى…که درمفاتیح آمده است.

کمال اعتکاف در آن است که فکر و قلب و تمامی اعضا وقف عمل صالح گردد و در برابرخدا و اراده اش و به زنجیر مراقبت کشیده شوند و از آن چه روزه دار از انجام آن خودداری می‌کند، به طور تمام و کمال بازداشته شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار