|
|
کدخبر: ۱۸۴۳۸۷

کد قرمز برای بشریت، 5 واقعیت کلیدی تغییر آب و هوا

محققان می گویند، اثرات گرمایش جهانی ناشی از انسان همچنان ادامه دارد و باید برای کربن زدایی اقدام فوری انجام داد.

در حالی که کنفرانس تغییرات آب و هوایی COP26 روز یکشنبه در گلاسکو در حال برگزاری است، رهبران جهان احتمالا آخرین فرصت خود را برای کاهش مرگبارترین پیامدهای گرمایش سیاره ای ناشی از انسان خواهند داشت.

زمان برای اقدام جهانی یکپارچه ضروری است، زیرا مطالعات نشان می‌دهند که تا زمان وقوع فاجعه‌بارترین اثرات تغییرات آب و هوایی، نه سال باقی مانده است و توقف آن غیرممکن است. آژانس فضایی ایالات متحده ناسا در گزارشی کوتاه گفت: «تأثیرات گرمایش جهانی ناشی از انسان در حال حاضر اتفاق می‌افتد، در مقیاس زمانی انسان‌های امروزی غیرقابل برگشت است و در دهه‌های آینده بدتر خواهد شد» .

 

در اینجا پنج چیز وجود دارد که باید در مورد وضعیت اضطراری آب و هوایی با شروع COP26 بدانید:

 

گرم شدن "فاجعه بار" بدتر از همیشه

گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن، متان و اکسید نیتروژن گرما را در نزدیکی سطح زمین به دام می اندازند و هنگامی که بیش از حد متمرکز شوند، گرم شدن کره زمین منجر می شود. توافق مهم آب و هوای پاریس در سال 2015 باعث شد که کشورهای سراسر جهان در مقایسه با دوره قبل از شروع انقلاب صنعتی در سال 1760 در اروپا و ایالات متحده، گرمایش را به 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) محدود کنند.

کره زمین در حال حاضر 1 درجه سانتیگراد (1.8 فارنهایت) بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن گرم شده است و فجایع اقلیمی نتیجه آن است. سازمان ملل تخمین می زند که گرمایش کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 فارنهایت) حفظ شود، کشورها باید تا سال 2050 به انتشار گازهای "خالص صفر" برسند . اما تلاش ها برای کربن زدایی از زمان توافق پاریس به شدت شکست خورده است.

انتشار جهانی در سال 2030 16 درصد بیشتر از سال 2010 بر اساس تعهدات ملی فعلی خواهد بود - هیچ نزدیک به کاهش 45 درصدی تا سال 2030 که دانشمندان می گویند برای متوقف کردن فاجعه آب و هوایی لازم است.

افزایش 16 درصدی منجر به گرم شدن 2.7 درجه سانتیگراد (4.9 فارنهایت) تا پایان قرن خواهد شد - رقمی که به این معنی است که زندگی بر روی زمین برای میلیون ها، اگر نه میلیاردها نفر، فاجعه بار خواهد بود.

بسیاری از کشورها - از جمله ایالات متحده، دومین آلوده کننده گاز جهان پس از چین - متعهد شده اند که به هدف انتشار خالص صفر تا سال 2050 یا 2060 برسند. اما گزارشی که در ماه سپتامبر توسط سازمان ملل منتشر شد، یادآور شد که تعهدات اقلیمی آنقدر ضعیف هستند که حتی در صورت تحقق تعهدات، دما همچنان حدود 2.7 درجه سانتیگراد در این قرن افزایش خواهد یافت.

این تأثیرات مخرب بسیار بیشتری نسبت به کشورهایی که در حال حاضر در سرتاسر جهان به خطر انداخته‌اند، از سیل‌های مواج گرفته تا آتش‌سوزی‌های غیرقابل کنترل و طوفان‌های فوق‌العاده به بار خواهد آورد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خاطرنشان کرد : جهان در مسیر فاجعه‌باری به سوی گرمایش 2.7 درجه قرار دارد .

 

آینده تلخ بدون اقدام سریع

COP26 پس از یک سال دیگر از بلایای شدید آب و هوایی، از جمله موج گرمای بی سابقه در سراسر جهان، سیل مرگبار در ایالات متحده، اروپا و چین، آتش سوزی های جنگلی در یونان و ترکیه و طوفان های مرگبار رخ می دهد. اما اگر رهبران جهان برای دستیابی به آلایندگی صفر اقدام نکنند، آینده می تواند بسیار بدتر باشد. بانک جهانی اخیرا هشدار داده است که بیش از 216 میلیون نفر ممکن است تا سال 2050 خانه های خود را ترک کنند و پناهنده شوند.

کمبود آب به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود و بهره‌وری محصول را کاهش می‌دهد، در حالی که افزایش سطح دریا منجر به ایجاد محیط‌های غیرقابل سکونت می‌شود. بر اساس یک مطالعه، با پیش‌بینی بدترین سناریوها، پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان - از جمله چنای، بمبئی، جاکارتا، گوانگژو، تیانجین، هنگ‌کنگ، هوشی مین سیتی، شانگهای، لاگوس، بانکوک و مانیل- ممکن است تا سال 2050 متروک شوند. دماهای سوزان نیز زندگی مردم را خراب می کند.

این مقاله خاطرنشان کرد: حدود 35 درصد از مساحت زمین و 55 درصد از جمعیت جهان بیش از 20 روز در سال در معرض شرایط گرمای کشنده، "فراتر از آستانه بقای انسان" قرار خواهند گرفت.

 

سازگاری با آب و هوا در حال حاضر اجتناب ناپذیر است

در حالی که کاهش تغییرات اقلیمی از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به صفر مدت طولانی هدف دانشمندان بوده است، این واقعیت اکنون غیرقابل اجتناب است که انسان ها باید بیاموزند که با تأثیرات زمین در حال تغییر زندگی کنند. گرم شدن سیاره در آینده ای قابل پیش بینی باقی می ماند و مردم باید یاد بگیرند که با آن کنار بیایند.

تلاش‌ها برای محافظت از جوامع در برابر شدت و فراوانی فزاینده رویدادهای شدید آب و هوایی اکنون در سراسر جهان در حال انجام است. اینها شامل به حداقل رساندن اثرات افزایش سطح دریا، اسیدی شدن اقیانوس ها، تغییر الگوهای بارش و افزایش دما است. آژانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل گفت: «انطباق می‌تواند از ساخت سیستم‌های دفاع در برابر سیل، راه‌اندازی سیستم‌های هشدار زودهنگام برای طوفان‌ها، و تغییر به محصولات مقاوم در برابر خشکسالی، تا طراحی مجدد سیستم‌های ارتباطی، عملیات تجاری و سیاست‌های دولتی باشد. اما منتقدان می گویند که باید کارهای بیشتری انجام شود. بودجه جاری کشورهای کمک کننده و بانک های توسعه چندجانبه که به سازگاری با آب و هوا اختصاص داده شده است، حدود 16.7 میلیارد دلار در سال است که کسری از هزینه های جاری برآورد شده سالانه 70 میلیارد دلار است.

پیش بینی می شود که هزینه های سازگاری تا سال 2030 به 300 میلیارد دلار افزایش یابد. بودجه برای سازگاری باید به سرعت تا حداقل 50 درصد از کل هزینه های مالی عمومی آب و هوا افزایش یابد.

تلاش های بسیار بیشتری برای ایجاد تاب آوری در کشورهای آسیب پذیر و برای آسیب پذیرترین افراد مورد نیاز است. سازمان ملل خاطرنشان کرد: آنها کمترین کاری را برای ایجاد تغییرات آب و هوایی انجام می دهند - اما بدترین تأثیرات را متحمل می شوند.

 

زمان به سرعت در حال اتمام است

دانشمندان برجسته آب و هوا برای دهه ها هشدار داده اند که فعالیت های انسانی جو را با گازهای به دام انداختن گرما پر می کند. با این حال، تنها در چند سال گذشته است که برنامه‌هایی برای اقدام تدوین شده است.

بر اساس آخرین گزارش دانشمندان برتر جهان، کمتر از 10 سال برای جلوگیری از اثرات بالقوه فاجعه بار یک سیاره در حال گرم شدن باقی مانده است. 10 تا 20 سال آینده برای بقای نوع بشر در این سیاره حیاتی خواهد بود. حدود 70 کشور تاکنون اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا سال 2050 به اهداف بی‌طرفی کربن دست یابند. با این حال، بزرگترین اقتصادهای جهان - که مسئول 80 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند - باید برای جلوگیری از فاجعه آب‌وهوایی، اقدام فوری انجام دهند.

نجات این نسل و نسل های آینده یک مسئولیت مشترک است. ما در آستانه پرتگاه هستیم. بیدار شو به عقب برگرد تغییر رشته گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سپتامبر به رهبران جهان گفت.

 

دلایل امیدواری

در حالی که واقعیت تلخ وضعیت اضطراری آب و هوایی همچنان واضح‌تر می‌شود، خوش‌بینی وجود دارد که می‌توان از بدترین اثرات آن جلوگیری کرد.

گزارش اخیر هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) یک رمز قرمز برای بشریت بود. اما همچنین روشن کرد که برای دستیابی به هدف توافق پاریس 1.5 درجه دیر نیست. ما ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف را داریم. اما ما به سرعت در حال اتمام زمان هستیم.»بهبودهای فوری و شدید در برنامه های اقدام آب و هوایی از سوی اکثر کشورها به شدت مورد نیاز است. با این حال، این ابزارها با فناوری‌های مقرون‌به‌صرفه برای کمک به رسیدن به انتشار خالص صفر تا اواسط قرن وجود دارند.

انرژی های تجدیدپذیر - مانند نیروگاه های خورشیدی یا بادی - اکنون نه تنها پاک تر، بلکه گاهی ارزان تر از سوخت های فسیلی هستند. برنامه ریزی برای تولید انبوه خودروهای الکتریکی در حال انجام است. اشکال جدید تولید مواد غذایی نیز به صورت آنلاین در حال آمدن هستند - یک پیشرفت مثبت برای پایان دادن به انتشار عمده از دام.

تلاش‌هایی برای افزایش «راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت» برای جذب گازهای گلخانه‌ای آغاز شده است، از جمله درختکاری انبوه و جنگل‌های جلبک دریایی در زیر آب . فناوری جذب کربن با برخی از تأسیسات که در حال حاضر فعال هستند و برخی دیگر به زودی افتتاح می شوند، در حال بهبود است. اما این بر عهده سیاستمداران سراسر جهان است که تحول را به اقتصاد سبز انجام دهند.

«دیگر نباید علم را نادیده گرفت. دیگر نیازی به نادیده گرفتن خواسته های مردم در همه جا نیست.» زمان آن فرا رسیده است که رهبران بایستند و ارائه دهند، وگرنه مردم در همه کشورها بهای غم انگیزی خواهند پرداخت.»

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار