|
|
کدخبر: ۱۷۹۸۶۲

سازمان خصوصی سازی از ۶ ماه پیش تاکنون در خبرهای متعدد وعده پرداخت سود سهام عدالت " بزودی "، " در آینده نزدیک " و " تا چند روز دیگر " را داده ولی ظاهراً هنوز " چند روز دیگر " فرا نرسیده و در این ۶ ماه فقط با اعصاب مردم بازی شده است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود که دولت از سامانه سهام عدالت رونمایی و اعلام کرد: مشمولان می‌توانند با ورود به این سامانه در جریان سود سهام عدالت خود قرار گیرند.

آنطور که رئیس سازمان خصوصی سازی گفته بود:ارزش ریالی سهام عدالت در بازار برای هر یک میلیون تومان، حدود ۲ میلیون تومان است ولی فعلا خرید و فروش نمی شود.

طبق اعلام مسئولان برای ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر صورت‌حساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد. البته دولت با توجه به زمان برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها، تأکید کرده بود که سود سهام از انتهای تیر تا اسفند سال ۹۶ محاسبه می‌شود و سازمان خصوصی سازی میان مشمولان سهام عدالت توزیع می‌کند. هر چند طی شش ماه گذشته دولت زمان های مختلفی را برای واریز سود سهام عدالت به مردم اعلام کرده بود. اولین وعده دولت برای واریز این سود، پایان شهریور بود!

دارندگان سهام عدالت برای اینکه به سود کامل سهامشان برسند باید حدود ۴۶۸ هزار تومان به حساب دولت واریز می کردند. دولت در سامانه ای که به این منظور راه اندازی کرده به مشمولان این طرح اعلام کرده بود: " اکنون شما به‌مبلغ ۵۳۲ هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به‌مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت ۴۶۸ هزار تومان مالک کل سهام تخصیص‌یافته شوید "؛ " به این منظور کلید صدور قبض را فشاد دهید ".

از زمان راه اندازی سامانه سهام عدالت، دولت اولتیماتومی را برای مردم تعیین کرد تا در صورت تمایل به دریافت سود، ابتدا نسبت به واریز ۴۶۸ هزار تومان اقدام کرده و در نوبت قرار بگیرند. در این ایام هم البته مسئولان مکرر از دارندگان سهام عدالت می خواستند که نسبت به تکمیل فرم و واریز بدهی اقدام کنند.

بعد از گذشت انتخابات، روزشمار تاریخ به وعده دولت برای واریز سود سهام عدالت نزدیک و اظهارات و مصاحبه های مسئولان مربوطه مهر تاییدی شد بر این موضوع که بالاخره و بعد از ۱۱ سال مشمولان سهام عدالت به سود سهامشان خواهند رسید.

البته تاریخ به پایان شهریور رسید و سودی به حساب مردم واریز نشد! این درحالی بود کهرئیس کل سازمان خصوصی سازی گفته بود: در صورتی که سود واریزی شرکتهای حاضر در پرتفوی سهام عدالت به حساب این سازمان از مرز ۴۰۰ میلیارد تومان گذر کند، اولین سود سهام عدالت تا پایان شهریور ماه امسال به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بعد از اولین خلف وعده دولت در واریز سود سهام عدالت، خبر آمد که از آبان ماه(یعنی ۴۵ روز قبل) سود سهام عدالت به حساب دارندگان این سهام، واریز خواهد شد.

این خبر را مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده و گفته بود: سود سهام عدالت به‌تدریج از آبان ماه پرداخت خواهد شد.

کرباسیان گفته بود: به دارندگان سهام عدالت توصیه می‌کنم تا از فرصت تمدیدشده یک‌ماهه برای پرداخت باقی‌مانده پول سهام عدالت خود اقدام کنند و برای این کار به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند، تا بعد از آن بتوانیم مالکیت مردم از سهام عدالت را محقق کنیم، ضمن اینکه پرداخت سود سهام عدالت نیز پس از این مهلت یک‌ماهه(آبان ماه) آغاز خواهد شد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی هم که مدتی است اخبار واریز سود سهام عدالت را به رسانه ها اعلام می کند، بعد از خلف وعده در واریز سود تا پایان شهریور، اوایل مهرماه از واریز سود سهام عدالت تا یک ماه آینده خبر داده بود.

علی اشرف عبدالله پوری درباره نحوه واریز سود سهام عدالت که قرار بود تا انتهای شهریور واریز شود، گفت: تا امروز حدود ۱۵ درصد یعنی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از ۳۴۰۰ میلیارد تومان سود مصوب به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز شده و ما اعلام کردیم که تا پایان شهریور واریز سود سهام عدالت دریک مرحله آغاز خواهد شد. البته طی یک ماه گذشته به‌دلیل بعضی مشکلات فنی امکان واریز سود در مرحله اول کمی به تأخیر افتاده است. اما می‌توان این قول را به مردم داد که در چند روز آینده واریز مرحله اول سود آغاز خواهد شد.

ولی آبان هم تمام شد و آذر نیز از نیمه گذشت، و بازهم خبری از سود سهام عدالت نشد این درحالی است که دولت طی شش ماه گذشته مدام در اخبار مردم را سرکار گذاشت وبا وعده هایی مانند " سود سهام عدالت به زودی پرداخت می شود "، " واریز سود تا چند روز آینده "، "آغاز پرداخت چند مرحله ای سهام عدالت در آینده نزدیک"، "توزیع اولین سود سهام عدالت" …عملاً اینبار و در این مورد هم خود را بد قول کرد.

طی ۶ ماه گذشته دولت، ده ها بار وعده واریز سود سهام عدالت در آینده نزدیک را تکرار کرده ولی هنوز موفق به تحقق وعده ای که داده، نشده است.

اگر واقعا برنامه ریزی برای پرداخت سود سهام عدالت آنقدر پیچیده است و نیاز به صرف مدت زمتن بیشتر و نامعلومی دارد، چرا سازمان خصوصی سازی در سایت رسمی خود با خبرهای سرکاری با اعصاب مردم بازی می کند.

بهتر است دولت در این حوزه شفاف به مردم بگوید: فعلا هیچ خبری نیست و هر موقع تعیین تکلیف شد، زمان واریز سود را اعلام می کنیم، نه اینکه با وعده های پی در پی مردم را سرکار بگذارد.

در ادامه برخی دیگر از خبرهای سازمان خصوصی سازی که طی شش ماه گذشه در خصوص زمان واریز سود سهام عدالت منتشر شده را ببینید:

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار