|
|
کدخبر: ۱۸۳۷۷۵

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از صدوراعلان قرمز برای روح‌الله زم و مرجان شیخ‌الاسلامی خبر داد.

سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه به ارائه عملکرد  و اقدامات مأموریت‌های پلیس اینترپل پرداخت و اظهار داشت: درخواست و صدور اعلان قرمز توسط پلیس، بازداشت و دستگیری و استرداد مجرم از جمله اقدامات پلیس بین‌الملل ناجاست.

وی به آمار و عملکرد پلیس اینترپل در شش ماهه ۹۸ پرداخت و گفت: در این مدت بیش از ۲۹۱ درصد استرداد مجرمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته که ۶۸ درصد مربوط به پرونده‌های اقتصادی است و مابقی مربوط به پرونده‌هایی همچون قتل، آدم ربایی و … است. 

وی افزود: شمار استرداد مجرمان خارج از کشور ۵۰ نفر است .

رئیس پلیس اینترپل ناجا از رشد ۷۰ درصدی صدور اعلان قرمز در ۶ ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در ۶ ما ه نخست امسال بیش از ۵ هزار گواهینامه عدم سوء پیشینه برای هموطنان خارج از کشور صادر شده است. 

سردار شیرزاد درخصوص استرداد «خاوری»  به کشور گفت: مهمترین کاری که درخصوص خاوری انجام شد حفظ اعلان قرمز برای وی بوده است؛ از نظر ما و اعضای اینترپل خاوری مجرم است و ما پیگیر این موضوع هستیم.

وی با بیان این مطلب که اعلان قرمز به دو روش می‌تواند حذف شود، اظهار داشت: یکی از روش‌های حذف اعلان قرمز این است که فرد متهم یا مجرم وکیل بگیرد و ثابت کند که متهم نیست؛ اگر توضیحات وی قانع کننده باشد اعلان قرمز حذف خواهد شد؛ در روش دیگر نیز متهم با روش مصالحه با شکات اقدام به حذف اعلان قرمز می‌کند. 

رئیس پلیس اینترپل ناجا، مهمترین چالش موجود را الزام اعضای اینترپل به یک قانون و دستورالعمل واحد دانست و از صدور اعلان قرمز برای افرادی که وارد فضای خشونت شده و اقدامات خرابکارانه انجام می‌دهند خبر داد و گفت: افرادی مانند  اعضای گروهک منافقین، مجریان خارج نشین شبکه‌های منافق و … جزء این دسته هستند که پلیس اینترپل برای‌شان اعلان قرمز صادر خواهد کرد. 

وی از درخواست صدور اعلان قرمز برای  مرجان شیخ‌الاسلامی و  مجید سعادت متهمان فراری پرونده‌های پتروشیمی و بانک ملت، خبر داد و گفت:همچنین برای شهردار صدرا نیز اعلان قرمز صادر شده و در حال انجام عملیات برای استرداد وی هستیم. 

سردار شیرزاد در خصوص روح‌الله زم ادمین کانال آمدنیوز اعلام کرد: فعالیت پلیس اینترپل در فضای مجازی در حال انجام است؛ اقدامات ادمین‌های کانال‌های معاند برخلاف مقررات است و در حال بررسی مراحل قضایی و انتظامی هستیم تا برای وی اعلان قرمز صادر شود. 

وی از صدور اعلان قرمز برای سرکردگان گروهک منافقین خبر داد و گفت: استرداد این افراد در دستور اولیه پلیس ایران است چرا که اقدام به فعالیت تروریستی و تشویق فعالیت‌های خرابکارانه می‌کنند. 

سردار شیرزاد درخصوص دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا اظهار داشت: تاکنون از سوی مراجع قضایی و امنیتی کشور درخواستی برای انجام اقدامات لازم برای آزادی وی صورت نگرفته؛ به محض دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد. 

رئیس پلیس اینترپل ناجا با تاکید بر این مطلب که با باز شدن پرونده‌ای در پلیس اینترپل پرونده بسته نخواهد شد مگر با دستور قضایی، به برگزاری جلسات متعدد و کارگاه‌های آموزشی پلیس اینترپل پرداخت و گفت:  بیش از ۲۰ برنامه آموزشی برای کشورهای دیگر و ۲۰۰ ملاقات با مسئولان و اعضای اینترپل داشته‌ایم. 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار