|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۷۷

پیش غذاهای ساده برای افطار

افطارهای ماه رمضان را با پختن این پیش غذاهای خوشمزه و مقوی خوش رنگ کنید. ما در این مقاله 10 پیش غذای مقوی و پر انرژی را جمع آوری کرده ایم. با ما همراه باشید.

 

1. سوپ جو: 

افطار

سوپ و آش طرفداران بسیاری دارد. بخصوص برای ماه رمضان و افطاری یکی از غذاهای افطاری محسوب می‌شود.این مدل سوپ جو با شیر بسیار ملین است و برای باز کردن روزه مناسب است. 

جو را در قابلمه‌ای می‌ریزیم که فضای کافی برای مواد سوپ جو با شیر و خامه داشته باشد، هویج را اضافه می‌کنیم و تقریباً ۲۰ دقیقه می‌پزد (اگر کسی سوپ دوست نداشته باشد می‌تواند به‌جای شیر از آب مرغ استفاده کنید) مرغ را با یک عدد پیاز و هویج درسته اضافه می‌کنیم. 

 

افطار

 

 

اینجا بخوانید:

طرز تهیه شیرینی های مخصوص سفره افطار

 

 

2. آش رشته: 

افطار

آش در ایران به ۵۰ نوع مختلف پخته می‌شود و از پرتنوع‌ترین غذاهای ایرانی است. آش رشته از غذاهای پرطرفدار در افطاری و نذری است. معمولاً ایرانی‌ها آش را برای کمتر از ۱۰ نفر درست نمی‌کنند و هم در عزا و هم در مهمانی سرو می‌شود. در ماه رمضان نیز به هنگام افطاری دادن ازجمله غذاهای مجلسی است که حتماً پخته می‌شود. 

 

افطار

 

 

هر وقت نام آش رشته می‌آید کیلو حبوبات و سبزی آش و رشته آشی به ذهنمان خطور می‌کند. آش رشته از حبوباتی چون نخود، لوبیاچیتی، عدس و ماش تشکیل‌شده است. این حبوبات را از شب قبل در آب خیسانده و روز بعد آن‌ها را می‌پزانیم. وقتی حبوبات در آب پخته شد سبزی آش را در قابلمه حبوبات ریخته و مقداری نمک به آن اضافه می‌کنیم. 

 

افطار

 

آش رشته هم مثل شله زرد، فوت و فن هایی دارد که درست کردن آن برای تعداد کم و تعداد بالا متفاوت است. 

 

 

اینجا بخوانید:

روش هایی برای کاهش وزن در ماه مبارک رمضان

 

3. فرنی: 

افطار

فرنی یکی از بهترین و مقوی ترین پیش غذاهای مغذی برای افطاری است که همراه نان نیز سرو می‌شود. پیش از اجرای دستور پختی که در ادامه ارائه می‌دهیم، به چند مورد توجه کنید: 

مواد لازم: 

  • شیر ۱.۵ لیتر 

  • آرد برنج: ۶ قاشق غذاخوری 

  • نمک: به مقدار کم 

  • گلاب: ۳ قاشق غذاخوری 

  • هل کوبیده: ۱.۲ ق چایخوری 

  • دارچین، گل سرخ، خلال بادام و پسته برای تزیین 

  • شیره انگور یک قاشق مربا خوری برای هر نفر 

طرز تهیه فرنی 

 

افطار

  1. ابتدا در یک قابلمه مناسب، شیر سرد، آرد برنج و کمی نمک را با هم خوب مخلوط کنید و آن روی حرارت کم اجاق گاز قرار دهید. 

  1. در حالی که شیر روی اجاق گاز است، آن را هم بزنید تا آرد به خوبی ترکیب شود. 

  1. پس از اینکه به غلظت مناسب رسید زیر شعله را خاموش کرده و گلاب و هل را اضافه کنید 

  1. باز هم مخلوط را خوب هم بزنید تا عطر آن به طور یکنواخت پخش شود. 

 

افطار

 

  1. فرنی را در ظروف مورد نظر ریخته و با دارچین، گل سرخ، خلال بادام و پسته تزیین کنید. 

  1. بنا به خواسته اعضای خانواده می‌توانید از شیره انگور و عسل برای شیرین کردن فرنی استفاده کنید. 

 

4. کشک بادمجان خوشمزه 

افطار

کشک بادمجان از جمله پیش غذاهای مغذی برای افطاری است که با سبزی خوردن و نان سرو می شود. یک لیوان دوغ تازه می‌تواند غذا را دلچسب تر کند. 

مواد لازم 

افطار

  • بادمجان ۶ عدد 

  • کشک ۴ قاشق غذا خوری 

  • سیر ۴ حبه 

  • پیاز داغ، سیر داغ، نعناع داغ کمی گردو و زعفران برای تزیین 

  • نمک فلفل و ادویه (زیره، تخم گشنیز کوبیده) به میزان لازم 

 

 

اینجا بخوانید:

راه خلاصی از معده درد در ماه مبارک رمضان

 

 

 

طرز تهیه کشک و بادمجان 

بادمجان ها را شسته، با چاقو روی آن شکافی بزنید و روی شعله گاز کباب کنید. 

پس از آن داخل ظرفی دربسته فرار دهید تا بخار کرده و پوست آن به راحتی کنده شود. 

بادمجان های پوست کنده شده را درون قابلمه قرار دهید و با دو حبه سیر با گوشت کوب بکوبید. سپس کمی روغن اضافه کنید و روی شعله قرار دهید. 

فلفل و ادویه را اضافه کنید و هم بزنید. 

 

 

افطار

 

در آخر کار کشک را اضافه کرده و هم بزنید تا به روغن افتاده و غذا به اصطلاح جا بیفتد. 

در آخر غذا را امتحان کنید و در صورت لزوم نمک اضافه کنید چون کشک خودش نمک دارد. 

کشک بادمجان را در ظروف مورد نظر بریزید و با نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید. 

 

 

5.گراتن بادمجان 

افطار

 

  • بادمجان دلمه‌ای سایز خیلی کوچک: 8 شماره 
  •     فیله‌مرغ: 10 شماره 
  •     پنیر پارمسان: دو قاشق غذاخوری 
  •     پنیر لبنه: 200 گرم 
  •     خامه صبحانه: 250گرم 
  •     پیاز متوسط: یک شماره 
  •     زعفران آب کرده: بـه میزان لازم 
  •     خردل: دو قاشق غذاخوری 
  •     پنیر پیتزای رنده شده: بـه میزان لازم 
  •     سس بشامل: دو لیوان 

افطار

روش تهیه: 

1. ابتدا فیله‌های مرغ رابه اندازه دو بند انگشت بـه شکل خلالی خرد می‌کنیم، پیاز را هم رنده می‌کنیم و مرغ‌ها را زعفرانی کرده ، خردل و پیاز رنده شده رابه انها اضافه می‌کنیم. حالا مرغ‌ها را در ظرفی در بسته بـه مدت دو ساعت در یخچال قرار می دهیم. 

  

2. دراین فاصله کلاهک بادمجان‌ها را برداشته و طوری این کار را انجام می دهیم که آسیب نبیند که بعداً برای تزیین از انها استفاده کنیم. داخل شکم بادمجان‌ها رابا یک قاشق مرباخوری تا جایی که دیواره آسیب نبیند، خالی می‌کنیم اما لزومی ندارد حجم زیادی از بادمجان را خالی کنیم. 

  

در یک ظرف گود و کوچک که مناسب سرخ کردن بادمجان باشد، روغن می‌ریزیم؛ طوری که حداقل یک‌سوم ظرف پر شود. بادمجان‌ها را داخل روغن شناور و سرخ می‌کنیم و سپس روی دستمال حوله‌ای قرار می دهیم تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. 

3. حالا فیله‌های مرغ رابا روغن خیلی کم سرخ می‌کنیم و خامه و پنیر خامه‌ای رابه آن ها اضافه می‌کنیم. سرخ کردن مرغ باید با حرارت متوسط ودر مدت زمانی حدودا 10 تا 12 دقیقه باشد تا کاملا مغزپخت شود.  وقتی پنیر و خامه رابه انها اضافه کردیم، 

  

همه ی مواد رابا هم خوب مخلوط می‌کنیم. حالا حدود 150 گرم پنیر پیتزای رنده شده و پنیر پارمسان داخل مواد می‌ریزیم و تا جایی که تمام مواد باهم مخلوط شوند، هم می زنیم. اکنون از مواد آماده شده‌مان، داخل بادمجان‌ها را پر می‌کنیم. 

  

افطار

4. کف ظرف مورد نظر که می خواهیم گراتن را در آن بچینیم کمی روغن ریخته و سپس بـه ارتفاع دو سانتی‌متر سس بشامل می‌ریزیم. بادمجان‌ها را داخل سس چیده روی دهانه هر بادمجان یک قاشق غذاخوری سس بشامل ریخته و سطح آن رابا پنیر پیتزای رنده شده می‌پوشانیم. 

  

گراتن را یک ساعت در پنجره وسط فر که از قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌ایم قرار داده و می‌پزیم.  پس از خارج کردن غذای‌مان از فر برای تزیین، کلاهک بادمجان‌ها را روی آن ها قرار میدهیم. 

 

6.سوپ ورمیشل: 

افطار

مواد لازم برای تهیه سوپ ورمیشل 

 

هویج2 عدد 

جعفری1 قاشق غذاخوری 

رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری 

پیاز1 عدد  

گوجه1 عدد 

سینه مرغ250 گرم 

لیمو ترش1 عدد 

رشته ورمیشل یک پیمانه 

نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم 

روغن به مقدار لازم 

افطار

سوپ رشته فرنگی یا سوپ ورمیشل جزو سوپ های بسیار محبوب و پر طرفداری است که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا آن را به عنوان پیش غذا میل می کنند و در بسیاری از مجالس و مهمانی ها هم می توانید آن را تهیه نمایید‌.

 

 

اینجا بخوانید:

راه خلاصی از بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان

 

 

 

این سوپ علاوه بر طعم خوبی که دارد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی هم بسیار مفید است و می توانید از مواد غذایی دلخواه خود هم داخل آن استفاده کنید و محدودیتی پیش روی شما قرار ندارد. مثلا از گوشت قرمز چرخ شده یا مرغ یا بوقلمون و غیره می توانید داخل آن استفاده کنید یا حتی به طور کامل گوشت حذف شود و یک سوپ سبک و گیاهی داسته باشید. 

بهترین طرز تهیه سوپ ورمیشل 

افطار

در اولین مرحله برای تهیه این غذای مقوی و لذیذ باید گوشت مرغ را با 2 لیوان آب و کمی زردچوبه درون قابلمه کوچکی قرار دهید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا بجوشد. مرغ به قدری روی حرارت باشد که گوشت آن نیم پز شود. 

بعد از 5 دقیقه قابلمه مرغ را از روی شعله گاز برداشته و مرغ را از آن دربیاورید. 

در مرحله بعدی باید پیازها را به صورت نگینی خورد کرده و داخل قابلمه مناسبی بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند. 

توجه کنید که روغن زیاد نریزید چون سوپ شما در نهایت چرب می شود و جذابیت مورد انتظار را نخواهد داشت. 

حالا باید کمی هم زردچوبه و فلفل سیاه داخل آن بریزید و تفت دادن را ادامه دهید تا یکدست شود و مرغ هایی هم که پخته بودید را ریش ریش یا نگینی خورد کرده و داخل قابلمه سوپ ورمیشل بریزید‌. 

حدود 2 دقیقه هم مرغ ها را تفت بدهید و بعد از آن رب گوجه فرنگی را هم به مقداری که گفته شد داخل قابلمه ریخته و با پیازها تفت بدهید تا جایی که بوی خامی گرفته شود. پس از آن 4 لیوان هم آب جوش به ظرف اضافه نموده و شعله را ملایم کنید تا به تدریج بپزد. 

بعد از اینکه 20 دقیقه گذشت پوست گوجه فرنگی ها را هم بگیرید و رنده کنید و هویج ها را هم نگینی خورد نمایید و به قابلمه سوپ اضافه کنید و بعد از اینکه 15 دقیقه گذشت باید سیب زمینی ها را اضافه کنید. 

برای اضافه کردن سیب زمینی ها باید اول آن را پوست گرفته و بشویید و به صورت نگینی یا خلالی خورد کنید و با آب سرد بشویید که نشاسته اضافی از روی آن ها برود و بعد آن ها را به قابلمه سوپ اضافه کنید. 

 

افطار

 

بهتر است حالا طعم سوپ را نیز بچشید و به آن فلفل و نمک اضافه کنید و هم بزنید و در آخر رشته ورمیشل را داخل سوپ بریزید و 20 دقیقه صبر کنید تا رشته ها نرم شود و سوپ جا بیفتد. 

اکنون سوپ ورمیشل شما آماده شده و می توانید آن را داخل ظرف دلخواه سرو کرده و نوش جان کنید. 

در صورت تمایل می توانید گوشت مرغ را حذف کنید، برای این کار باید مراحل مرتبط با مرغ را حذف کرده و اگر خواستید قارچ ورقه ای کنید و داخل سوپ بریزید. 

 

7. آش شله قلمکار 

افطار

آش شله قلمکار جزو معروف‌ترین آش‌های ایرانی است که در تهیه آن گوشت به کار می‌رود و از همین رو یک وعده غذایی کامل با ارزش غذایی بالا به حساب می‌آید. 

آش شله ‌قلمکار نه‌تنها مواد اولیه متعددی دارد، بلکه مدت‌زمان پخت آن طولانی است و در نتیجه بیشتر به‌عنوان نذری‌ یا برای سفره‌های افطاری تهیه می‌شود. این آش خوشمزه برای کودکان در حال رشد و افراد مبتلا به کم‌خونی مناسب است و به غضروف‌سازی در بدن، تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی و افزایش انرژی و تقویت بدن در ایام روزه‌داری کمک می‌کند. 

 

 

مواد لازم: 

برای ۲۰ نفر 

  • یک کیلو گوشت گردن گوسفند 

  • دو عدد پیاز 

  • یک پیمانه برنج 

  • یک کیلو سبزی آش 

  • یک پیمانه بلغور گندم (۲۰۰ گرم) 

  • یک پیمانه نخود 

  • یک پیمانه لوبیا چیتی 

  • نصف پیمانه لوبیا چشم بلبلی (۱۰۰ گرم) 

  • نصف پیمانه لوبیا قرمز 

  • نصف پیمانه عدس 

  • نصف پیمانه ماش 

  • ۳۰۰ گرم پیازداغ 

  • نمک و فلفل به مقدار لازم 

  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه 

  • یک قاشق غذاخوری دارچین 

  • ۵۰ گرم کره 

 

 

اینجا بخوانید:

حلیم افطار به سبک نواب ابراهیمی

 

 

۱. گردن گوسفند را به تکه‌های کوچک برش بزنید و همراه با دو عدد پیاز خلالی و کمی زردچوبه در روغن تفت دهید تا بوی آن گرفته شود. بعد به مقدار کافی روی آن آب بریزید و در قابلمه یا زودپر قرار دهید تا حسابی بپزد. وقتی گوشت پخته شد، استخوان‌ها را جدا و گوشت را ریش‌ریش کنید. از آنجا که گوشت با قرارگرفتن در معرض هوا، رنگش تیره می‌شود؛ پس آن را در آب‌گوشت نگه دارید. 

۲. برنج و بلغور گندم را خوب تمیز کنید و بشویید و همراه با آب و کمی نمک برای یک ساعت خیس کنید. 

 

افطار

 

۳. قابلمه‌ای را تا نیمه آب کنید و مخلوط برنج و بلغور را در آن بریزید تا بپزد. تا زمانی که برنج و بلغور شکفته نشده و حجمش دوبرابر نشده، به‌هیچ عنوان نباید در آن قاشق بزنید؛ زیرا با این کار آش شما ته می‌گیرد و باید تا انتهای پخت دائم آن را هم بزنید. پس از اینکه برنج و بلغور باز شد، می‌توانید با یک قاشق دسته بلند آن را هم بزنید. 

۴. مقداری از آب گوشت را به مخلوط برنج و بلغور اضافه کنید تا با هم بپزند. 

۵. نخود و لوبیا چیتی را با هم از ۱۲ ساعت قبل خیس کنید، ‌هر چند ساعت یک بار آبش را عوض کنید و با هم بپزید. 

۶. ماش و عدس را نیز یک ساعت خیس کنید و با هم بپزید. لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی را به‌صورت جداگانه یک ساعت خیس کنید و جداجدا بپزید. 

 
۷. عدس و ماش و همین طور یک‌سوم از سایر حبوبات را کنار بگذارید و مابقی را چرخ کنید و همه مواد را به مخلوط برنج و بلغوری اضافه کنید که در قابلمه پخته است. 

۸. از این به بعد باید آش را دائم هم بزنید. 

۹. پیازداغ را در تابه‌ای بریزید، به آن زردچوبه، فلفل سیاه و کمی نمک اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. وقتی بوی خامی زردچوبه گرفته شد، آن را به آش اضافه کنید. 

 

۱۰. زمانی که مواد درون قابلمه جوش آمد و همه مواد با هم مخلوط شدند، سبزی آش و گوشت ریش‌شده را اضافه کنید. آش را در حالی که روی حرارت ملایم است، دائم هم بزنید و به‌تدریج آب قلم باقی‌مانده را به آن اضافه کنید. 

۱۱. حدود ۱۵ دقیقه آخر کار دارچین را اضافه کنید. دارچین ادویه اصلی این آش است؛ پس آن را به‌هیچ عنوان حذف نکنید. 

۱۲. روی آش را با پیازداغ و گوشت‌ریش‌شده و کمی دارچین تزیین کنید و مقداری کره آب‌شده روی آن بدهید. علاوه بر این، می‌توانید مقداری از حبوبات پخته را کنار بگذارید و از آن‌ها برای تزیین آش شله قلمکار استفاده کنید. 

نکات ریز: 

  • طرز تهیه آش شله قلمکار بدون گوشت، به این صورت است که به‌جای گوشت از آب قلم استفاده می‌کنید. آب قلم لعاب لازم را به آش می‌دهد. 

  • هنگام خیس‌کردن حبوبات، هر چند ساعت یک بار، آب آن را عوض کنید تا نفخ آن به‌طور کامل گرفته شود. 

  • گوشت دنده و سرسینه گوسفند برای پخت آش شله قلمکار مناسب است که پس از پختن باید ریش‌ریش شود. 

  • برای تزیین آش شله قلمکار از کشک و نعنا داغ استفاده نمی‌شود و اغلب با گوشت ریش‌شده، پیازداغ و حبوبات تزیین می‌شود؛ هرچند این موضوع سلیقه‌ای است و به هر شکل که دوست دارید، می‌توانید آن را تزیین کنید. 

  • به‌جای آب گوشت می‌توانید از عصاره گوشت در آش شله قلمکار استفاده کنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

سحری این غذاها را بخورید

 

 

  • هرچه پیازداغ این غذا زیادتر باشد، آش خوشمزه‌تری خواهید داشت. 

  • آش شعله قلمکار اغلب به‌صورت تند مصرف می‌شود؛ پس در صورت تمایل فلفل بیشتری به آن بزنید. 

 

8.سوپ سبزیجات 

افطار

سوپ سبزیجات یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه‌ای است که می‌توانید برای وعده افطار تدارک ببینید؛ ضمن اینکه غذای مناسبی برای رژیم‌های گیاه‌خواری محسوب می‌شود. 

مواد لازم برای ۴ نفر: 

  • یک پیمانه هویج 

  • نصف پیمانه پیازچه 

  • یک پیمانه فلفل دلمه 

  • ۳ پیمانه گوجه‌فرنگی 

  • یک پیمانه کرفس 

  • یک پیمانه قارچ 

  • نصف پیمانه نخود سبز 

  • یک پیمانه مرغ پخته 

  • ۲ قاشق غذاخوری آرد 

  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم 

  • یک‌دوم لیتر آب مرغ 

 

طرز تهیه سوپ سبزیجات 

 

سبزیجات (هویج، پیازچه، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی، کرفس، قارچ) را خرد کنید و ابتدا هویج و کرفس را در روغن زیتون تفت دهید تا کمی نرم شوند. بعد قارچ، پیازچه و فلفل دلمه را بیفزایید و وقتی که تفت خوردند، گوجه و نخود سبز را اضافه کنید.

در نهایت آرد را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حالا آب مرغ را به این مواد بیفزایید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید.

 

اینجا بخوانید:

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

 

افطار

 

در ادامه حرارت را کم کنید تا مواد به‌طور کامل پخته شوند. سپس مرغ پخته را به‌صورت مکعبی یا ریش‌ریش درآورید و همراه با نمک و فلفل و دارچین در سوپ بریزید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد سوپ حاضر می‌شود. 

 

9.عدسی: 

 
 

افطار

 

مواد لازم برای ۴ نفر 

عدس 

۲ پیمانه 

پیاز 

۲ عدد متوسط 

سیب زمینی 

۱ عدد بزرگ 

رب گوجه فرنگی (اختیاری) 

۱ قاشق غذاخوری 

آب 

۴ لیوان 

کره 

۳۰ گرم 

گل پر 

۱ قاشق مرباخوری 

نمک و فلفل سیاه 

به مقدار کافی 

آویشن 

۱ قاشق چایخوری 

پودر پیاز 

۱ قاشق چایخوری 

زردچوبه 

۱ قاشق چایخوری 

 

 

مرحله اول 

برای تهیه عدسی ساده خانگی ابتدا برای خیسانده عدس، آنرا از ۳ تا ۴ ساعت قبل درون یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس به اندازه ای آب به کاسه اضافه می کنیم که سطح آب یکی تا دو بند انگشت بالاتر از سطح عدس باشد. 

افطار

مرحله دوم 

پس از اینکه عدس را به خوبی خیساندیم، آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم. برای عدسی باید از پیاز خلالی درشت استفاده کنیم، اما اگر دوست ندارید پیاز درشت در غذا باشد، می توانید آنرا به صورت ریز خرد کنید.

 

اینجا بخوانید:

راه فرار از بی حالی در ماه مبارک رمضان

 

 

 

مرحله سوم 

در این مرحله یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا کاملا سبک شود و حالت شیشه ای پیدا کند. 

 

مرحله چهارم 

حالا مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و تفت دادن را یک تا دو دقیقه دیگر ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. پس از اینکه پیاز و ادویه ها به خوبی ترکیب شدند، رب گوجه فرنگی ار به قابلمه اضافه می کنیم. 

افطار

مرحله پنجم 

در این مرحله رب گوجه فرنگی را چند دقیقه سرخ می کنیم تا خوشرنگ شده و عطر و طعم خامی آن به طور کامل از بین برود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی سرخ شد، عدس را به همراه ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم. 

 
مرحله ششم 

حالا سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت حبه قندی خرد می کنیم، سپس با آب سرد به خوبی می شوییم. در ادامه سیب زمینی خرد شده را به همراه آویشن، پودر پیاز، فلفل سیاه و نمک به قابلمه اضافه می کنیم. 

 

مرحله هفتم 

در این مرحله صبر می کنیم تا آب درون قابلمه شروع به جوشیدن کند، سپس درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم عدسی به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. در اواخر پخت، کره و گلپر را به قابلمه اضافه می کنیم. 

 

مرحله هشتم 

توجه داشته باشید که اضافه کردن کره اختیاری است ولی توصیه می شود، چون طعم بسیار خوبی به عدسی می دهد. نکته دیگر این که چون در این دستور از سیب زمینی استفاده کردیم نیازی به اضافه کردن آرد نیست. 

 

مرحله نهم 

اگر می خواهید عدسی شما خیلی سفت و لعاب دار شود، می توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با کمی روغن تفت دهید تا به خوبی سرخ شود، سپس در میانه پخت به عدسی اضافه کنید، این کار لعاب زیادی به عدسی می دهد. 

 

مرحله دهم 

پس از گذشت حدودا یک ساعت عدسی ما آماده سرو است. در پایان عدسی را درون ظرف مورد نظرمان می کشیم، سپس به سلیقه خود با گلپر یا پیاز داغ تزیین کرده و به همراه نان سنگک تازه و لیمو ترش سرو می کنیم. 

 
10. شیر برنج 

افطار

برنج: نصف لیوان

شیر: 5 الی 6 لیوان

 گلاب یا عرق هل: نصف لیوان

 شکر: 1 قاشق غذاخوری 

یک افطاری محبوب و ساده دیگر برای روزه داران شیر برنج است که همیشه به عنوان یکی از وعده‌های افطاری بر سر سفره‌ها بوده است. 

افطار

طرز تهیه شیربرنج: 

برای پخت شیربرنج، ابتدا برنج را شسته و بر روی آن آب بریزید، یک ساعت بعد آن را کمی نیم پز کرده و شیر را اضافه کنید، سپس آن را بر روی حرارت قرار دهید تا شیر غلیظ شده و برنج پخته شود. در چند دقیقه آخر پخت، گلاب و شکر را به آن اضافه کنید. 

 

 

نکاتی برای تهیه پیش غذا برای ماه رمضان 

  • زمان، میزان و چگونگی غذا خوردن از جمله مسائل مهم در رفتار غذایی افراد روزه دار است که توجه به آن‌ها نقش مهمی در اصلاح رفتار غذایی و همچنین سلامت فرد ایفا می‌کند. 

  • وعده‌های غذایی اصلی در ماه مبارک رمضان شامل سحری، افطاری و شام است که باید کاملا از هم جدا باشند. افطاری در واقع همان پیش غذایی است که در اولین فرصت ممکن، صرف می‌شود تا تداخلی با شام نداشته باشد. 

افطار

  • افراد روزه دار بهتر است روزه خود را با یک نوشیدنی گرم یا ولرم مانند آب جوش و کمی عسل، شیر ولرم و خرما یا چای کم رنگ باز کنند. مصرف آب، شیر یا چای ولرم با قند‌های طبیعی که به سرعت جذب می‌شوند مانند عسل، خرما و کشمش، دهان و مری را برای عبور غذا آماده می‌کنند، مقداری از مواد قندی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و انرژی از دست رفته بدن را نیز تا حدودی جبران می‌کند. 

 

افطار

  • در سفره افطار بهتر است از پنیر کم چرب، نان و سبزی خوردن، سبزیجات آبپز (گل کلم، کرفس، فلفل سبز، کلم بروکلی، نخود فرنگی، پیاز، هویج و سیب زمینی) در قالب یک غذای سبک گرم مانند سوپ، حلیم کم چرب و آش رقیق، فرنی، خرما، کاچی، حلوا، شله زرد، شیر برنج، کره، ارده، خامه، بادام، گردو و تخم مرغ استفاده کرد و از هر یک از این مواد غذایی فقط مقداری اندک مصرف نمود تا ترکیبی از مواد مختلف شامل کربوهیدرات، پروتئین، املاح و ویتامین را به بدن برسانند. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار