|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۸۶

این نوجوان با ظاهری حزب‌الهی که چند وقتی است خبرساز شده کیست ؟

ماجرا بهمن ماه سال گذشته و زمانی کلید خورد که رئیس حوزه قضایی بخش «موسیان و دشت عباس» با علام خبر  بازداشت «مهرشاد سهیلی» این بازداشت را در راستای نیابت قضائی صادره از استان قم اعلام کرد. به گفته «عین‌الله نیازی» بازداشت این نوجوان بازداشت این نوجوان با «همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج)» صورت گرفته و این حوزه قضائی مجری اجرای دستور نیابت قضائی بوده و از محتوای پرونده متهم بازداشت شده مطلع نیست. اما این نوجوان با ظاهری حزب‌الهی که چند وقتی است خبرساز شده کیست؟
 

بیوگرافی مهرشاد سهیلی

مهرشاد سهیلی، (زاده ۱۳۸۳ در موسیان) فرمانده یکی از قرارگاه‌های جهادی وابسته به سپاه پاسداران بود که بخاطر سوءاستفاده از این عنوان توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران بازداشت و روانه زندان شد. او در دادگاه ویژه اطفال قم با اتهاماتی از جمله تحصیل مال نامشروع و جعل سند محاکمه و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شد. در رسانه‌های حکومتی در ایران از مهرشاد سهیلی به عنوان جوان‌ترین فرمانده کشور یاد می‌شد.
در صدا و سیما بوده، در فارس و تسنیم هم اخبارش منتشر شده، به علاوه ی ده ها سایت و کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرامی و مثل آنها، مهرشاد سهیلی اوایل خودش را به عنوان « جوان ترین فرمانده قرارگاه» کشور معرفی می کرد، آن هم وقتی تنها ۱۶ سال داشت.
متولد ۸۳ است، در مصاحبه با فرهیختگان، خودش را « هیاتی» و « تعذیه خوان» معرفی کرده، کارش را هم به نظر می آید از همین جا شروع کرده، از معرفی خودش به عنوان تعذیه خوان به مقامات استانی ایلام و بعد هم ترک تحصیل و علاقه مندی به تحصیلات حوزوی. راهی که اگر شروع می شد و ادامه پیدا می کرد شاید چند صباح دیگر به پوشیدن لباس هم ختم می شد، اما مهرشاد چیز دیگری می خواست.
دیده شدن در زمانه ما شاید کار چندان سختی هم نباشد. فقط یک مقدار رو می‌خواهد که با پوشیدن لباس‌های خاص، آرایش عجیب یا به‌کار بردن اصطلاحات بانمک و جذب فالوور در فضای مجازی سعی حاصل می‌شود.
البته افرادی هم هستند که دیده شدن را فقط در فضای مجازی دنبال نمی‌کنند، بلکه در فضای حقیقی هم در جست‌وجوی آن هستند و در کنار انتشار عکس‌های خود با سلبریتی‌ها و شخصیت‌های مهم می‌خواهند خود را در نگاه دیگران محبوب جلوه کنند. من با فلان شخصیت معروف، عکس دارم؛ پس آدم مهمی هستم!یک جوان دهه هشتادی، همین راه را برای مشهور شدن انتخاب کرده است. او خود را برای معرفی به رسانه‌ها، «فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر (عج)» و «مدیر موسسه حضرت ولی‌عصر(عج) و موسسه امام صادق (ع)» معرفی می‌کند. چطور ممکن است یک جوان دهه هشتادی که هنوز به سن قانونی هم نرسیده، چند مؤسسه ثبت کند؟ او خود را ناجی محرومان می‌داند و سعی دارد با کارهای جهادی شهرت کسب کرده و به عنوان فردی خیّر جلوه کند. در چنین شرایطی، خبرگزاری فارس هم به عنوان رسانه بازتاب‌دهنده اقدامات جهادی در کشور، ممکن است بدون توجه به نیات افراد، آنان را تبلیغ کند. هرچند پس از مشخص شدن انگیزه‌های این جوان دهه هشتادی، با حذف مطالب و خبرهای مختلف روی خروجی‌ها، این اقدام خود را تصحیح کرد. یک جوان دهه هشتادی در یک سال اخیر در رسانه‌ها خوب مطرح شده تا خود را نه تنها نسبت به همسالانش، بلکه نسبت به سایر افراد هم برتر معرفی کند. برای این اقدام هم به فعالیت‌های فرهنگی روی آورده و به منظور دیده شدن در فضای مجازی و رسانه‌ها پول خرج می‌کند؛ تا جایی که داده کتابی هم از زندگی‌اش نوشته‌اند به نام «ستاره‌ای از غرب». او چگونه و با چه حد از نخبگی، در نوجوانی ستاره شده است؟! او، دانش، مهارت یا قدرت خاصی دارد یا با ۱۷ سال سن، تجربه‌های گرانی برای عرضه به دیگران دارد؟ با قدرت می‌شود گفت: هیچکدام!
 

فعالیت های مهرشاد سهیلی

مهرشاد سهیلی متولد شهر موسیان استان ایلام در سال ۱۳۸۳ است. او فرمانده قرارگاه جهادی حضرت مهدی وابسته به سپاه پاسداران بود و با ایجاد ساختگی قرارگاه‌های جهادی، چاپ سربرگ، و به راه‌انداختن وبسایت و همچنین دیدار با مراجع تقلید و ائمه جمعه بعضی شهرهای ایران به شهرت و ثروت رسید و حساب‌های بانکی او دست‌کم چندین میلیارد تومان گردش داشته‌است.
رسانه‌های حکومتی در ایران از مهرشاد سهیلی به عنوان جوان‌ترین فرمانده کشور یاد می‌کردند. در این گزارش‌ها اغلب تصاویری از دیدار او با برخی از مقام‌های نظامی، روحانیون شناخته‌شده و مراجع تقلید منتشر شده‌است که از جمله آنها می‌توان به دیدار با محمدتقی مصباح یزدی، حسین نوری همدانی و محسن قرائتی اشاره کرد. بسیاری از دیدارها و روابط او به بهانه تأمین مالی تعزیه‌خوانی، هیئت و مناطق محروم بوده‌است.سهیلی در سال ۹۸ زمانی که ۱۵ سال داشت از کتاب زندگینامه خود با عنوان «ستاره‌ای از غرب» رونمایی کرد.
 

حواشی مهرشاد سهیلی

انتشار اخبار مرتبط با مهرشاد سهیلی حالا در شبکه های اجتماعی به یکی از بحث های داغ تبدیل شده است و بسیاری از کاربران چرایی و چگونگی فعالیت ها او را آن هم با سن و تجربه بسیار کم مورد انتقاد قرار داده اند.
او خود در مورد چگونگی انتصاب به عنوان فرمانده یک موسسه و نیز آغاز فعالیت هایش گفته بود: از بچگی در هیئت و همچنین در مراسم تعزیه‌خوانی شرکت کردم و این موضوع سبب شد به فعالیت‌های دینی و فرهنگی علاقه‌مند شوم و انگیزه زیادی برای فعالیت داشتم .
ابتدای فعالیت موسسه با مشکلات زیادی روبه‌رو بودم، ولی به مرور مردم شهر موسیان به اقدامات فرهنگی بنده اعتماد پیدا کردند، در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده و با هماهنگی آموزش و پرورش فعالیت‌های موسسه را دنبال می‌کنم.
آقای نادری بخشدار قبلی موسیان حمایت بسیار زیادی از ما انجام می‌داد و پای کار آمد، امام‌ جمعه ایلام، بخشدار و استانداری ایلام به حمایت از فعالیت‌های فرهنگی من پرداختند، مردم هم که شور و اشتیاق یک نوجوانان در زمینه فعالیت‌های فرهنگی را مشاهده کردند پای کار آمدند.
 

مصاحبه مهرشاد سهیلی با روزنامه فرهنگیان

در مصاحبه با فرهیختگان گفته بعد از حضور در دومین جشنواره آتش به اختیار اواخر سال 98 تصمیم گرفته گروه جهادی درست کند که از همان ب بسم الله مساله ساز بوده، مهرشاد نام گروه جهادی اش را « قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت مهدی» انتخاب می کند و خودش می شود « فرمانده قرارگاه» بدون یک روز سابقه نظامی، بدون سربازی، بدون این که حتی به سن قانونی باز کردن حساب بانکی رسیده باشد. او اولین بار در اردیبشت 99 چند ماه بعد از دیدار با سردار یزدی فرمانده وقت سپاه محمد رسول الله تهران در جشنواره آتش به اختیار، به عنوان فرمانده قرارگاه جهادی حضرت مهدی در ایلنا و بعد از آن در دو برنامه تلویزیونی در شبکه یک و شبکه سه ظاهر می شود، در شهریور ۹۹، با همین عنوان با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سرار کشور دیدار می‌کند و با همین عنوانِ «فرمانده قرارگاه فرهنگی جهادی حضرت مهدی (عج) بسیج سازندگی سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران» به فعالیت ادامه می‌دهد.  دیدارها و انتشار گزارش در مورد این فرمانده خود‌خوانده که در سال ۹۹ تازه ۱۷ ساله شده بود در رسانه‌هایی از جمله فارس، تسنیم، برنا، موج، راه دانا، و بسیاری رسانه‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند و به هیچ عنوان محدود به مراجع شیعه نمی‌ماند و به مدیران بانکی و بازیگران سینما و تلویزیون، خواننده‌ها و بازیکنان فوتبال هم می‌رسد. 
مشخص نیست چه زمانی، اما خودش می گوید در یکی از اولین دیدارهایش از تهران وقتی اتفاقی از کنار ساختمان ستادی همراه اول رد می شده به فکر می افتد که از همراه اول برای پروژه های جهادی اش کمک بگیرد، ظرف چند ساعت به قرار ملاقاتی با مدیر عامل همراه اول می رسد که در نتیجه آن همراه اول تعهد می کند بخشی از درآمد پیامک های مناسبتی اش را به قرارگاه جهادی حضرت مهدی اهدا کند، رقمی که به گفته سهیلی بعد از هر مناسبتی به حساب او می رفته حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که در طول فعالیت قرارگاه حضرت مهدی، یعنی از اوایل تا اواخر سال ۹۹، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.
 

بازداشت و محاکمه مهرشاد سهیلی

مهرشاد سهیلی در بهمن ۱۴۰۰ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان شد. دادگاه او با اتهاماتی نظیر «تحصیل مال نامشروع»، «غصب عنوان» و «جعل سند» در فروردین ۱۴۰۱ برگزار و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شد. سهیلی با رد اتهام‌های وارد شده، هدفش را کمک به فقرا و اقدامات خیر عنوان کرده‌است.
 

محکومیت مهرشاد سهیلی

پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر در خصوص پرونده مهرشاد سهیلی حکم او قطعی شد.
مهرشاد سهیلی در دادگاه بدوی به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و جزای نقدی و رد مال محکوم شده بود که پس از برگزاری دادگاه تجدیدنظر این حکم قطعی شد.
بر اساس این گزارش عبدالصمد خرمشاهی ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ گفته بود: دادگاه مهرشاد سهیلی روز ۲۰ فروردین در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری دو استان قم برگزار شد و از آنجا که موکلم زیر ۱۸ سال است دادگاهش در شعبه ۱۱۰ دادگاه کیفری قم که ویژه اطفال است برگزار شد. موکلم اتهامات را تکذیب کرد و گفت که اقداماتش همواره خیر و در جهت کمک به فقرا بوده است.
وی ادامه داد: عناوین اتهامی موکلم «تحصیل مال نامشروع» و «غصب عنوان» و «جعل سند» بوده است. در دفاع از موکلم گفتم که هرگز و در هیچ جا عنوانی برای خود قائل نشده و اگر دیگران او را با عناوینی مانند "فرمانده" یاد کرده‌اند مشمول غصب عنوان نمی شود.
ذبیح الله خداییان سخنگوی سابق قوه قضاییه ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری درباره جزییات حکم صادره برای سهیلی گفته بود: این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. حکم بدوی صادر و به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، جزای نقدی و رد مال محکوم شده است. حکم بدوی است و در صورت قطعیت اجرا می شود.
 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار