|
|
کدخبر: ۱۸۰۷۷۶

معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمار جدیدی از تخلفات ناشران در روزهای برگزاری نمایشگاه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، یحیی دهقانی در نشست خبری امروز (پنج‌شنبه، 20 اردیبهشت‌ماه) که در محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار شد با تأکید بر اهمیت نظارت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و شکل‌گیری کارگروه‌هایی برای نظارت و رسیدگی به تخلفات اظهار کرد: تا پایان روز هفتم 311 گزارش تخلف به دبیرخانه رسید که پس از بررسی‌های انجام‌شده تعدادی از آن‌ها مستند نبود ولی از این تعداد گزارش 181 رأی صادر شد که از این میزان 34 رأی برای تعطیلی یک‌روزه غرفه بود. 73 ناشر محکوم به تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه امسال و محرومیت از نمایشگاه سال آینده شدند که از این 73 مورد سه ناشر به خاطر تخلف سال گذشته‌شان هم به مدت دو سال از شرکت در نمایشگاه محروم شدند. 74 ناشر هم تذکر کتبی گرفتند که این موضوع در پرونده‌شان ثبت و کتاب‌های‌شان براساس ضوابط نمایشگاه جمع‌آوری شد.

او سپس درباره نوع تخلفات بیان کرد: هفت غرفه به خاطر رعایت نکردن شئونات اسلامی تذکر گرفتند. هشت غرفه به خاطر فروش کتاب‌های افست و 36 ناشر برای ارائه کتاب‌های غیرمرتبط با سالن جریمه شدند، سه مورد کتاب بدون شناسنامه داشتند و 74 ناشر به خاطر فروش کتاب‌های سایر ناشران، 19 ناشر به خاطر فروش وسایلی غیر از کتاب مانند اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر، 25 ناشر به خاطر رعایت نکردن سایر مقررات و 9 ناشر به خاطر استفاده غیرمجاز از بن‌کارت‌ها جریمه شدند.

معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس خاطرنشان کرد: آیین‌نامه نمایشگاه کتابچه‌ای دارد که ما براساس آن کار می‌کنیم. ابتدا به هر غرفه‌ تذکر می‌دهیم و اگر به تذکرات اهمیت ندهند اقدام می‌کنیم. دادن جایزه به مشتری‌ها تخلف محسوب نمی‌شود و جریمه‌ای ندارد. به طور کلی تا 30 درصد تخفیف رسمی فروش برای کتاب‌ها اشکالی ندارد اما تخفیف بالای 30 درصد تخلف محسوب می‌شود. البته هستند ناشرانی که با دادن هدایا تخفیف بیشتری از 30 درصد ارائه می‌کنند که این مورد در دفترچه قید نشده است و نمی‌توانیم کاری برای آن انجام دهیم.

دهقانی درباره تخلفات بخش‌های مختلف اظهار کرد: بیشترین تخلفات برای بخش عمومی بوده است. البته این طبیعی است زیرا تعداد ناشران در این بخش زیاد است. در رتبه‌های بعدی ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی قرار دارند. بخش بین‌الملل نیز کمترین میزان تخلفات را دارد.

او با بیان این‌که تشکل‌ها در امر نمایشگاه دخالتی ندارند و فقط نماینده آن‌ها در نمایشگاه حضور دارد درباره تخلف یکی از مدیران کمیته‌ها نیز اظهار کرد: این مسئله صحت دارد و مدیران یکی از کمیته‌ها در غرفه خود کتابی غیر از نشر خود می‌فروخت که به آن‌ها تذکر دادیم و آن‌ها کتاب‌ها را جمع‌آوری کردند. در واقع این مسئله رفع شده است و ما آن را ادامه ندادیم.

معاون اجرایی سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس تأکید کرد: غرفه‌ای که 110 میلیون تومان بن‌کارت کشیده بود ربطی به تشکل‌ها نداشته است. پرونده آن‌ها بعد از نمایشگاه به مراجع قضایی ارائه خواهد شد. همچنین 9 نفر از همکاران ما بن غیرمجاز نقد کردند که امیدوارم به این موضوع رسیدگی شود. سال گذشته نیز چنین تخلفاتی وجود داشت که بعد از پیگیری، این افراد به دستگاه قضایی معرفی شدند.

او درباره خسارت‌های باران روز گذشته نیز گفت: این باران در غرفه‌های بخش کودک و نوجوان، دانشگاهی و آموزشی خسارت‌هایی وارد کرد که خیلی جدی نبود. در بخش دانشگاهی 40 یا 50 نسخه کتاب یکی از ناشران از بین رفت که خسارت جدی نبود و بیمه سهم‌شان را می‌دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار