|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۹۴

در طی ده سال گذشته، هیچ تکنولوژی جدیدی به اندازه بیت‌کوین در سراسر دنیا شهرت پیدا نکرده است.

در طی ده سال گذشته، هیچ تکنولوژی جدیدی به اندازه بیت‌کوین در سراسر دنیا شهرت پیدا نکرده است. این پول دیجیتال در طی این مدت توانسته است در مقاطعی ارزش هر سکه خود را از صفر به چند ده هزار دلار برساند. همین مساله، افراد زیادی را از سراسر دنیا جذب بیت‌کوین کرده است. پیدایش بیت‌کوین، سبب ایجاد دید جدیدی نسبت به سیستم‌های مالی، مدیریتی و تصمیم‌گیری در دنیا شده است و همین موضوع، ایجاد بیش از 10 هزار ارز دیجیتال در حوزه‌های مختلف را ممکن کرده است. اما بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد.

 

« بیت کوین چیست؟ »

در طی ده سال گذشته، هیچ تکنولوژی جدیدی به اندازه بیت‌کوین در سراسر دنیا شهرت پیدا نکرده است. این پول دیجیتال در طی این مدت توانسته است در مقاطعی ارزش هر سکه خود را از صفر به چند ده هزار دلار برساند. همین مساله، افراد زیادی را از سراسر دنیا جذب بیت‌کوین کرده است. پیدایش بیت‌کوین، سبب ایجاد دید جدیدی نسبت به سیستم‌های مالی، مدیریتی و تصمیم‌گیری در دنیا شده است و همین موضوع، ایجاد بیش از 10 هزار ارز دیجیتال در حوزه‌های مختلف را ممکن کرده است. اما بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد.

 

« تاریخچه بیت کوین »

ما در این قسمت قصد داریم به شما تاریخچه قیمت بیت کوین از سال 2009 تا به امروز را مورد بررسی و شرح قرار بدهیم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. کیف پول الکترونیکی بیت کوین توسط شخصی به نام ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 طراحی شده است. بیت کوین در سال 2009 ارزش خود را به مقدار 0 دلار آغاز کرده است. بیت کوین تا سال 2010 ارزش خود را به این روال حفظ کرد زیرا در مرحله معرفی و توسعه قرار داشت و هیچ ارزش دیگری را دارا نبوده است و بهتر است بگوییم این ارز تا سال 2010 تاریخچه قیمت درستی نداشته و وارد هیچ صرافی نشده است. پایین ترین قیمت در سال 2010

0.06 دلار می باشد و البته بالاترین قیمت به 0.39 دلار نیز رسیده است. در سال 2011 اهمیت بسیار بالایی برای ارز دیجیتال بیت کوین به وجود آمده است و این ارز به علت منبع باز بودن آن توانست چندین پروژه ی بزرگ را در اختیار خود قرار بدهد. کم ترین قیمت در سال 2011 به 0.30 دلار رسیده است و بالا ترین قیمت آن در سال 2011 به 29.60 دلار قرار گرفته است.

بیت کوین در سال 2012 توانست توجه بسیار زیادی از رسانه ها را نسبت به خود جلب کند و خواهان این ارز در بازار بسیار بالا رفت و توجه بسیاری از کاربران را نسبت به خود جلب کرد. ارزش این ارز در سال 2012 به کمترین مقدار 4 دلار و به 13 دلار که ارزش بالایی دارد رسید.

سال 2013 را می توان به عنوان سالی در نظر گرفت که بیت کوین توانست کار خود را به صورت رسمی آغاز کند. در این سال بیت کوین توانست نرخ پذیرش را بسیار بالا برد. در این سال، اوایل قیمت بیت کوین 13 دلار بود و با گذشت زمان به 266 دلار نیز رسید. در این سال بیت کوین برای اولین بار توانست از مرز 1000 دلار عبور کند در نهایت پایین ترین سطح قیمت در بازار در این سال 13 دلار و بالاترین سطح قیمت در این سال به 1.237.55 دلار رسیده است. سال 2014 برای ارز بیت کوین سال خوبی بشمار نیامد زیرا با افت بسیار شدیدی رو به رو شده بود و علت این افت پایان کار صرافی ام تی گاکس می باشد که در آن زمان به عنوان بزرگترین صرافی دنیا بوده  و این حادثه عملکرد بسیار مخربی را بر روی ارزدیجیتال بیت کوین گذاشت. پایین تر قیمت در سال 2014 به 111.56 دلار و بالاترین سطح قیمت نیز به 1.007.00 دلار رسیده است.

سال 2015 سالی پر از امید برای کاربران این ارز به شما رفت زیرا در اوایل سال نوسانات شدید قیمت بسیاری را دارا بوده است اما با گذشت زمان قیمت بیت کوین به 300 دلار نیز رسیده است. قیمت پایین این ارز به 164.92 و بالاترین سطح قیمت به 463.18 دلار نیز رسیده است.

قیمت  بیت کوین در اوایل سال 2016  به 400 دلار نیز رسیده بود و با گذشت زمان افزایش قیمت بسیاری پیدا کرد و همین موضوع سبب شد تا سرمایه گذاران بتوانند انگیزه بسیاری برای سرمایه گذاری پیدا کنند. پایین ترین قیمت  در این سال 373.92 دلار بوده و بالاترین سطح آن به 972.17 دلار نیز رسیده است.

در سال 2017 بیت کوین افزایش و رشد قیمتی بسیار زیادی داشت و به راحتی این ارز به ارزش 3000 دلار رسید و مورد معامله قرار گرفت. پایین ترین سطح قیمت در این سال به 819.62 دلار و بالاترین سطح قیمت آن به 19.336.45 دلار افزایش قیمت داشته است.

رشد بیت کوین در سال 2018 بسیار بحث برانگیز و پر از آزمون و خطا بوده است و در اوایل این سال بیت کوین به ارزش 13 دلار مورد معامله قرار گرفته است و به گذشت زمان و رشد غیرقابل باوری به 16.455.99 دلار رسیده است.

رشد بیت کوین در سال 2019 به صورت ثابت قرار گرفته بود و با قیمت 3000دلار به فروش می رسید اما با گذشت زمان این چرخه به سرعت ادامه پیدا کرد و با رشد 13.000 دلار رسیده است.

قیمت بیت کوین در سال 2020 توانست رکورد شکنی خود را آغاز کند و افزایش قیمت بسیاری را شروع و روانه بازارکند و به همین علت بیشتر از همیشه مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت و ذوق مردم برای سرمایه گذاری در این ارز بسیار بالا رفت. پایین ترین قیمت در این سال به 4.981 دلار و بیشترین قیمت در این سال به 29.071 دلار رسیده است. 

 

« بیت کوین چه هدفی دارد؟ »

به طور خلاصه هدف پیدایش بیت کوین انتقال و یا ذخیره امن پول است. از همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. بیت کوین در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد برگردانده و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکین این کلیدها قادر به خرج کردن و انتقال بیت کوین‌ها خواهند بود.

از سوی دیگر پول‌های دیجیتال همواره با یک مشکل بزرگ روبرو بوده‌اند که «دوبار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در اسکناس‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود نداشت، برای مثال شما نمی‌توانستید پولی را که در قبال خرید یک تلویزیون خرج کرده‌اید، دوباره برای خرید یک کالای دیگر استفاده کنید. اما در دنیای دیجیتال که همه چیز را به سادگی یک کلیک کردن می‌توانید کپی کنید، جلوگیری از دوبار خرج کردن اهمیت دارد. اگر پول دیجیتال مانند یک فایل باشد، شما می‌توانید آن را همزمان در دو محل جداگانه خرج کنید و تا فروشندگان از این موضوع اطلاع حاصل کنند، شما خریدهایتان را انجام داده‌اید. به خاطر همین هم تا قبل از حضور ارزهای دیجیتال همیشه یک سازمان مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا جلوی این اتفاق را بگیرد. اما با پیدایش این ارز دیجیتال وجود یک سازمان مرکزی از میان برداشته شد و بررسی تراکنش‌ها توسط تمام اعضای شبکه انجام می‌شود. پس دیگر هدف مهم بیت کوین، حل مشکل دوبار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

 

« سازنده بیت کوین کیست؟ »

در سال 2009 ،بیت کوین تحت یک نرم افزار متن باز توسط یک برنامه نویس ناشناس (یا گروهی از برنامه نویسان) تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. تخمین زده می شود که ساتوشی دارای یک میلیون بیت کوین است، که ارزش آن با قیمت فعلی، در حدود 6.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود.
ساتوشی خود را یک مرد ژاپنی، 37 ساله معرفی کرده است. البته از آنجا که هیچ نشانه ای از نرم افزار وی در ژاپن وجود ندارد و تسلط وی به انگلیسی بسیار خوب به نظر می رسد ، در مورد این ادعا تردیدهایی وجود دارد. در اواسط سال 2010 ساتوشی به سراغ موارد دیگری رفت و بیت کوین را در اختیار چند عضو برجسته جامعه بیت کوین قرار داد.همچنین ساتوشی نام گاوین اندرسون را به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده اصلی اعلام کرده است.

 

« چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه داشت؟ »

ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه داشت و برای این کار احتمالا دلایل محکمی هم داشته است. یکی از دلایل احتمالی، در خطر بودن جان ساتوشی ناکاموتو به دلیل ساخت بیت کوین است. همانطور که در ادامه به بیان ویژگی‌های بیت کوین خواهیم پرداخت، این نوآوری اقتصادی توانایی کنار زدن بانک‌های بزرگ و موسسات مالی را دارد و به همین دلیل از همان ابتدا دشمنان زیادی می‌توانسته داشته باشد. در صورت مشخص بودن هویت خالق بیت کوین، امکان دستگیری و روبرو شدن با خطرات مختلف می‌توانست گریبانگیر فرد یا گروه سازنده آن شود.

از سوی دیگر گفته شد که بیت کوین تحت کنترل هیچکس نیست. این ویژگی که از آن به عنوان غیرمتمرکز بودن یاد می‌شود و در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد، در یکی از ایمیل‌های به جا مانده از ساتوشی ناکاموتو، آمده است که تنها زمانی تحقق می‌یابد که هویتش را مخفی نگه دارد. در صورتی که هویت سازنده بیت کوین ناشناس نبود، در این صورت عقاید و نظرات ساتوشی ناکاموتو می‌توانست طی روند توسعه شبکه تاثیر بسیار زیادی بر روی آن داشته باشد و آن را از حالت غیرمتمرکز بودن خارج کند.

 

« چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟ »

بیت کوین بر خلاف پول‌های امروزی که عرضه و توزیع آن‌ها در اختیار دولت‌هاست، در کنترل هیچ فرد، گروه و یا سازمان خاصی نیست. افرادی که وارد شبکه این ارز دیجیتال می‌شوند، باید قوانین مربوط به شبکه را بپذیرند. این قوانین به صورت کدهای برنامه‌نویسی‌ است که در اینترنت توسط همه قابل مشاهده است.

گروه‌های مختلفی در شبکه بیت کوین حضور دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استخراج‌کنندگان (همان افرادی که احتمالا عکس آن‌ها را با بیل و کلنگ دیده باشید که در اصل هیچ شباهتی هم به این عکس‌ها ندارند!)، توسعه‌دهندگان (برنامه‌نویسانی که مسئولیت بهبود نرم‌افزار بیت کوین را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته‌اند) و نودهای شبکه (دستگاه‌هایی که به شبکه متصل شده‌اند) اشاره کرد.

هر یک از این گروه‌ها وظیفه خاصی در شبکه بر عهده دارد؛ برای مثال استخراج‌کنندگان یا ماینرها کار تایید انتقال‌ بیت کوین‌ها که به آن تراکنش هم گفته می‌شود، را در شبکه انجام می‌دهند. یا توسعه‌دهندگان به صورت داوطلبانه مسئول ارتقای نرم افزار بیت کوین و قابلیت‌های آن هستند. نودها هم تاریخچه تراکنش‌هایی که در شبکه انجام می‌شوند را در هاردهای خود ذخیره و نگهداری می‌کنند.

بیت کوین در واقع تحت کنترل هیچ یک از این گروه‌ها، دولت‌ها یا افراد خاص دیگر نیست و همکاری گروه‌های مختلف حاضر در شبکه‌ بیت کوین، موجب تداوم حیات و رشد آن می‌شوند. اما چرا باید چنین سیستم پیچیده‌ای وجود داشته باشد؟ بانک‌ها و سیستم‌های مالی سنتی چه مشکلی دارند که ما را به سمت استفاده از بیت کوین سوق می‌دهند؟

 

« ویژگی‌های شبکه بیت‌کوین »

 

  • غیرمتمرکز بودن

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، مهم‌ترین خصیصه بیت‌کوین، غیرمتمرکز بودن آن است. اگرچه هیچ دولت و سازمانی پشتیبان این ارز نیست و ممکن است قیمت آن به دلیل افزایش عرضه و تقاضا، نوسانات زیادی در خود داشته باشد، اما در عوض هیچ سازمان یا دولتی نیز توانایی دستکاری یا حذف اطلاعات بیت‌کوین را ندارد. این مساله باعث می‌شود دولت‌ها نتوانند هر زمان که می‌خواهند پول جدید چاپ کنند و یا افراد را از نقل و انتقال پول محروم کنند. ارائه بیت‌کوین درست پس از بحران مالی 2008 و درست در زمانی که عموم مردم از سیستم‌های متمرکز مالی ناامید شده بودند، باعث جذب بسیاری از آن‌ها به استفاده از سیستم مالی غیرمتمرکز بیت‌کوین شد.

علاوه بر این مساله، سیستم متمرکز در کارکرد روزانه خود نیز دچار اشکالات متعدد است. به عنوان نمونه بارها اتفاق افتاده است که سیستم‌های بانکی به دلایل متعددی وصل نباشند و کار اشخاص معطل همین مساله باشد. برای بسیاری از کارهای بانکی، شما نیاز به حضور فیزیکی در بانک دارید و در برخی مواقع، حساب‌های شما به دلایل متعددی از طرف بانک مسدود می‌شود. هیچ کدام از این مشکلات و مشکلات مشابه در سیستم غیرمتمرکز رخ نمی‌دهد و شما می‌توانید آزادانه، از هر کجای دنیا و در هر زمانی به هر شخصی در هر نقطه‌ای از دنیا و در کمترین زمان ممکن، پول انتقال دهید.

  • شفافیت در تراکنش‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شبکه بیت‌کوین شفافیت آن است. تمامی تراکنش‌هایی که در شبکه بیت‌کوین انجام می‌شوند قابل ردیابی هستند. تمامی این تراکنش‌ها توسط تمامی اعضای شبکه قابل مشاهده است. البته این به معنی شناسایی هویت افراد نیست. در واقع در این حالت، آدرس‌های گیرنده و فرستنده بیت‌کوین هستند که برای همه نمایش داده می‌شوند اما هیچ‌گونه احراز هویتی در هنگام ایجاد کیف پول وجود ندارد. لذا مشخص نیست که این تراکنش‌ها مربوط به چه کسی در دنیای واقعی است.

این قضیه می‌تواند ظن استفاده از بیت‌کوین برای مقاصد غیرقانونی و پولشویی را ایجاد کند. با توجه به این‌که برای تبدیل بیت‌کوین به پول رایج از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود و این صرافی‌ها از کاربران احراز هویت انجام می‌دهند. بنابراین، در چنین شرایطی امکان پیگیری هویت افراد نیز وجود خواهد داشت. فرضیه غالب این است که با گسترش استفاده از بیت‌کوین در تعاملات عمومی، دیگر نیازی به تبدیل این پول به ارز فیات نخواهد بود و تراکنش‌ها به صورت مستقیم بین خریدارها و فروشنده‌ها انجام می‌شود. امروزه دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین و همچنین سامانه‌های پرداخت آنلاین با استفاده از بیت‌کوین در بسیاری از شرکت‌ها و کشورها استفاده می‌شوند.

  • سیستم اقتصادی مشخص

در شبکه بیت‌کوین اطلاعات مربوط به تعداد کل سکه‌های قابل تولید، نحوه تولید و زمان انجام آن به وضوح مشخص است. تعداد کل بیت‌کوین‌هایی که در نهایت قرار است تولید شود 21 میلیون است. این بیت‌کوین‌ها در نتیجه فرآیند ثبت و تایید تراکنش‌ها به دارندگان دستگاه‌های محاسباتی پرداخت می‌شود. زمان ایجاد هر بلوک و تولید پاداش در حدود ده دقیقه است و مقدار پاداش اختصاص داده شده برای تایید و ثبت تراکنش‌ها هر چهار سال یکبار نصف می‌شود. با این توضیحات تولید 21 میلیون بیت‌کوین تا سال 2140 ادامه خواهد داشت.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، فرآیند تولید بیت‌کوین‌های جدید و تعداد بیت‌کوین‌های قابل استخراج برای همه مشخص است و از الان می‌توان با استفاده از آن به مبنایی برای ارزشگذاری نسبی قیمت رسید. در این سیستم هیچ‌کسی امکان و اجازه تولید سکه‌های بیشتر و یا جلوگیری از تولید سکه‌ها را ندارد. خلاف این رویه در سیستم‌های بانکی برقرار است و بانک‌ها در هر زمان قادر به تولید پول جدید و افزایش تورم هستند. لازم به ذکر است که قطعی بودن قوانین تولید سکه در بیت‌کوین، سیاست‌گذاری اقتصادی را مختل می‌کند. به همین دلیل، ممکن است در آینده فرآیند مدیریت و سیاست‌گذاری اقتصادی نیز دستخوش تغییر شود.

  • جابجایی و حمل آسان

با توجه به این‌که که بیت‌کوین تنها به صورت دیجیتال وجود دارد، جابجایی و حمل آن آسان است. افراد تنها با داشتن یک کیف پول بیت‌کوین به صورت سخت‌افزاری یا نسخه نرم‌افزاری آن در گوشی، می‌توانند دارایی‌های خود را به همراه خود داشته باشند. در مقایسه با سیستم‌های پولی قدیمی که افراد سکه‌های طلا و نقره را با خود حمل می‌کردند، این قضیه مزیت بزرگی محسوب می‌شود. در سیستم فعلی بانکی با ارائه ارزهای دیجتال رسمی، این مساله رفع شده اما هنوز نسخه‌های فیزیکی پول‌ها امکان پاره‌شدن و گم شدن را دارند.

  • امنیت بالا

ارزهای دیجیتال قبل از بیت‌کوین نیز وجود داشتند. در استفاده از کارت‌های بانکی و سیستم‌های آنلاین پرداخت از ارزهای دیجیتال به جای پول فیزیکی استفاده می‌شود. اما سیستم بیت‌کوین متفاوت از ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال رسمی، متعلق به دولت‌ها هستند و توسط آن‌ها مدیریت می‌شوند. در واقع این سیستم، همان سیستم بانکی قبلی است و تنها برای انتقال پول و نگهداری آن از بسترهای دیجیتال استفاده می‌شود.

بیت‌کوین با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری ایجاد شده است. سیستم‌های رمزنگاری به این شبکه این امکان را می‌دهد که افراد در آن بدون شناخت یکدیگر و بدون نیاز به اعتماد، بتوانند انتقال پول انجام دهند. حساب هر کاربر به وسیله تکنیک‌های رمزنگاری نامتقارن ساخته می‌شود که امکان دسترسی به دارایی‌های افراد را ناممکن می‌کند. علاوه بر این، وجود منافع مالی برای دارندگان دستگاه‌های محاسباتی و هم‌چنین توزیع آن‌ها در سرتاسر دنیا، عامل دیگری است که امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

در سیستم بانکی اطلاعات در یک سرور متمرکز نگهداری می‌شود و اگر این سرور به مشکل بخورد، امنیت کل دارایی‌ها در خطر خواهد بود و علاوه بر آن امکان انجام تراکنش‌ها نیز از بین خواهد رفت. شبکه بیت‌کوین اما برخلاف این سیستم، با وجود تنها یک کاربر متعهد نیز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مجموعه این ویژگی‌‌ها در کنار هم باعث شده که بیت‌کوین به عنوان یک سیستم مالی جدید که وابسته به هیچ سازمانی نیست اعتماد عموم مردم را به خود جذب کند. علی‌رغم این‌که در طی این سال‌ها بانک‌ها و دولت‌ها بیت‌کوین را پروژه کلاهبرداری دانسته و ارزش آن را صفر اعلان کرده‌اند اما، توجه عمومی به این ارز باعث شده که ارزش آن دائما رشد کرده و در حال حاضر به بیش از 1/2 تریلیون دلار برسد.

 

« بیت کوین چطور کار می کند؟ بلاک چین چیست؟ »

فردی که بیت کوین خرید و فروش می کند می تواند در کیف پول خود فقط مقدار بیت کوین و مراحل و نتیجه تراکنش ها را مشاهده کند. در پشت فرایندهای شبکه بیت کوین ، یک دفتر حساب عمومی به نام بلاک چین قرار دارد. دراینجا تمام تراکنش هایی است که تا به حال پردازش شده است و همچنین سوابق دیجیتال تراکنش ها در ، به اصطلاح بلاک ها قرار دارند. این تراکنش ها توسط افراد یا کیف پول آنها رمزگذاری شده و به شبکه ارسال می شوند. به این دلیل بیت کوین، ارز رمز پایه یا ارز رمزنگاری شده یا رمز ارز ( Cryptocurrency ) نامیده می شود.

هر کاربر در کیف پول خود می تواند اعتبار و صحت هر مبادله را بررسی کند. صحت هر تراکنش توسط امضای دیجیتال مربوط به آدرس های ارسالی محافظت می شود. به دلیل وجود فرایند تایید ، ممکن است تکمیل یک تراکنش در شبکه بیت کوین ، چند دقیقه زمان ببرد.به عنوان مثال اگر شخصی سعی کند فقط یک حرف یا عدد را در یک بلاک تراکنش تغییر دهد، این کار بر تمام بلاک ها تاثیر گذار خواهد بود. از آنجا که این یک دفتر حساب عمومی است، تلاش های اشتباه یا تقلب می تواند به راحتی توسط هر کسی قابل تشخیص و اصلاح باشد.

 

« تابع هش در بیت کوین چیست ؟ »

تابع هش تابعی است که در آن به ازای یک ورودی، خروجی قطعی و در اندازه ثابت ایجاد می‌شود. تابع هش دارای ویژگی‌هایی است که آن را تبدیل به یکی از عناصر اصلی در بیت‌کوین کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تابع هش، قطعی بودن خروجی است. این به این معنی است که برای یک ورودی یکسان، در هر زمان و مکانی خروجی تابع یک مقدار ثابت خواهد بود.

ویژگی مهم دیگر این تابع این است که امکان بازیابی داده ورودی از خروجی وجود ندارد. بنابراین، کسی نمی‌تواند با داشتن خروجی به ورودی تابع دست پیدا کند.در تابع هش ورودی می‌تواند هر داده با هر اندازه باشد. این به این معنی است که چه ورودی شما یک کتاب هزار صفحه‌ای باشد و چه یک کلمه کوتاه سه حرفی، خروجی در نهایت یک مقدار با اندازه ثابت خواهد بود. مجموعه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که افراد بتوانند بدون این‌که اطللاعات اصلی را از کسی دریافت کنند، از داشتن آن اطلاعات آگاه شوند.

فرآیند اتصال بلوک‌ها به هم به این صورت است که تراکنش‌های موجود در یک بلوک به همراه سایر اطلاعات وارد تابع هش شده و خروجی آن که با نام «هش» شناخته می‌شود در بلوک بعدی به عنوان ورودی قرار داده می‌شود. با این کار، بلوک‌ها به هم وصل می‌شوند و با توجه به ویژگی‌های تابع هش، اگر کسی بخواهد اطلاعات موجود در یک بلوک را تغییر دهد، هش آن نیز تغییر می‌کند.

برای یک بلوک تایید شده، این اتفاق قابل قبول نیست و نودها با توجه به این‌که اطلاعات کل شبکه را دارند، آن را تایید نمی‌کنند. لذا در بلاک چین امکان دستکاری داده‌ها و تغییر آن‌ها وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر در مورد بلاک چین و ویژگی‌های آن مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

 

« تراکنش های بیت کوین چگونه است؟ »

سیستم های بانکی در هر کشور نیاز به ثبت اطلاعات شناسایی فرد یا شرکت برای ایجاد حساب دارد.در ارزهای دیجیتال و در اینجا بیت کوین برای ایجاد حساب در کیف پول به احراز هویت نیاز نیست و شما به راحتی در عرض چند دقیقه می توانید کیف پول خود را ایجاد کنید و به حساب خود بیت کوین واریز یا دریافت کنید.اما نداشتن احراز هویت در ایجاد حساب برای بیت کوین به این معنا نیست که تراکنش های شما کاملا شفاف است!تراکنشات بیت کوین در شبکه ثبت می شوند و همه کاربران می توانند ان ها را مشاهده کنند و می توانند تراکنش را پیگیری کنند .اما نمی توانند اطلاعات شخصی و هویتی کاربر را مشاهده کنند.همین موضوع باعث شده که بیت کوین برای اقدامات مجرمانه اصلا مناسب نباشد زیرا همانطور که گفته شد تراکنشات قابل پیگیری هستند.بعضی از صرافی های ارز دیجیتال نیز برای جلوگیری بیشتر از فعالیت های مجرمانه از کاربران خود احراز هویت می گیرند.این کار برای این انجام می شود که در صورت ایجاد مشکل بتوانند کاربر را قانونی پیگیری کنن

در تراکنشات معمولی مالی شما می توانید اگر اشتباها پولی را به جای اشتباهی منتقل کردید با مراجعه به بانک پیگیری کرده و آن را برگشت دهید.اما تراکنش های بیت کوین و کلا ارزهای دیجیتال غیر قابل برگشت هستند .یعنی اگر کاربری به یک آدرس اشتباه بیت کوین یا ارزدیجیتال دیگر ارسال کند نمی تواند آن را پیگیری کرده یا برگشت دهد.جز در مواقعی که همان شخصی که برای آن به اشتباه واریز شده آن را پس دهد که بسیار بعید است! همچنین اگر کاربران کلید خصوصی خود را فراموش کنند دسترسی به کیف پول خود را ازدست می دهند و به این ترتیب بازهم سرمایه از دست می رود.این مورد بسیار اتفاق افتاده که شخص به دلیل در اختیار نداشتن کلید خصوصی دسترسی به سرمایه خود را ازدست داده است .

 

« الگوریتم اجماع اثبات کار در بیت کوین چیست؟ »

تا اینجا گفتیم که کاربر برای ثبت تراکنش در شبکه بیت‌کوین، هش ایجاد شده از تراکنش قبلی، مقدار وجه ارسالی و کلید عمومی طرف مقابل را پس از امضا به وسیله کلید خصوصی خود، به شبکه ارسال می‌کند. نودهای فعال در شبکه که تمامی اطلاعات تراکنش‌های قبلی را در اختیار دارند با بررسی اطلاعات ارسال شده توسط کاربر و اطلاعات ثبت شده در دفتر کل، امکان انجام این تراکنش را بررسی می‌کنند. اما برای این‌که این تراکنش تایید شود، باید اکثریت نودها به اجماع برسند. در صورتی که فرآیند اجماع وجود نداشته باشد در این حالت، ممکن است برخی از نودها تراکنش‌ها را تایید و برخی رد کنند که در این صورت سیستم از هم خواهد پاشید.

بیت‌کوین برای تایید تراکنش‌ها از الگوریتم اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) استفاده می‌کند. تراکنش‌ها پس از تایید اولیه در فرآیند ارسال تراکنش‌ها در محلی به نام «ممپول» (Mempool) منتظر تایید نهایی و ثبت می‌مانند. در این مرحله فرآیند اجماع آغاز می‌شود. منطق اجماع اثبات کار این است که نودها به دنبال پیدا کردن عددی هستند که اگر آن عدد در کنار «اطلاعات تراکنش‌ها» وارد تابع هش شود، خروجی آن عددی باشد که با یک یا چند صفر شروع شده است.

برای پیدا کردن این عدد، افراد باید از توان محاسباتی خود استفاده کنند. مقدار توانی که برای حل این معادله نیاز است به مقدار صفرهای در اول این خروجی بستگی دارد و هر چه تعداد صفرها بیشتر باشد، به توان بیشتری برای حل معادله و یافتن عدد مورد نظر نیاز است.

در شبکه بیت‌کوین این عدد «نانس» نام دارد و تابع هش مورد استفاده «SHA256» است. بنابراین، برای تایید و ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین، نودهای شبکه مقادیر تصادفی نانس را به همراه اطلاعات تراکنش‌ها و هش بلوک قبلی در تابع هش «SHA256» قرار می‌دهند تا به خروجی مورد نظر شبکه برسند. این کار به دفعات توسط تمام نودها انجام می‌شود تا در نهایت یکی از نودها به خروجی مورد نظر شبکه برسد.

زمانی که توان پردازشی برای یافتن نانس مناسب خرج شد و گواه اثبات کار صورت گرفت، برای تغییر این بلاک به همان اندازه نیروی صرف شده، انرژی نیاز است. با توجه این‌که در پایگاه داده بلاک چین زنجیره‌ها به هم وصل می‌شوند، تغییر اطلاعات یک بلوک به منزله تغییر اطلاعات تمامی بلوک‌های بعد از آن نیز هست. بنابراین، توان مورد نیاز برای تغییر یک داده در بلاک به اندازه انرژی مصرف شده برای تایید یک بلاک و تمام بلاک‌های تشکیل شده پس از آن است.

 

« سختی شبکه بیت کوین چیست ؟ »

در طی زمان و با اضافه شدن نودهای جدید به شبکه، توان پردازشی شبکه افزایش پیدا می‌کند. این افزایش می‌تواند سرعت تایید و ثبت بلوک‌ها را افزایش دهد. برای این‌که این اتفاق نیفتد، بیت‌کوین از مفهوم «سختی شبکه» استفاده می‌کند. سختی شبکه به این معنی است که تعداد بلوک‌های ساخته شده در یک زمان مشخص باید ثابت بماند. با این مکانیزم، هر چقدر توان پردازشی شبکه افزایش پیدا می‌کند، سختی شبکه نیز افزایش پیدا می‌کند تا زمان تقریبی ثبت بلوک‌ها ثابت باقی بماند.

توجه داشته باشید که بلندترین زنجیره ایجاد شده در شبکه بیت‌کوین نشان‌دهنده زنجیره‌ای است که اکثریت برای تایید آن به اجماع رسیده‌اند و توان پردازشی بیشتری برای ثبت آن صرف شده است. هکرها برای تغییر اطلاعات ثبت شده بر روی یک بلاک، باید با صرف انرژی زیاد و سرعت بسیار بالا بتوانند اطلاعات خود بلوک و تمام بلوک‌های ساخته شده پس از آن را تغییر دهند و به بلوک آخر برسند.

 

« چه عواملی قیمت آن را تعیین می‌کنند؟ »

همانطور که گفته شد، قیمت بیت کوین در حالت کلی توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اما به صورت جزئی‌تر تعدادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند بر روی آن تاثیرگذار باشند. برای نمونه قانون‌گذاری‌ها و ممنوع اعلام کردن استخراج یا خرید و فروش بیت کوین در یکی از کشورهای بزرگ از نظر اقتصادی، می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشد. وضعیت توسعه، تصمیمات توسعه‌دهندگان، رویدادها و اتفاقات مهم و موردانتظار نیز از جمله عوامل دیگری هستند که می‌توانند بر روی قیمت بیت کوین اثر بگذارند.

البته بازار ارزهای دیجیتال به دلیل عدم بلوغ کافی و قرار داشتن در مراحل ابتدایی خود، هنوز نوسانات زیادی دارد و از طرفی گاهی اوقات با عرضه یا تقاضاهای صورت گرفته توسط نهنگ‌ها تغییرات شدیدی را تجربه می‌کند. نهنگ‌ها سرمایه‌گذاران بزرگی هستند که مقدار بسیار زیادی بیت کوین دارند و فعالیت آن‌ها در بازار موجب تکان خوردن شدید قیمت‌ها می‌شود؛ درست مانند حرکت وال‌ها در اقیانوس که در اطراف خود تلاطم زیادی به وجود می‌آورند.

  • دلایل افزایش قیمت

تعدادی از عوامل موثر که از آن‌ها یاد کردیم، تاثیر مثبتی بر روی قیمت بیت کوین می‎‌توانند داشته باشند. برای نمونه ارائه محصولات مالی بیشتر نظیر قراردادهای آتی و ETFها، توجه سرمایه‌گذاران مختلف و بزرگ را می‌تواند به سمت آن جلب کند. قانون‌گذاری‌های مثبت در این حوزه نیز می‌تواند به نفع قیمت بیت کوین تمام شود. از سوی دیگر این ارز دیجیتال زاده‌ی بحران مالی سال ۲۰۰۸ است به همین خاطر هر شرایطی که به بی‌ثباتی اقتصادی در سطح جهانی منجر شود، می‌تواند توجهات را به سمت این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری که توانایی ذخیره ارزش دارد جلب کند. بی‌ثباتی‌های اقتصادی می‌توانند نشأت گرفته از جنگ‌های داخلی، تورم‌های فزاینده و مهارنشدنی و مسائل ژئوپلیتیک باشند.

اگر از جنبه کلی به قضیه نگاه کنیم، عواملی که باعث کاهش عرضه و افزایش تقاضا می‌شوند را نیز می‌توان به عنوان دلایل رشد قیمت دانست. میزان تولید بیت کوین یا آزاد شدن آن در شبکه توسط استخراج‌کنندگان، متغیری است که از دست ماینرها و افراد دیگر خارج است و در قوانین شبکه نوشته شده است. نرخ استخراج، در هر ده دقیقه برای یک دوره ۴ ساله، یک میزان ثابت است، با این حال ورود سکه‌های استخراج شده به صرافی‌ها و محل خریدوفروش است که می‌تواند به عنوان عرضه‌ی تاثیرگذار شناخته شود.

برای همین هم وقتی قیمت از مقدار خاصی کمتر می‌شود، هزینه‌ای که استخراج‌کنندگان در قبال به دست آوردن بیت کوین متحمل می‌شوند افزایش می‌یابد و فروش آن توسط استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. دلایل دیگری که می‌توانند سبب افزایش تقاضا و به تبع آن بالا رفتن قیمت شوند، کاربردی شدن بیت کوین و پذیرش هر چه بیشتر آن توسط کسب‌وکارها و مردم است. برای نمونه در صورتی که کسب‌وکارهای مطرحی مثل آمازون یا اپل آن را به عنوان روش پرداخت بپذیرند، این مسئله می‌تواند موجب رشد قیمت این ارز دیجیتال شود.

  • دلایل کاهش قیمت

در مقابل عواملی که می‌توانند باعث افزایش قیمت شوند، دلایل و اتفاقات دیگری هم هستند که کاهش قیمت بیت کوین را رقم می‌زنند. اعلام ممنوعیت‌های استخراج و خریدوفروش به همراه خبر رد شدن محصولات مالی مثل ETFها، از مهمترین عواملی هستند که قیمت این پول دیجیتال در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت می‌تواند تحت تاثیر آن‌ها قرار بگیرد. از طرفی به دلیل اینکه سرمایه‌گذاران نهادی و بزرگ بخش زیادی از این ارز دیجیتال را در اختیار دارند، قیمت بیت کوین نیز با بازارهای سهام همبستگی پیدا کرده است. برای همین نیز زمانی که وضعیت بازارهای سهام نامشخص و نزولی باشد، قیمت بیت کوین نیز احتمالا در سرازیری قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی دقیق قیمت تقریبا غیرممکن است! گول پیش‌بینی‌کنندگان را نخورید!

توسعه‌دهندگان نیز با تصمیماتشان می‌توانند بر روی روند توسعه شبکه تاثیرگذار باشند. برای نمونه در صورتی که تصمیمات گروهی از توسعه‌دهندگان با گروهی دیگر مغایرت داشته باشد، این اتفاق می‌تواند به جدایش آن‌ها از هم ختم شود و به اصطلاح به یک فورک منجر گردد. فورک‌ها یا جدایش‌ها معمولا در بلندمدت تاثیرات بدی بر روی قیمت یک ارز دیجیتال می‌گذارند.

اما شاید مهمترین عامل کاهش قیمت، ترس معامله‌گران و سرمایه‌گذارانش باشد که دلیل آن هم به جو روانی بازار برمی‌گردد. حرکت نهنگ‌ها و کاهش عمدی قیمت توسط آن‌ها از دلایل دیگری است که با هدف خارج کردن معامله‌گران کوچک از بازار انجام می‌شود.

  • نمودار قیمت

اولین داده‌های نمودار قیمت بیت کوین به اواسط سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد که با قیمت نزدیک به یک سنت (۰.۰۱ دلار) در آن زمان معامله می‌شد. این ارز دیجیتال از ابتدای پیدایش خود شاهد چرخه‌های قیمتی صعودی و نزولی متعددی بوده است. بر همین اساس در دوره‌های زمانی خاصی قیمت بیت کوین در حالت صعودی قرار داشته که به آن بازار صعودی و در دوره‌های زمانی دیگری نیز در حالت نزولی و کاهش قیمت بوده که به آن بازار نزولی گفته می‌شود.

بیت کوین چیست؟ همه چیز درباره پادشاه ارزهای دیجیتال
نمودار قیمت بیت کوین از اواسط سال ۲۰۱۰

در اولین چرخه صعودی بین‌ سال‌های ۲۰۱۰ تا اواسط ۲۰۱۱، بیت کوین از حدود یک سنت تا ۳۰ دلار افزایش یافت که بیانگر یک رشد ۳,۰۰۰ برابری بود. قیمت این ارز دیجیتال پس از این افزایش نجومی، کاهش شدیدی را تجربه کرد؛ بطوریکه از اواسط سال ۲۰۱۱ تا اواخر همان سال، شاهد یک کاهش ۹۵ درصدی از ۳۰ دلار به ۲ دلار بود.

چرخه صعودی دوم با حرکت از قیمت ۲ دلار و رشد ۶۰۰ برابری آن تا مرز ۱,۲۰۰ دلار همراه بود. این روند صعودی از اواخر ۲۰۱۱ شروع شد و تا پایان سال ۲۰۱۳ ادامه داشت. پس از این رشد شدید، قیمت با سقوط ۸۶ درصدی تا حدود ۱۶۵ دلار کاهش یافت و تا اواخر ۲۰۱۵ در بازار نزولی به تله افتاد.

چرخه صعودی سوم بیت کوین از اوایل سال ۲۰۱۶ آغاز شد و بیت کوین را در دسامبر ۲۰۱۷ تا مرز قیمت ۲۰,۰۰۰ دلار هدایت کرد. این رشد تقریبا صد برابری در سال ۲۰۱۸ متوقف شد. هم‌اکنون نیز قیمت بیت کوین پس از گذشت بیش از دو سال از ثبت بالاترین قیمت خود،‌ در حال تقلا برای شکستن رکورد قیمت قبلی است.

 

« امنیت بیت‌کوین چگونه تامین می‌شود؟ »

امنیت بیت‌کوین حاصل راهکارهای مختلفی است که به صورت هوشمندانه در شبکه آن گنجانده شده است. یکی از دلایل امن بودن بیت‌کوین تکنیک‌های رمزنگاری استفاده شده در آن است. اگرچه بر روی کاغذ هک کردن هر نوع رمزنگاری امکان پذیر است اما در عمل، برای هک کردن شبکه بیت‌کوین و کیف پول‌های آن به آن مقدار انرژی و هزینه‌ای نیاز است که کمتر کسی توانایی رسیدن به آن را دارد. ساختار زنجیره‌ای بلوک‌ها و اتصال آن‌ها توسط توابع هش به هم، یکی دیگر از عوامل تامین امنیت بیت‌کوین است که باعث شده است برای هک هر بلاک، کاربر مجبور به هک بلاک‌های بعدی نیز باشد.

عامل بعدی که نقش مهمی در تامین امنیت شبکه دارد، مدل اقتصادی بیت‌کوین است. فرض کنید شخص یا گروهی انرژی لازم برای هک کردن شبکه بیت‌کوین را جمع‌آوری کرده‌ است. این کار ممکن است با جمع‌آوری 51 درصد از توان پردازشی کل شبکه یا ساخت کامپیوترهای کوانتومی که توان پردازشی بسیار بالایی در مقایسه با کامپیوترهای فعلی دارند، انجام شود. این گروه برای استفاده از این توان دو راه‌حل بیشتر ندارد.

راه‌حل اول، هک شبکه و از بین بردن آن است. در این حالت شبکه به کل از بین می‌رود و به دلیل از بین رفتن اعتماد به امنیت شبکه، بیت‌کوین ارزش خود را از دست می‌دهد. در این حالت هکر با صرف انرژی و هزینه بسیار زیاد توانسته است شبکه بیت‌کوین را از بین ببرد اما در برابر آن هیچ چیزی به دست نیاورده است. بنابراین، انجام این کار عاقلانه نیست.

راه‌حل دوم، استفاده از این امکانات برای شرکت در فرآیند ثبت تراکنش‌ها و به دست آوردن بیت‌کوین‌های جدید است. در این حالت، شبکه مشکلی ندارد و شخص نیز در برابر مصرف انرژی می‌تواند به کسب درآمد بپردازد. در هر حال رمزنگاری در بسیاری از کاربردهای نظامی استفاده شده است و اولویت کامپیوترهای کوانتومی طبیعتا شبکه بیت‌کوین نیست. همچنین در صورت به وجود آمدن کامپیوترهای کوانتومی  شبکه می‌تواند با ایجاد فورک امنیت خود را افزایش دهد. برخی از روش‌های استفاده شده در ارزهای دیجیتال جدید امکان حفظ امنیت شبکه را در برابر کامپیوترهای کوانتومی به وجود آورده است.

 

« ماینینگ Bitcoin چگونه انجام می‌شود؟ »

هدف ماینرها دسترسی به بیت کوین‌های استخراج نشده و البته ایجاد امنیت در شبکه است. ماینرها با تولید بلاک‌هایی از تراکنش‌های معتبر و اتصال آن به بلاکچین، پاداش دریافت می‌کنند. برای اینکه از ایجاد بلاک‌های متعدد و دستکاری شبکه جلوگیری شود، فقط نودهایی که ماینر هستند حق ساخت بلاک را دارند.

همه‌ی تراکنش‌های این ارز دیجیتال در یک دفتر مرکزی ثبت می‌شوند که همه‌ی اعضای شبکه به آن‌ها دسترسی دارند. هر ۲۵۰۰ تراکنشی که انجام می‌شوند در یک بلاک جای می‌گیرند و آن بلاک به این دفتر اضافه می‌شود.

برخی از افراد حاضر در شبکه داوطلب می‌شوند که در ازای دریافت پاداش، این بلاک را به آخر شبکه اضافه کرده و اطلاعات دفتر مرکزی را به روزرسانی کنند.

سیستم «Bitcoin» به این صورت طراحی شده است که برای هر بلاک با کمک تابع درهم‌ساز هش‌نگار یک مسئله‌ ریاضی ایجاد می‌کند. هر کدام از ماینرها که بتوانند زودتر به جواب این مسئله برسند مفتخر به اضافه کردن بلاک به انتهای زنجیره می‌شوند.

یک نود در شبکه، کامپیوتر قدرتمندی است که نرم‌افزار بیت کوین را اجرا کرده، در روند انتقال اطلاعات مشارکت می‌کند و به این ترتیب به حفظ شبکه‌ بیت کوین کمک می‌کند.

نودها می‌توانند ماینر یا همان استخراج‌کننده باشند یا فقط به وسیله اشتراک گذاری سیستم خود در حفظ امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها نقش داشته باشند.

در ابتدای پیدایش این رمزارز، همه‌ی نودها به عنوان ماینر عمل می‌کردند. با گذشت زمان و سخت‌تر شدن کار، نودهای ماینر با استفاده از کارت‌های گرافیک سعی داشتند در رقابت پیروز شوند، اما رفته‌رفته کارت‌های گرافیک نیز از پس عملیات استخراج بر نیامدند.

نودهای ماینر مجبور شدند برای استخراج از دستگاه‌های سخت‌افزاری خاصی که فقط برای استخراج تولید شده بودند استفاده کنند.

 

« رقابت در ماینینگ »

امروزه رقابت بر سر استخراج بسیار سخت شده است. حتی افرادی که دستگاه‌های سخت‌افزاری قوی هم داشتند اکنون شانس چندانی برای رقابت ندارند. از این رو شاهد پیدایش استخرهای استخراج هستیم. در واقع، ماینرها با اشتراک‌گذاری قدرت‌ هش خود می‌پذیرند که با دریافت سود کمتر، شانس‌شان را برای دریافت سود، افزایش دهند.

برای فعالیت به عنوان ماینر باید به قدرت هش‌ریت دستگاه ماینر توجه کرد. این بدان معنی است که دستگاه ماینر شما قدرت حدس زدن چند جواب را در یک ثانیه دارد؟

مورد بعدی که باید به آن توجه کرد این است که توان مصرفی دستگاه ماینر شما چند وات است؟

قیمت برق در کشوری که زندگی می‌کنید هم جز مواردی است که در هنگام تصمیم‌گیری برای فعالیت در این حوزه باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

البته اگر می‌خواهید در استخر استخراج فعالیت کنید باید به کارمزدی که استخر از شما مطالبه می‌کند نیز توجه داشته باشید.

هر ۱۰ دقیقه یک بلاک جدید ایجاد می‌شود. اگر قدرت هش یک دستگاه ماینر آن‌قدر بالا باشد که بتواند مثلا در ۶ دقیقه جواب مسئله را پیدا کند، در شبکه بی‌نظمی ایجاد می‌شود. به همین دلیل سختی شبکه در شبکه‌ بیت کوین تعبیه شد.

شبکه با سنجش قدرت پردازش ماینرهای حاضر در آن تقریبا هر ۲ هفته یک بار سختی را به‌روزرسانی می‌کند.

 

« جمع‌بندی از نحوه کار بیت‌کوین »

در این بخش می‌خواهیم به طور خلاصه و مرحله به مرحله روند ایجاد و تثبت یک تراکنش در بیت‌کوین را ارائه کنیم. مطالب گفته شده در بخش‌های قبلی را می‌توان به صورت زیر جمع‌بندی کرد.

  1. تراکنش‌های جدید با مشخص کردن مقدار ارز انتقالی، هش قبلی تراکنش و کلید عمومی شخص دریافت‌کننده، با امضای دیجیتال کاربر به شبکه ارسال می‌شود.
  2. نودها، امکان انجام تراکنش‌ها را بررسی کرده و در صورت تایید، آن‌ها را در یک بلاک قرار می‌دهند.
  3. هر نودی با صرف توان پردازشی و پیروی از الگوریتم اجماع اثبات کار سعی می‌کند پاسخ معادله بلاک را که همان مقدار نانس است، پیدا کند.
  4. وقتی که نودی پاسخ معادله را پیدا کرد، آن را به شبکه اعلان می‌کند. سایر نودها می‌توانند با قرار دادن این مقدار در تابع هش، صحت این ادعا را تایید کنند.
  5. در صورتی بلوک به تایید نهایی می‌رسد که تمامی تراکنش‌های داخل آن معتبر بوده و قبلا خرج نشده باشند.
  6. با حرکت نودها به سمت ساخت بلوک بعدی و استفاده از هش بلوک قبلی به عنوان ورودی بلوک جدید، عملا کار تایید تراکنش‌ها به اتمام می‌رسد.

توجه داشته باشید که نودها همیشه بلندترین زنجیره بلوک ساخته شده را به عنوان زنجیره صحیح قبول دارند. بنابراین، در صورتی که همزمان دو نود، دو بلاک مجزا را به عنوان بلاک بعدی معرفی کنند، هر نود دیگری کار را بر روی بلاکی که زودتر اطلاعات آن را دریافت کرده آغاز می‌کند اما اطلاعات زنجیره دیگر را نیز ذخیره می‌کند زیرا ممکن است زنجیره طولانی مربوط به آن باشد.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار