|
|
کدخبر: ۱۸۴۶۴۱

مبلغ یارانه بسته به جمعیت یک خانوار متفاوت است

یارانه‌هایی که در دی ماه پرداخت می‌شود به طور قطع معیشتی و نقدی است و به شکل قبل در دی ماه هم ادامه خواهد یافت.

اخبار مختلفی در خصوص واریز یارانه‌های جدید در دی ماه به گوش می‌رسد، از واریز یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به خانوارهای ۴ نفره و اجرای یارانه رئیسی تا اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو. اخبار مختلفی در خصوص واریز یارانه‌های جدید در دی ماه به گوش می‌رسد، از واریز یارانه ۸۰۰ هزار تومانی به خانوارهای ۴ نفره و اجرای یارانه رئیسی تا اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو!

در هر حال هیچکدام از این طرح‌ها هنوز قطعی نشده اند و منابع زیادی در مسیر اجرای آن موانع زیادی وجود دارد.

یارانه‌هایی در دی ماه پرداخت می‌شود به طور قطع معیشتی و نقدی است و پرداخت یارانه نقدی به شکل قبل در دی ماه هم ادامه خواهد یافت.

یعنی خانوارها در دهم دی ماه یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کنند و بیستم این ماه یارانه نقدی را خواهند گرفت. یارانه معیشتی بنزین و پرداخت آن از سال ۹۸ و همزمان با اصلاح قیمت بنزین انجام شد و به ۶۰ میلیون نفر معادل ۷ دهک از جمعیت کشور پرداخت می‌شود.

 مبلغ این یارانه بسته به جمعیت یک خانوار متفاوت است.  خانواده‌های یک‌نفره ۵۵ هزار تومان،

خانواده‌های دونفره ۱۰۳ هزار تومان،

خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان،

خانواده‌های چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان

خانواده‌های ۵‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

تا کنون ۲۵ مرحله از پرداخت یارانه معیشتی بنزین می‌گذرد و بیست‌وششمین مرحله آن در ماه جاری واریز خواهد شد.

یارانه بنزین چقدر است و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

در این میان اما دولت در نظر دارد که تخصیص یارانه بنزین را از شکل ناعادلانه کنونی خارج کند، به این معنا که فقط خانوارهای دارای خودرو از این یارانه بهره‌مند نشوند.

قرار است این طرح از به طور آزمایشی در جزایر کیش و قشم اجرا شود و بعد از رفع مشکلات و نواقص در کل کشور به اجرا دربیاید. بر اساس این طرح یارانه بنزین به جای تخصیص به پلاک خودرو به هر کد ملی تخصیص می‌یابد.

به این شکل که هر کد ملی در کیش و قشم ماهانه ۲۰ لیتر یارانه دریافت می‌کند، البته شرط اصلی این است که این فرد حداقل یک سال در این جزایر ساکن باشد.

افرادی که دارای خودرو هستند می‌توانند از بنزین یارانه‌ای خود استفاده کنند، اما خانوارهایی که فاقد خودرو هستند می‌توانند در سامانه‌ای که به این منظور تهیه می‌شود، سهمیه خود را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار تومان به ازای هر لیتر به فروش برسانند.

اگر فرض کنیم که افراد بتوانند همه بنزین دریافتی خود را به قیمت آزاد یعنی ۳ هزار توان در هر لیتر به فروش رسانند. یک خانواده ۴ نفره در این جزایر که فاقد خودرو هستند می‌توانند ماهانه ۱۲۰ هزار تومان از این محل دریافت کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار