|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۴۲

لرستان گستره عظیمی از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است و این شهر لقب بهشت آبشار های ایران را دارد.

در دل صخره‌های بلند و تپه‌های پر پیچ و خم کوهستان زاگرس استانی نهفته است که میراث‌دار بخش اعظمی از فرهنگ، تاریخ و زیبایی ایران است. این استان، لرستان نام دارد. منطقه‌ای با آب و هوای بسیار خنک و دل انگیز که با آبشارها و چشمه‌هایی نگین مانند خود به بهترین شکل از شما پذیرایی خواهد کرد. برای سفر به لرستان، به غیر از کوله پشتی و بلیط و سایر موارد، به یک برنامه سفر خوب احتیاج دارید. زیرا لرستان گستره عظیمی از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده و آشنایی با آنها بدون برنامه دقیق و حساب شده عملا محال به نظر می‌رسد. بنابراین برنامه سفر لرستان جزء مهمی از سفر شما به این شهر خواهد بود.
 

استان لرستان کجاست؟

لرستان سرزمینی با قدمت چهل هزارساله است که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های انسان توسط باستان‌شناسان معرفی شده است. لرستان حتی پیش از ورود مادها، نیز محل زندگی اقوامی مثل کاسی‌ها، لولوبیان و عیلامی‌ها بوده و سنگ نوشته‌ها و حکاکی‌ها و سفالینه‌های متعدد کشف شده در این سرزمین مهر تأییدی بر این ادعای مورخان هستند.لرستان، یکی از کهن ترین نقاط ایران است که از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر بوده و بعضی از قدمت ۴۰ هزار ساله اش سخن می گویند. سنگ نوشته ها و سفالینه های کشف شدن در لرستان که در موزه های ایران و جهان به نمایش عمومی در آمده است، خود سندی محکم و مستند بر قدمت کهن دیار پر افتخار لرستان در تاریخ ایران و جهان است.
اگر به لرستان رفتید، امکان سفر به چند استان دیدنی کشور را هم دارید. شمال لرستان، همدان قرار دارد و کرمانشاه و در غرب این استان، استان تاریخی و جذاب ایلام قرار دارد. در جنوب لرستان، شمال خوزستان را داریم که خود فرصت های گردشگری بی نظیری را در اختیار طبیعت گردهای ایرانی قرار می دهد.
 

پیشینه ‌ای از لرستان

قبل از هر چیزی می خواهیم مقداری در مورد لرستان صحبت کنیم و اطلاعاتی مختصر از این استان را به شما بدهیم. واژه لرستان در لغت به معنای زیستگاه اقوام لر است. مرکز این استان شهر خرم‌آباد است و مجموعه‌ای از ۱۱ شهرستان زیبا را در خود جای داده است. از نظر موقعیت جغرافیایی در غرب کشور قرار گرفته و از نظر آب و هوایی لرستان مصداق بارز چهار فصل ایران است. این استان به دلیل حضور باشکوه زاگرس؛ از میانگین بارندگی بالایی برخوردار است و بعد از گیلان و مازندران سومین استان پربارش کشور محسوب می شود. از لحاظ تاریخی به شدت غنی بوده و با تاریخچه پربارش یک قسمت از چهار قسمت اصلی موزه ملی ایران به آن اختصاص داده شده است. اگر قصد سفر به لرستان در بهار را داشتید بد نیست بدانید که راه های ارتباطی از سه راه سفر جاده ای، هوایی و ریلی به این استان تامین می شود. سفر جاده ای به این استان از مبداء تهران تا تقریبا ۴۰۰ کیلومتر است. اگر قصد سفر با قطار را داشتید بلیط به مقصد شهرستان اندیمشک و درود تهیه کنید و در آخر اگر انتخاب شما سفر هوایی بود، در عرض چند دقیقه می توانید خود را به این استان برسانید.
 

بهترین زمان سفر به لرستان از نظر آب و هوا

بهترین زمان سفر به خرم آباد بهار (مخصوصا اردیبهشت ماه) است؛ البته تابستان هم می‌تواند زمان خوبی برای سفر به این شهر باشد؛ زیرا خرم آباد در این فصل آب و هوای معتدل و خنکی دارد و متوسط دمای هوای این شهر در گرم‌ترین موقع سال یعنی از اواسط مرداد تا اواسط شهریور، ۲۵/۹ بوده (که دمای کاملا مطلوبی محسوب می‌شود) است.
خرم آباد زمستان‌های نسبتا سردی دارد و متوسط دما در سردترین موقع سال یعنی از اواسط بهمن تا اواسط دی ۷/۹ درجه ساتیگراد است و متوسط دمای سالانه این شهر هم ۱۸ درجه ساتیگراد است. زمستان فصل خوبی برای سفر به خرم‌ آباد نیست؛ زیرا در این فصل امکان بازدید از بسیاری از جاذبه‌های طبیعی خرم آباد و اطراف آن که اصلی‌ترین دلیل سفر به خرم آباد است، وجود ندارد.
 

بهترین زمان سفر به لرستان از نظر رویدادها

یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی خرم آباد که هر ساله پای گردشگران زیادی را به خرم‌ آباد باز می‌کند؛ آیین گل مالی است که در ماه محرم و روز عاشورا برگزار می‌شود. این آیین که قدمتی چند صد ساله دارد، یکی از کهن‌ترین آیین‌های استان لرستان است. یکی از آیین‌های مردم قوم لر برای عزادارای و سوگ نشستن برای عزیزانشان، مالیدن گل به سر و صورت و بدن است و این کار نشانه غم و اندوه بی نهایت آن‌ها است و در عاشورا هم با این کار اوج اندوه خود برای شهادت سید الشهدا را نشان می‌دهد. 
در صبح عاشورا مردم و هیئت عزاداری با موسیقی محلی سوزناکی به میادین اصلی شهر و نقاط برگزاری مراسم گل مالی فراخوانده می‌‌خواند و با آغشته کردن سر و صورت و بدن خود به گل تهیه شده از خاک رس نرم و الک شده و گلاب، مراسم را آغاز می‌کنند و پس از خشک شدن گل، عزاداری را با زدن بر زدن بر سر و سینه خود شروع می‌کنند. با این کار گرد و غبار غم و اندوه بر چهره و بدن عزاداران می‌نشیند. البته در صورتی که هوا در روز عاشورا سرد شود، عزاداران با روشن کردن آتشی که هیزم آن در روز  تاسوعا جمع‌آوری شده است، خود را از سرمای هوا محفوظ می‌دارند. علاوه بر خرم آباد در شهرستان بروجرد هم مراسمی مشابه این آیین با اندکی تفاوت برگزار می‌شود.
در ضمن در روز تاسوعا هم آئینی تحت عنوان «چهل منبر» در خرم آباد و سایر شهرهای استان لرستان برگزار می‌شود که فقط زنان در آن شرکت می‌کنند. در این مراسم زنان در حالی که چهل شمع همراه خود دارند، مسیر پیاده بین ۴۰ محفل عزاداری از پیش تعیین شده را طی می‌‌کنند و شمع‌ها را با نیت برآورده شدن حاجات روشن می‌کنند.
نوروز امسال جشنواره موسیقی سنتی لری به‌همراه برنامه‌های شاد و مفرح دیگر در قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر مسافران و گردشگران مواجه شد و به احتمال بسیار قوی این جشنواره در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد یافت. پس اگر در نوروز به خرم آباد سفر کردید و از برگزاری این جشنواره مطمئن شدید، آن را از دست ندهید.
امسال روز بیستم اردیبهشت به‌عنوان روز خرم آباد در تقویم ثبت شد و مراسمی همچون آیین‌های سنتی خرم‌ آباد، اجرای موسیقی و رقص محلی توسط افرادی با لباس محلی لرستان و تجلیل از شهروندان نمونه و اعطای کلید شهر به برترین شهروند در این روز انجام شد. قطعا بزرگداشت روز خرم آباد در سال‌های آتی هم ادامه خواهد یافت و می‌توانید با حضور در آن بیشتر با مردم خرم آباد آشنا شوید.
 

شهرهای معروف گردشگری استان لرستان

  • خرم آباد
خرم آباد، مرکز استان لرستان، مقصد اول لرستان گردی است. این شهر، تاریخ چند هزار ساله دارد و یکی از شهرهای قدیمی ایران است که از آغاز پیدایش خود تاکنون، تمدن های مختلف و متعددی، از جمله کاسی‌ ها، بابلی‌ ها، ایلامی‌ ها، ساسانیان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان و … را تجربه کرده است. در پیرامون این شهر آثار متعددی از ادوار فوق باقی مانده است.
خرم‌آباد در میان دره‌ای قیفی شکل و پر آب جای گرفته است و قلعه‌های تاریخی و قدیمی آن، محلی امن و سنگری محکم برای حاکمان زمان در برابر مهاجمان و شورشیان بوده است.خرم‌آباد شهری است تجارتی، خدماتی و نظامی که به عنوان مرکز استان لرستان، در کنار توسعه ناموزون، موجبات جذب مهاجران شهری و روستایی را فراهم آورده است.
  • ازنا
شهر ازنا، در سی و شش کیلومتری شرق شهرستان دورود و بیست و چهار کیلومتری غرب شهرستان الیگودرز واقع شده و گذشته تاریخی آن با تاریخ منطقه دورود و عجین شده است.شهر ازنا قبلاً جزو محدوده سیاسی شهرستان اراک از استان مرکزی بود و در حال حاضر یکی از شهرستانهای استان لرستان به شمار می‌رود. این شهر با جاده‌ای به اصفهان مرتبط است و خط لوله سرتاسری نفت از آن می‌گذرد.
  • الیگودرز
شهر الیگودرز از جمله دیگری شهرستان های دیدنی استان سرسبز و خنک لرستان در تابستان است. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند، پیش از شکل‌گیری شهر فعلی الیگودرز، در محل کنونی آن شهری با همین نام وجود داشته که به علل نامعلوم از بین رفته است. مردم این دیار، مذهب شیعه قدیم (علوی) داشته‌اند و خانقاه آن، مرکز تعلیمات دینی قزلباشان و درویشان بوده است. 
شاه اسماعیل صفوی در یکی از سفرهای خود از این خانقاه دیدن کرده است. در کوه‌ها و تپه‌های الیگودرز، آثاری از قبیل آجرهای مکعب مستطیل و ظروف سفالی  و فلزی مربوط به قرن هفتم هجری به دست آمده است.هسته اولیه شهر الیگودرز در درجه اول در اثر رودخانه‌ها، قناتها و  چشمه‌ها پدید آمده است.
موقعیت ارتباطی از عوامل مهم دیگر در ایجاد و گسترش این شهر بوده است. به طوری که یکی از راههای مهم اصفهان به غرب کشور از فریدن، الیگودرز، گاپله و بروجرد می‌گذشت. هم چنین این منطقه، نواحی بختیاری را به فلات مرکزی ایران (اراک، خمین، گلپایگان، خوانسار) متصل کرده است.
  • بروجرد
یکی از شناخته شده ترین شهرهای استان لرستان است. علمای بسیاری از این شهر به تاریخ و فرهنگ ایران معرفی شده است که آیت الله بروجردی از آن جمله است. از پیشینه و تاریخ پیش از اسلام شهر بروجرد که در گویش لری «وروگرد»  و در لهجه محلی بروجردی «ورویرد» نامیده می‌شود، مدارک کافی به دست نیامده است.
گروهی بروجرد را از بناهای فیروز ساسانی می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را محل گرد آمدن دوباره سپاهیان شکست خورده یزد گرد سوم می‌شناسند. در زمان حکومت قاجار، حسام‌السلطنه حاکم خوزستان و لرستان، بروجرد  را مقر حکومت خود قرار داد و با تعمیر قلعه‌های آن، خندقی دور شهر ایجاد کرد.
عوامل مؤثر از قبیل آب و هوای معتدل کوهستانی، دشت حاصل‌خیز رسوبی سیلاخور، شبکه آبهای روان دائمی، مراتع طبیعی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و سیاسی و گسترش شبکه ارتباطی و تجاری باعث جذب جمعیت و توسعه آن بوده‌اند.
جاذبه‌های دیدنی آن عبارتند از: قبر واعظ اصفهانی، تپه قرق، رود سزار ، مسجد جامع بروجرد، مسجد سلطانی بروجرد، مقبره شاهزاده  ابوالحسن، امام زاده جعفر، گورستان رازان و گورستان میر احمدی. 
گفتنی است، تپه قرق مربوط به عصر مس – مفرغ است و در شهرستان بروجرد، بخش مرکزی، دهستان شیروان، روستای قرق واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
از نظر باستان شناسی، تپه قرق مهمترین تپه باستانی بروجرد است و تا پنج طبقه لایه برداری و مطالعه شده است. اشکال هندسی و رنگ اخرایی سفال های کشف شده قدمت آن را با تپه گیان و کوهدشت لرستان همزمان می کند. در لایه های بیرونی، تک سفال هایی از دوره های بعدی از جمله اشکانیان هم در آن دیده می شود.
  • پلدختر

شهرستان پل دختر در قسمت جنوب غرب شهرستان خرم ‌آباد به فاصله حدود صد کیلومتری آن واقع شده است. پل دختر شهرستان مرزی بین استانهای لرستان و ایلام است و  چهل و نه کیلومتر با شهرستان دره شهر از استان ایلام فاصله دارد.
پیشینه تاریخی این منطقه نیز در چارچوب تاریخ خرم‌آباد قابل بررسی است. محدوده این شهرستان قبلاً از توابع بخش ملاوی خرم‌آباد بود و در حال حاضر به شهرستان تبدیل شده و مرکز آن شهر پل‌دختر است.
از دیدنی های پل دختر می توان به پل کلهر ،تفرجگاه تنگه چشمک، غار کلماکره و گورستان چشمک اشاره کرد. 
  • دلفان
شهر دلفان،  (دلفو) از شهرستان‌های وسیع و کوهستانی شمال استان لرستان است. با وجود دوری از راههای تجاری، نظامی و بر کنار بودن از رویدادهای مهم تاریخی، آثار باستانی (مفرغ) به دست آمده از آن، نشان می‌دهند که دلفان محل سکونت کاسی‌های دامدار و جنگجو بوده و در دوره هخامنشی و ساسانی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. تپه حمام از یکی جاذبه‌های دیدنی این شهر است.
  • درود
شهر درود، در گذشته بین‌النهرین و بحرین نامیده می‌شد، در محل تلاقی دو رودخانه «تیره» و «ماربره» که به ترتیب از کوه‌های گرو (گری) بروجرد و اشترانکوه الیگودرز سرچشمه می‌گیرند، واقع شده است. هسته اولیه شهر در حقیقت روستاها با فعالیت کشاورزی بود که به سرعت چهره روستایی آن به یک شهر صنعتی تبدیل شده است. از جاذبه های دیدنی شهرستان درود لرستان می توان به دره ها و آبشاهار جذابی اشاره کرد که دره نگاه، دره شوی، دره چکان و دهقادی، چال همایون، آبشار شوی ، آبشار چکان و دریاچه گهر از آن جمله است. 
  • سلسله
شهر سلسله، از جمله شهرهای نزدیک خرم آباد است. اگر به خرم آباد رفتید، دیدار از این شهرستان کوچک و سرسبز را دربرنامه داشته باشید. این شهر کمتر شناخته شده، در چهل و سه کیلومتری شمال خرم‌آباد و در قسمت غرب بروجرد واقع شده است. این شهرستان قبلاً  از توابع شهرستان خرم‌ آباد بودکه بعداً به شهرستان مستقلی تبدیل شد. مرکز شهرستان سلسله، شهر کوهستانی الشتر است که محل کونت طوایف حسنوند، کولیوند، یوسفوند و هنام و بسطام می‌باشد.
از جاذبه‌های دیدنی آن می توان به دژ شینه، دره تخت شاه نشین ، تپه گریران، غار سمسا  و  گورستان سلطان مشرق اشاره کرد. 
  • کوهدشت
شهر کوهدشت نیز که نامی معروف در استان لرستان است، از جمله مقصدهای طبیعت گردی استان به شمار می رود. تحقیق و جستجوی باستان شناسان  در کانون‌ های «سرخدم لری همیان» و «سرطراحان»‌ نشان گر این مطلب است که کوهدشت از مراکز شهر نشینی دوران قدیم است. کشف معبد آشوری بیانگر آن است که مردمانی قبل از هزاره اول پیش از میلاد در این نواحی می‌زیستند و آیین‌های دینی خود را به جای می‌آوردند. حمدالله مستوفی درتاریخ گزیده، از کوهدشت و طراحان نام برده که قرنها قبل از ورود عرب‌ها از بین رفته بودند.
از جاذبه‌های دیدنی آن می توان به :‌ مقبره داودرش، قلعه کوه زاد، قلعه چنگیزی، قلعه گورکان، قلعه گم ور، قلعه سیله، قلعه چق، قلعه منیژه، دژ زلال انگیز، دره سرطرهان، دره غار ویزنهار، تپه های چغا سبز،  تپه پیاره، تپه درکه، نقوش دره میرملاس،/ گنبد شاه محمد و گنبد ابوالوفا اشاره کرد. 
اگر علاقمند به طبیعت گردی در کوهدشت لرستانی ها بودید، حتما به رود سیمره ، غار برد سفید، غار بتخانه، غار میرملاس  و غار عالی آباد مراجعه کنید. یکی از مقصدهای گردشگری زیر زمینی ایران، همین کوهدشت استان لرستان است. 
 

جاذبه های گردشگری استان لرستان

  • فلک الافلاک، نماد گردشگری تاریخی لرستان
حداقل یک بار در طول زندگی، نام قلعه فلک الافلاک را شنیده اید. این قلعه برجسته ترین نماد شهر خرم‌آباد و یادگار دوره حکومت ساسانیان است.
از نظر موقعیت مکانی این قلعه بر روی تپه ای قرار گرفته که مشرف به شهر خرم‌آباد بوده و به همین دلیل می توان گفت که از تمام نقاط شهر قابل رویت است. از زمان حکومت ساسانیان تا دوره حکومت قاجار از این دژ استفاده های مختلفی می شده و نام آن نیز چند بار تغییر کرده است. قلعه اتابکان، دژ شاپور، قلعه دوازده برجی و غیره از دیگر اسامی منتخب و مورد استفاده برای این برج هستند.
تا زمان قاجاریه استفاده این برج با هدف مرکز فرماندهی و همینطور محل زندگی شخص حاکم بوده است، اما هم اکنون یکی از جاذبه های تاریخی گردشگری این استان محسوب می شود. سبک معماری به صورت پلان هشت وجهی و نامتقارن با الگوی مستطیل است. مساحت تقریبی ۳۵۰۰ متر آن شامل ۱۲ عدد برج، دو حیاط وسیع و اتاق های متعدد می شود. تزئینات آن شامل کاشی کاری، گچ بری و آجر کاری است که در نوع خود دیدنی و بی نظیر هستند. هم اکنون این بنا را به موزه مردم شناسی تبدیل کرده‌اند که آثار جالب و جذابی از آداب و رسوم مردمان لرستان تا یادگارهای باقی مانده از دوره هخامنشی را در خود جای داده است.
  • دره شیرز
دره باستانی شیرز در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال کوهدشت و در مسیر رودخانه سیمره واقع شده است. این دره دارای طبیعت زیبا و چشمه‌های متعدد با آب فراوان، صخره‌های نوک تیز با ظاهر عجیب و غریب و همینطور میوه‌های وحشی فراوان است. محیط توپوگرافی این منطقه دارای کوه‌های مرتفع و دره‌های نسبتاً عمیق با آب و هوای سرد و کوهستانی در پاییز و زمستان و هوایی معتدل در تابستان است. سعی کنید در سفر به لرستان حتماً از این دره جادویی دیدن کنید زیرا پوشش گیاهی و جنگلی خوبی در این منطقه وجود دارد و طبیعتاً تنوع حیوانات خوبی نیز دارد. از نظر مورفولوژی ، دره شیرز را می‌توان یکی از شگفتی‌های نادر طبیعت در منطقه کوهدشت دانست.
  • دریاچه گهر، قلب تپنده زاگرس
بدون هیچ اغراقی دریاچه گهر را می‌توان یکی از زیباترین دریاچه های کشور ایران دانست. هر ساله گردشگران فراوانی از ایران و حتی خارج از کشور برای دیدن این دریاچه خارق العاده وارد لرستان می شوند. برای رسیدن به این دریاچه زیبا در ابتدا باید خود را به شهر دورود رسانده و از آنجا بعد از طی کردن ۳۵ کیلومتر، به تماشای زیبایی های دریاچه گهر بنشینید. مساحت این دریاچه ۸۵ هکتار است و از جمله بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران به حساب می‌آید.
گونه ‌های جانوری و گیاهی متنوعی در اطراف آن دیده می‌شود، از درختان پسته تا انجیر، بید، بلوط، زالک، گلابی و همچنین انواع و اقسام گل ‌ها تا حیوانات خاص و حفاظت شده ای مانند خرگوش، بز، آهو، پلنگ و غیره که همگی ساکنان و همسایگان اطراف این دریاچه هستند. از همه جالب تر این که دریاچه گهر آرمیده در جوار آلپ ایران یعنی کوه اشترانکوه است. این مکان هوای بسیار پاک، آبی شفاف و زلال، ساحل صخره ای و ماسه ای و موقعیتی مناسب برای کمپ زدن را ایجاد کرده است. یکی از شگفتی های سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این دریاچه است.
 
  • سرزمین لاله‌های وارونه الیگودرز
سرزمین لاله‌های وارونه الیگودرز، به عنوان بزرگ‌ترین دشت لاله‌های وارونه در جهان و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان شناخته می‌شود. این لاله‌ها در کنار هم هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کنند. رویش بیش از هزار لاله واژگون در اوایل بهار در این دشت، جلوه‌ای بی‌نظیر و کمیاب از طبیعت گوناگون ایران را نمایان می‌کند. این مناظر دیدنی از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت الیگودرز شروع می‌شود و تا قله‌های زاگرس ادامه می‌یابد.
  • آبشار نوژیان لرستان
نوژیان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای کشور است که در استان لرستان پدید آمده است. این آبشار در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد با ارتفاع ۹۵ متر واقع شده است. نوژیان یکی از زیبایی‌های این استان شگفت انگیز است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. به جرات می‌توان گفت اگر در سفر به لرستان از این آبشار دیدن نکنید، سفر کاملی نخواهید داشت. این آبشار چهل و ششمین اثر ملی است که در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.
  • آبشار بیشه
یکی دیگر از دیدنی های بسیار شگفت انگیز و طبیعی لرستان که البته در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسیده است، آبشار‌ بیشه نام دارد. ابتدا اجازه دهید برای به تصویر کشیدن این آبشار شما را با وسعت و عظمت آن آشنا کنیم. ارتفاع آبشار بیشه ۴۸ متر است و عرض آن ۲۰ متر که با یک مسیر دسترسی آسفالت شده در موقعیت مکانی ۶۰ کیلومتری خرم آباد واقع شده است.
ناگفته نماند که شما می توانید به واسطه ایستگاه دورود به این آبشار دسترسی ریلی نیز داشته باشید. تصاویری که از این آبشار در دنیای مجازی به اشتراک گذاشته شده بی شباهت به طبیعت و آبشار های کشور های اروپایی و آمریکایی نیست. ناگفته نماند که با وجود این زیبایی های بکر، سفر به لرستان در بهار می تواند بشدت عجیب و پر خاطره باشد.
  • دره خزینه، سفری به درون تابلوی نقاشی
چند ماه پیش یک عکس ترکیبی از دره خزینه لرستان و همین‌طور دره گرند کانیون در آمریکا به عنوان یکی از تصاویر ترند شده در فضای مجازی منتشر شده بود که البته استقبال زیادی از آن به عمل آمد. واقعیت این است که دره خزینه جفت انکارناپذیر گرند کانیون آمریکاست. این همه ظرافت و زیبایی در حجاری های ایجاد شده بر دیواره ها در این دره جای شگفتی دارد.
تماشای دره خزینه را در سفر به لرستان در بهار از دست ندهید، چون یکی از مکان های مورد علاقه صخره نوردان و کوهنوردانی است که حس می کنند آدرنالین خونشان کم شده است. البته در این دره یک پل معلق نیز وجود دارد که اگر صخره نورد و کوهنورد نباشید اما به شدت ماجراجو باشید، می توانید شجاعت خود را جمع کرده و از این پل عبور کنید. این پل قدیمی ۱۱۲ متر طول و ۸۵ متر ارتفاع دارد، یعنی ارتفاعی معادل با یک ساختمان ۳۰ طبقه ! مکان پل خزینه درست در میانه جاده پلدختر به سمت اندیمشک و در روستای خزینه است.
  • دریاچه کیو، نگینی فیروزه ای بر پیکر شهر
اینکه یک دریاچه با شکل طبیعی خود در جریان زندگی شهری نمایان شود و بتواند جذابیت خود را حفظ کند، یکی از موارد بسیار نادر در دنیای مدرن است. اما شما در خرم‌آباد لرستان می توانید چنین پدیده شگفت انگیزی را تماشا کنید. در این دریاچه گونه های گیاهی منحصر به فردی زندگی می‌کنند که سبب شده ‌اند تا رنگ آب این دریاچه به سمت کبودی برود. به همین دلیل است که نام این دریاچه را کیو گذاشته‌اند که در گویش محلی لرستان به معنای تیره و کبود است.
از لحاظ موقعیت قرارگیری به دلیل نزدیکی این دریاچه به امکانات درون شهری، گردشگران زیادی به سمت آن روانه می شوند. در فضای اطراف این دریاچه نیز تفریحات ابی متنوعی مانند جت اسکی، قایق سواری، اسکی در آب و غیره تعبیه شده تا لذت تماشای این دریاچه را صد چندان کنند. ناگفته نماند که اگر کمی شانس با شما یار باشد پرندگان مهاجر را نیز خواهید دید که مانند شما از زیبایی طبیعی این دریاچه لذت می برند. در سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این دریاچه را فراموش نکنید.
  • تنگه شیرز
بازدید از تنگه شیرز درست همانند قدم گذاشتن به دنیای اعجاب آور خیال است. منطقه‌ای به شدت عجیب که در نقطه تلاقی سه استان ایلام، کرمانشاه و لرستان قرار دارد. در طول مسیر تنگه گل های رنگارنگ و درختان گلابی وحشی، انجیر، چنار، انگور و بلوط شما را سرگرم می کنند. ناگفته نماند که اگر انتخاب شما برای سفر به لرستان در بهار قطعی شد، می توانید بازدید از این زیبای وحشی را به خودتان قول بدهید.
در میانه دره یک رودخانه شیشه‌ای با آبی خنک و زلال در جریان است که حتی ماهی ها نیز قابل دیدن هستند. شما با غاری در انتهای مسیر تنگه  روبرو می‌شوید که برجای مانده از دوران غارنشینی اجداد ساکنان منطقه است. در زمان طی کردن مسیر نیز صخره های محکم و تنومندی را تماشا می کنید که پیکر خود را با پوششی از گیاه پیچک مخفی کرده اند. در نهایت این که شما در این دره به یک ماجراجویی طبیعی در طبیعت دعوت شده اید که توصیف آن با کلمات غیر ممکن است.
  • تنگه اعجاب آور هِلت
اگر به عکاسی علاقه دارید و یا عکاس حرفه ای هستید، بدون شک بازدید از این تنگه برای شما یک موقعیت فوق‌العاده است تا هنر عکاسی خود را ارتقا بدهید. اما قبل از اینکه دوربین شما عکس بگیرد، چشمان شما تصاویر جذاب و ژورنالی این تنگ را در ذهنتان ثبت خواهند کرد. این تنگه در شهرستان پلدختر قرار گرفته و همانند دره خزینه از مناطق بسیار جذاب و دیدنی لرستان است.
خالق این تنگه طبیعت است که در انتهای خلق اثر خود یک رود پر جوش و خروش با نام زال را برای امضای نهایی کار، به آن اضاف کرده است. شما در درون این تنگه هیچ گیاهی را نخواهید دید اما به جای آن هم زیستی مسالمت آمیز صخره و آب در جریان است که زیبایی صخره ها حاصل تلاش آب برای فرسایش آنهاست. در برنامه ریزی سفر به لرستان در بهار ، بازدید از این تنگه را فراموش نکنید.
  • نقاشی‌های غار هومیان و میرملاس
نقاشی‌های غار هومیان بر روی غاری در شمال شهرستان کوهدشت، در شمال غربی استان لرستان ایجاد شده‌اند. اطلاعات دقیقی از زمان خلق این تابلوهای شگفت انگیز در دست نیست. با این حال، آنها ممکن است متعلق به عصر پارینه سنگی باشند. این نقاشی‌ها معمولاً خواسته‌های نقاش را به تصویر می‌کشند. وجود این نقاشی‌ها نشان می‌دهد که انسان از دیرباز در آن مناطق زندگی می‌کرده است.
نقاشی‌های غار هومیان با نقاشی لنگر شروع می‌شود و با نقاشی‌هایی از زمینه‌های شکار گوزن شمالی پایان می‌یابد. ۱۰ نقاشی در غار هومیان و ۱۸ نقاشی در دره میرملاس وجود دارد که بیشتر آنها سیاه و زرد هستند. غارهای هومیان و میرملاس هر دو در فهرست آثار بین المللی به ثبت رسیده‌اند.
 
  • تونل برفی
تونل برفی یکی دیگر از عجایب منحصر به فرد ایران در خاک لرستان است که حاصل تجمع هزاران توده برف در سال‌های طولانی در کوه اشتورانکوه است. این تونل برفی در دره‌ای زیبا در روستای کمندان واقع شده است. تونل برفی که از توابع شهرستان ازنا است هر سال به دلیل ریزش بهمن به صورت توده‌ای عظیم از یخ و برف شکل می‌گیرد. سپس، پس از جریان ذوب برف در بهار، به یک تونل بسیار زیبا تبدیل می‌شود.
برای دسترسی به تونل برفی در سفر به لرستان باید ابتدا خود را به شهرستان ازنا برسانید، سپس با عبور از میدان راه‌آهن، روستای گردشگری دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه به روستای کمندان برسید. اگر دره ازنا را طی کنید و مسیر رودخانه را دنبال کنید به تونل برفی دست پیدا می‌کنید.
  • خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد
خانه تاریخی آخوند ابو خرم آباد که به خانه گردشگری معروف است در خرم آباد و در بال غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک واقع شده است. این مکان زیبا مربوط به اوایل سلسله پهلوی است. این یادگار گرانبها که یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های خرم آباد است و اخیراً با شماره ثبت ۲۴۳۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.
 
  • دره خزینه
دره خزینه نه تنها یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری لرستان بلکه یکی از خارق‌العاده‌ترین شگفتی‌های طبیعت ایران است که ناشی از سالها فرسایش بوده است. این دره میزبان یک پل معلق به نام بلندترین پل معلق ایران است و خود دره شباهت‌های زیادی به پارک ملی گرند کنیون آمریکا دارد. این دره  از دیدنی‌ها و زیبایی‌های زیادی برخوردار است که همه را شگفت زده می‌کند! اگر در سفر به لرستان از این دره دیدن نکنید، شانس بسیار بزرگی را از دست داده‌اید.
  • غار کلماکره
غار کلماکره یک غار مهم تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پل دختر در استان لرستان واقع شده است. کاسه ماهی بادامی این غار بسیار معروف است. ریتون‌های ارزشمند این خزانه در خارج از کشور قاچاق بود و این یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های ایران باستان شمرده می‌شد. آثار برجسته بسیاری از ایران باستان در غار کلماکاره یافت شد که همگی به دلیل بی‌تدبیری مسئولان از کشور خارج شده بودند.
اقلام گم شده غار کلماکره شامل ریتون، بشقاب، مجسمه و بسیاری از موارد منحصر به فرد است که اکنون در موزه‌هایی مانند لوور، موزه‌های متروپولیتن و بریتانیا به نمایش گذاشته شده‌اند. بسیاری از اشیاء تاریخی و ارزشمند که به طور تصادفی در این غار در سال ۱۳۶۸ کشف شده و به عنوان یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان شناخته می‌شوند ، در حال حاضر موزه‌های خارجی را زینت می‌دهند. این غار در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۱۱۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • تپه چغا، هنر دست دنیای مدرن
یکی از مجموعه های تفریحی و جذابی که در دل شهر بروجرد قرار گرفته است تپه چغا نام دارد. تصویر شهر از بالای این تپه جذاب و عجیب است و یکی از از دلایل مهمی است که گردشگران و مردم را به این تپه راهنمایی می کند. در این سایت تفریحی امکانات جالبی برای گذراندن اوقات فراغت گنجانده شده اند. برای مثال در یک قسمت از این تپه شما با ۷۸ گونه متنوع و زیبا از پرندگان روبه‌رو هستید که در باغی با همین نام در حال پرواز و خودنمایی هستند.
در قسمت دیگری از این تپه باغ فدک قرار گرفته که به واسطه وجود سه دریاچه، از تفریحات آبی و متنوعی برخوردار است. همچنین در تپه چغا تندیس های زیبا، گلزار شهدای گمنام، آلاچیق ها و وسایل بازی گوناگونی برای تفریح و سرگرمی کودکان و خردسالان قرار داده شده است. 
  • بام لرستان
یکی از کارهایی که باید حتما در زمان اقامت در خرم‌آباد انجام داد، تماشا کردن چشم‌انداز شهر از بالای بام لرستان در شب و روز است. بام لرستان در واقع یک پروژه‌ گردشگری و تحقیقاتی است که در منطقه‌ای به وسعت ۸۰۰ هکتار در بالای کوه مدبه در شرق شهر خرم‌آباد واقع شده است . در این تفریحگاه رصدخانه‌ای به نام کاسین واقع شده است که می‌توانید از تلسکوپ پیشرفته‌ آن برای تماشای آسمان شب استفاده کنید. یکی دیگر از امکانات این تفرجگاه باغ وحش آن است که برای افراد علاقه‌مند و کودکان می‌تواند جذاب باشد. علاوه بر این امکانات، یک هتل و مرکز تحقیقات گیاهان دارویی هم در اینجا وجود دارد. در سال‌های اخیر کمتر گردشگری بدون گرفتن عکس در کنار چشم‌انداز خرم‌آباد بر فراز بام لرستان، این شهر را ترک کرده است.
  • مجموعه تاریخی حمام گپ

    بازار سنتی شهر خرم آباد جایی است که با مراجعه به آن می‌توان یکی از جالب‌ترین مجموعه‌های به جای مانده از دوران صفوی را بازدید کرد. این مجموعه تاریخی که نام حمام گپ را به خود اختصاص داده است، رستورانی دارد که غذاهایش بسیار لذیذ و پرطرفدار هستند. در حقیقت، مجموعه تاریخی حمام گپ را می‌توانید پس از بازارگردی در شهر خرم آباد مورد بازدید قرار دهید تا هم یکی از نقاط زیبای شهر را دیده باشید و هم اینکه ناهار یا شام دلچسبی را میل کنید.
    زمان بازدید پیشنهادی: ۳۰ دقیقه
    نشانی: خرم‌آباد، خیابان حافظ، بازار سنتی، میدان گپ
    هزینه: رایگان
    زمان دسترسی: از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۱ شب
  • آبشار گریت
    یکی از زیباترین، خوش آب و هواترین و سرسبزترین نقاط در لرستان را آبشار گریت یا تاف هفت چشمه است که در ۵۰ کیلومتری خرم آباد و ۳۰ کیلومتری راه آهن سپید دشت واقع شده است. آبشاری که در انبوهی از درختان بلوط و زالزالک و مو فرو رفته و ارتفاعش ۱۵ متر است. نه آنقدر بلند است که دچار سرگیجه شوید و نه آنقدر کوتاه که نتوانید آن را آبشار بنامید.
     

هزینه‌های سفر به استان لرستان

  • هزینه‌ اقامت​
هزینه‌ اقامت در هتل های استان لرستان نسبت به سایر شهرها و استان‌ها بسیار کمتر است. می‌توانید در هتل‌های چهارستاره‌ شهرهای بزرگ استان یعنی خرم‌آباد و بروجرد اقامت کنید. هتل‌های سه ستاره و دو ستاره‌ متعددی نیز در این شهرها وجود دارند. در شهرهای دورود و الیگودرز هتل‌های ارزان‌قیمت‌تری وجود دارد. علاوه بر این‌ها، مهمان‌پذیرهایی بسیاری نیز در شهرهای مختلف با هزینه‌های بسیار پایین وجود دارند و برای شما سفر کم‌هزینه‌ای را رقم می‌زنند. پیشنهاد کجارو برای اقامت شما در استان لرستان این است که در هرکدام از شهرهای بزرگ مثل خرم‌آباد، بروجرد، دورود و الیگودرز یک یا دو شب را اقامت کنید تا بتوانید از جاذبه‌های هرکدام از این شهرها دیدن کنید و وقت کمتری را در سفرهای بین شهری تلف کنید.
  • هزینه‌ خورد و خوراک
هزینه‌ خورد و خوراک در استان لرستان نسبت به سایر استان‌های ایران بسیار ارزان است. 
  • هزینه استفاده از فعالیت‌های تفریحی
در استان لرستان هزینه‌ چندانی بابت بازدید از جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی دریافت نمی‌شود. قلعه‌ فلک‌الافلاک ورودی دارد. غیر از این شما جز برای فعالیت‌های قابل پیش‌بینی مثل استفاده‌ از قایق‌های دریاچه‌ کیو و اقامت در تفریحگاه بیشه، هزینه‌ای برای فعالیت‌های تفریحی در استان لرستان نخواهید پرداخت.
 

بهترین غذاهای خرم آباد

اقوام لر دارای غذاهای محلی بسیار لذیذ و خوشمزه ای هستند که دارای طرفداران فراوانی می باشند. این غذاها در عین سادگی طعم و عطری بی نظیر دارند. از محبوب ترین غذاهای خرم آباد می توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • کوفته نخود چی
این غذای محلی اگر چه شبیه به سایر کوفته ها است اما چون در تهیه آن از آرد نخودچی استفاده می شود دارای طعمی فوق العاده است. کوفته نخودچی خرم آباد به همراه یک نوع سس مخصوص سرو می شود که در بهترین زمان سفر به خرم آباد می توانید از آن بچشید.
  • خورشت سیب
در این غذای محلی خرم آباد نیز همانند اکثرغذاهای این خطه از گوشت قرمز استفاده می شود که ترکیب آن با سیب، شیره انگور و نشاسته ذرت طعمی بی نظیر ایجاد می کند که نمی توان مشابه آن را در هیچ شهر دیگر امتحان نمود.
  • آش شله ماش
آش شله ماش یکی دیگر از غذاهای لذیذ و محبوب این خطه است که معمولا در مراسمات و فصل سرد سال طبخ می شود.  این آش همانند سایر آش های ایرانی با استفاده از حبوبات و به ویژه ماش تهیه می شود.
راهنمای سفر به خرم آباد,سفر به خرم آباد,آب و هوای خرم آباد,
  • خورش قلیه ترش
خورش قلیه ترش که مردم این خطه به آن کلیه ترش نیز می گویند از خوشمزه ترین غذاهای خرم آباد است که در تهیه آن از سیب زمینی، رب  و انار پخته استفاده می شود.
  • کباب بروجرد
محال است که کسی به استان لرستان و شهر خرم آباد سفر کند و کباب بروجرد این استان را امتحان نکند. این کباب جز بهترین کباب های ایران است که طعمی به یاد ماندنی دارد.
 

مسیرهای دسترسی به استان لرستان

اگر دوست دارید به لرستان، شهر خرم و خوش آب وهوا سفر کنید از راه‌های زیر اقدام کنید:
  • سفر با هواپیما: از تهران یا مشهد حرکت کنید تا در فرودگاه خرم آباد فرود بیایید. کرایه بلیط هواپیما برای هر نفر در حدود ۳،۵۰۰،۰۰۰ ریال است.
  • سفر با قطار: برای رفتن به لرستان می‌توانید از قطار تهران-دورود استفاده کنید. کرایه بلیط قطار برای هر نفر در حدود ۶۵۰،۰۰۰ ریال است.
  • سفر با ماشین شخصی: با توجه به پراکندگی جاذبه‌های گردشگری استان لرستان، بهترین راه سفر به لرستان همین استفاده از ماشین شخصی است. از تهران تا خرم آباد ۴۹۰ کیلومتر است بنابراین تا آنجا نزدیک به ۶ ساعت در راه خواهید بود. این مسیر بسیار راحت و خوب است و بهترین مسیر از سمت جاده قم و اراک است.

 

مکان های اقامتی لرستان

  1. هتل سالیز: خرم آباد، میدان امام خمینی- خیابان کاکاوندی (روبروی قلعه فلک الافلاک)
  2. هتل حهانگردی: خرم آباد، میدان ۲۲ بهمن جنب صدا و سیما
  3. هتل زاگرس: بروجرد، انتهای خیابان تختی- تپه شهدای گمنام
  4. هتل رنگین کمان: خرم آباد، خیابان شهدای شرقی – نبش خیابان معلم
  5. هتل پرشین: بروجرد، میدان کوهنورد، ابتدای خیابان گلدشت
  6. هتل هالیس: بروجرد، خیابان یادبود، نرسیده به سه راه نیروگاه- انتهای بوستان
  7. هتل رصد خانه کاسین: خرم آباد. منطقه کاسین، سایت مدرن ترین رصد خانه خاورمیانه.
  8. اقامتگاه بوم گردی ریتون: الیگودرز، کیلومتر ۲۰ جاده شوا آباد. سد خان آباد.
  9. هتل شقایق: خرم آباد، میدان امام حسین، انتهای خیابن شریعتی.
  10. اقامتگاه بوم گردی گلچهران: بروجرد، باغ فدک، بعد از رادیو بروجرد.
  11. مجتمع اقامتی آسمان: الیگودرز، خیابان امام خمینی
  12. هتل ارشیا: خرم آباد، خیابان ساحلی- دریاچه کیو
  13. هتل امیرکبیر:‌ بروجرد، میدان بهار، ابتدای خیابان شهید دکتر باهنر
  14. هتل عطر: خرم آباد، خیابان انقلاب- جنب مصلی الغدیر
  15. هتل کارون:‌ خرم آباد. خیابان شریعتی. بعد از زیر گذر. مقایل شرکت نفت

 

 رستوران های لرستان

لرستان، جایی است که با غذاهای محلی و همچنین کشاورزی و دامداری  خوب، فرصت خوبی را برای شکم گردی برای گردشگران به خصوص در تابستان فراهم می کند. همچون کرمانشاه که با بناب معروف است، لرستان نیز کباب های خاطره انگیز و خوشمزه دارد. نباید فراموش کرد که لرستان، یکی از پر آب ترین استان های ایران، از قطب های دامداری کشور بوده و کیفیت گوشت آن بسیار بالاست. 
 معروف‌ترین کباب را بروجرد دارد و پس از آن خرم‌آباد و دورود هم حرف زیادی برای گفتن دارند. اگر به شهرستان دیدنی بروجرد سفر کردید، کبابی پدر سالار و رضایی و حاج شفیع، انتخاب خوبی خواهد بود. در خرم آباد نیز، کبابی های زیادی وجود دارد که رستوران شمشاد با سابقه ۵۰ ساله و رستوران زعفران طلایی و رنگین کمان، از جمله آنها است. چلو ماهیچه های این رستوران ها،‌ مخاطبان بسیار دارد. 
اگر فرصت اقامت بیشتری در استان زیبا لرستان را داشتید، برخی از غذاهای لذیذ محلی مانند: آش ترخینه (یا کشکینه، سوپ سبزیجات با بلغور گندم)، خوئک (جقلی بقو) و جگروَز (جگر گوسفند پوشیده شده با لایه‌ای از چربی) را امتحان کنید.
علاوه بر غذاها بستنی سنتی بروجرد هم چیزی است که نباید از دستش بدهید. برای خوردن این بستنی می‌توانید به بستنی‌فروشی خجسته (خیابان شهدا)، بستنی شمشاد (چهار راه حافظ) یا بستنی سنتی ویژه بهروز (خیابان بهار) مراجعه کنید.
اگر به دنبال مقصدهای غذاگردی در استان لرستان هستید، لیست زیر را در نظر داشته باشید. 
  1. رستوران پدر سالار– بروجرد، خیابان گلسرخی- آیت الله کاشانی شمالی.
  2. کبابسرای حسینی– بروجرد- خیابان امام خمینی- نبش میدان امام حسین.
  3. رستوران صدف– بروجرد- خیابان تختی
  4. رستوران ونوس– بروجرد، خیابان تختی
  5. رستوران فیل و فنجون– بروجرد، خیابان کوهسار
  6. رستوران کافه کاج– بروجرد، خیابان تختی
  7. رستوران دشت بهشت گلدشت، خرم آباد-، بزرگراه خرم آباد – اندیمشک- بلوار ایران زمین
  8. رستوران ایران– نور آباد- خیابان شهید بهشتی
  9. رستوران سنتی چیت– خرم آباد، جاده خرم آباد، بعد از پارک جنگلی مخمل کوه
  10. رستوران گردان رنگین کمان– خرم آباد، خیابان شهدای شرقی، چهار راه رنگین کمان
  11. رستوران آگرین، خرم آباد، میدان امام
  12. رستوران سفره ایرانی – خرم آباد، خیابان انقلاب، کوی آراسته دهم

 

سوغات استان لرستان

  • صنایع دستی
صنایع دستی هر منطقه‌ای نشانی از ذوق و هنر و همچنین سبک زندگی اهالی آن منطقه است که در برهه‌ای از زمان بر حسب نیاز پدید آمده است. صنایع دستی در استان لرستان را می‌توان به چند بخش با توجه به تولیدکنندگان آنها تقسیم کرد: صنایع دستی ساخته شده توسط عشایر، مردم روستا و شهرنشینان. در این میان، صنایع دستی عشایر تنوع بیشتری دارد؛ به این علت که عشایر با توجه به نیازهای خود کالای مورد نظر را تهیه می‌کنند تا از این طریق کسب درآمد هم داشته باشند.
  • ورشوسازی
ورشوسازی شاخص‌ترین صنایع دستی بروجرد است که با بیش از دو قرن رونق، نام این شهرستان را در داخل و خارج کشور مطرح کرده است.
ورشو فلزی است سفیدرنگ و نقره مانند که آلیاژ آن ۲۰ درصد نیکل، ۳۵ درصد روی و ۴۵ درصد مس است و به‌خوبی ذوب و به‌آسانی قالب‌گیری می‌شود. هنرمندان بروجردی با استفاده از فن چکش‌کاری و خم‌کاری که با دستگاه‌های ساده و نیروی بازوی هنرمند انجام می‌شود، آثاری فلزی از ورق‌های ورشو خلق می‌کنند و ظروف بسیاری نظیر سینی، دیس، بشقاب، قاشق و چنگال، سماور ذغالی، قوری، زیر سماوری، چای‌دان، قندان، استکان، گلاب‌پاش، آفتابه لگن، سرمه‌دان و ... می‌سازند.
هنر ورشوسازی امروزه رونق چندانی ندارد و تنها شاید بتوان سماورهایی که با ورشو ساخته شده‌اند را دید.
  • جاجیم
جاجیم‌بافی هنری حاصل کار زنان هنرمند عشایر است که در فصل تابستان و پاییز مشغول بافت آن می‌شوند. تمام مراحل این کار به جز چره یا همان قیچی کردن پشم گوسفندان، بر عهده‌ی زنان است. زنان نخ‌های پشمی را با استفاده از رنگ‌های طبیعی، رنگ‌آمیزی می‌کنند. روش بافت جاجیم به این شکل است که نوارهای باریک را می‌بافند و سپس آنها را در کنار هم می‌دوزند تا یک سطح مربعی‌شکل یا مستطیلی حاصل شود. برای بافت جاجیم، دار روی زمین قرار می‌گیرد و چله‌کشی نیز روی زمین انجام می‌شود. نقش‌های استفاده شده در جاجیم این منطقه شونه، دنو موشی، شیروز، گلی و هچه است.
گرچه امروزه دستبافته‌های سنتی جایگاه سابق را در منازل ایرانی ندارند اما هنوز هم افرادی پیدا می‌شوند که با تکه‌های کوچک جاجیم و گلیم خانه‌های خود را می‌آرایند و رنگ و بویی از گذشته را به خانه می‌آورند. 
  • نمدمالی
نمد‌مالی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی این استان است. در گذشته‌های نه چندان دور در اغلب شهرهای لرستان کارگاه‌های نمدمالی دایر بوده به گونه‌ای که در بروجرد و خرم‌آباد راسته بازارهایی به نمد‌مالی اختصاص داشته است.
رایج‌ترین محصولات نمدمالی عبارت‌اند از کلاه نمدی، تن‌پوش‌های نمدی و انواع زیراندازها با نقوش و اندازه‌های مختلف.
  • حصیر
حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی بشر است. این صنعت در استان لرستان نیز رواج دارد. برای بافت این حصیرها که به آن‌ها بوریا هم می‌گویند، حصیر را مرطوب می‌کنند تا نرم شود و سپس به صورت تار و پود آن‌ها را به هم متصل می‌کنند تا به صورت یک سطح یکپارچه تبدیل شود. از این حصیرها معمولا به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند. برای تهیه‌ی انواع سبدها و ظروف نیز از حصیر استفاده می‌شود.
  • گیوه
گیوه‌دوزی یکی دیگر از صنایع دستی استان لرستان است که در بسیاری از مناطق دیگر کشورمان نیز رواج دارد. این پاپوش سنتی به دلیل ساخته شدن از مواد طبیعی که در دسترس قرار داشته بسیار مقرون به صرفه و البته سبک و بادوام بوده است. امروزه نیز بسیاری از طراحان در تلاش هستند تا این هنر سنتی را با توجه به نیازهای زندگی امروزه تغییر دهند و محصولاتی بسازند که بتواند توجه جوانان را نیز به خود جلب کند.
  • عسل
یکی از لذیذترین نعمات الهی، عسل است که علاوه بر طعم بی‌نظیر، خواص دارویی و درمانی متعددی دارد. از این رو، این ماده‌ی طبیعی می‌تواند بهترین انتخاب به عنوان سوغات باشد. استان لرستان به دلیل داشتن طبیعت بکر، مراتع و جنگل‌های انبوه، بهترین منطقه برای پروش زنبور و تولید عسل است. عسل این منطقه بسیار باکیفیت است. این استان در حال حاضر رتبه‌ی هفتم کشور را در تولید عسل و رتبه‌ی نخست کشور را در مرغوبیت آن دارد. در شرایط مساعد تولید عسل این استان از مرز ۱۶۰۰ تن می‌گذرد.
  • روغن حیوانی
شهرستان دلفان استان لرستان از دیرباز به داشتن روغن حیوانی مرغوب و معطر شناخته شده است و مسافران در سفر به این منطقه حتما این فرآورده‌ی دامی را به عنوان سوغات سفر تهیه می‌کنند.
وجود مراتع، چمنزارها، کوه‌های انباشته از پوشش جنگلی و گونه‌های گیاهی معطر باعث شده که روغن حیوانی تولید شده توسط عشایر و دامدارن این خطه بسیار مرغوب باشد. زنان سختکوش عشایر پس از جمع‌آوری شیر دام، از آن ماست تهیه می‌کنند. سپس ماست آماده شده را درون مشک می‌ریزند و با افزودن مقداری آب و نمک از آن دوغ و کره می‌گیرند. با آب کردن و جوشاندن این کره، روغنی خالص با عطری خاص به دست می‌آید که همان روغن حیوانی است.  
روغن حیوانی که در زبان لکی به نام «روغن دان» معروف است و از شیر گاو و گوسفند تولید شده و به رنگ‌های زرد و سفید تولید می‌شود.
  • کاک
کاک نام نوعی شیرینی است که در استان‌های مختلفی از جمله لرستان تهیه می‌شود. این شیرینی لذیذ در لرستان نیز با آرد، روغن حیوانی و زعفران تهیه و تزیین می شود و به دلیل کیفیت بالا و طعم دلپذیر و عدم استفاده از مواد افزودنی مضر و نگهدارنده، یکی از بهترین سوغاتی‌های این استان است.
  • شیرینی آردی
شیرینی آردی خرم آباد، شیرینی سنتی این شهر است و طعم بسیار دلنشینی دارد. این شیرینی به دلیل ماندگاری بالا گزینه‌ی مناسبی برای سوغاتی است. مواد اصلی تهیه‌ی آن شکر، آرد و روغن است. با افزودن طعم دهنده‌های مختلف انواع دیگری از این شیرینی تهیه می‌شود که عبارت است از شیرینی آردی گردوئی، شیرینی آردی نخودی و شیرینی آردی نارگیلی.
  • نان ساجی
نان ساجی نوعی نان پهن و نازک است که روی یک صفحه‌ی فلزی دایره به نام ساج پخته می‌شود. این نان انواع مختلفی از جمله نان تیری، نان تپ تپی، ته‌کِلِه‌ایی و فه‌تیره دارد. علاوه بر استان لرستان در استان‌های کردستان، کرمانشاه، خوزستان و فارس نیز این نان محلی تهیه می‌شود.
  • کلوچه‌ی بروجردی
کلوچه‌ی بروجردی معروف به کلوچه قندی، یک شیرینی بسیار خوشمزه است که با آرد گندم، رنگ‌های طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی تهیه می‌شود. کلوچه قندی بروجرد کیفیت بالایی دارد و یکی از بهترین سوغاتی‌های خوراکی بروجرد است. در ایام نوروز در بسیاری از خانه‌های اهالی این منطقه با این شیرینی از مهمانان پذیرایی می‌شود.
  • سمنوی بروجرد
سمنو از جوانه‌ی گندم تهیه می‌شود و یکی از عناصر اصلی سفره‌ی هفت سین نوروز ایرانی‌ها است. بروجردی‌ها در تهیه‌ی سمنو بسیار ماهر هستند و سمنوی تولیدی این شهر از کیفیت بالا و طعم و رنگ مطبوعی برخوردار است. معمولا با شروع اسفند بسیاری از خانواده‌ها اقدام به رویاندن جوانه‌های گندم می‌کنند و سپس در یکی دو هفته‌ی آخر سال سمنو می‌پزند. تهیه‌ی سمنو و فروش آن، یکی از مشاغل رایج در بروجرد در هفته‌های آخر سال است.
  • انواع حلوا
انواع و اقسام حلوا در شهرهای مختلف این استان تهیه می‌شوند و به عنوان سوغات به فروش می‌رسند. در تهیه‌ی این حلواها از مواد گوناگونی از جمله شیره‌ی انگور استفاده می‌شود. فروشگاه‌ها و کارگاه‌های ارده‌پزی متعددی در بروجرد وجود دارند که انواع حلوا و ارده از جمله ارده شیره، حلوا شکری، حلوا ارده، حلوا مغزی و... را عرضه می‌کنند.
 
 

مدیریت زمان

به طور کلی  ۲-۴ روز برای یک سفر کوتاه مدت به لرستان و گشت و گذار در آن و عبور از برخی جاذبه‌‌های گردشگری ضروری است. با این حال، اگر به ماجراجویی بیشتری نیاز دارید، به زمان بسیار بیشتری هم نیاز خواهید داشت تا به تجربه یک سفر کامل برسید.
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار