|
|
کدخبر: ۱۹۱۶۹

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن، ضرورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، رکورد تازه در شاخص بورس، کاهش نرخ ارز، مصرف ۱۳.۷ میلیارد لیتر بنزین در ۲۰۰ روز و سرانجام سرنوشت افزایش ۸۰ هزارتومانی حقوق کارگران از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بودند.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، در هفته گذشته نرخ ارز با کاهش نسبت به هفته گذشته مواجه شد و صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را در روز گذشته چهارشنبه برای فروش ۳۰۳۵ تومان، هر یورو را ۴۱۱۵ تومان، هر پوند را ۴۸۶۰ تومان و هر درهم امارات را ۸۲۵ تومان اعلام کردند.

همچنین نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز چهارشنبه در بازار ۹۶۶ هزار تومان، طرح قدیم ۹۶۱ هزار تومان، نیم سکه ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۰۶ هزار تومان و گرمی ۱۹۸ هزار تومان اعلام شد. ضمن آنکه نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی حدود ۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۱۷ دلار است.

مصرف ۱۳.۷ میلیارد لیتر بنزین در ۲۰۰ روز

در این بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی روز گذشته با انتشار گزارشی از افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین ایران در ۲۰۰ روز نخست سال جاری خبر داده و تاکید کرده است: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۳.۷ میلیارد لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور مصرف شده است.

به عبارت دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۴ میلیارد دلار بنزین با احتساب قیمت های فوب خلیج فارس در کشور مصرف شده است که این معادل کل سرمایه گذاری های انجام گرفته در طول سه سال گذشته به منظور اجرای طرح های بهینه سازی، توسعه و بهبود کیفیت پالایشگاه های موجود نفت است.

شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از ابتدای برنامه پنجم تاکنون حدود ۱۴ میلیارد دلار برای توسعه، اجرای طرح های بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه های نفت تهران، شازند، بندرعباس، لاوان، اصفهان و آبادان سرمایه گذاری کرده که کل این مبلغ در طول مدت ۲۰۰ روز نخست سال جاری توسط ناوگان خودروهای کشور دود شده است.

رکوردی تازه در شاخص بورس

شاخص کل بورس دیروز در اولین ساعات آغاز معاملات توانست از مرز ۶۸ هزار واحد عبور کند و رکورد تازه ای را در تاریخ بورس به ثبت برساند. شاخص بورس در این لحظه به مرز ۶۸ هزار و ۱۲۴ واحد رسیده است.

شاخص کل بورس روز سه شنبه از نیمه ۶۷ هزار واحد عبور کرده بود و معاملات چهارشنبه را با رقم ۶۷ هزار و ۵۰۵ واحد شروع کرد. بر این اساس ارزش بازار سهام در حال حاضر به بیش از ۳ هزار و ۳۲۵ میلیارد ریال رسیده است. شاخص بورس اوراق بهادار تهران امسال را از ۳۸ هزار واحد آغاز کرده بود و روز چهارشنبه با عبور از قله ۶۸ هزار واحد سی امین رکورد هزاری را به ثبت رساند.

شیر گران نشده است

سخنگوی ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت شیر، اظهار داشت: ممکن است هزینه تمام شده تولید شیر پاستوریزه به دلیل افزایش تغییرات قیمتی محصولات پتروشیمی و بسته بندی، افزایش یافته باشد اما قیمت شیر آزاد نشده است.

وی تسهیل در تامین ارز، ساماندهی حمل کالاهای اساسی به استان ها، تامین علوفه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی و آغاز بررسی قیمت لبنیات با حضور نمایندگان سازمان حمایت و تشکل خصوصی را از محورهای مهم جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد.

پورکاوه افزود: قیمت مصوب مرغ بر اساس ارز ۲۴۷۸ تومان که در قانون بودجه آمده، ۶۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم است. سخنگوی ستاد تنظیم بازار از واگذاری قیمت گذاری مرغ به تشکل ها خبر داد و بیان داشت: میانگین کشوری قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۵۰۰ تومان تصویب شده که اجرا می شود.

وی گفت: در مورد هیچ کالایی بنا برای قیمت گذاری جدید نداریم، نهاده ها با قیمت های مصوب در حال توزیع است و تغییرات لازم نیز پیش از این انجام شده است.

افتتاح تدریجی واحدهای مسکن مهر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص افتتاح واحدهای مسکن مهر، اظهار داشت: واحدهای مسکن مهر به تدریج در حال تکمیل شدن هستند و واگذار می شوند.

وی در خصوص اینکه برخی از مسئولان وزارت نفت اعلام می کنند وزارت راه درخواستی برای گازرسانی ارایه نداده است، گفت: وظیفه هر وزارتخانه ای در پروژه مسکن مهر به عهده خودش است و قرار نبوده وزارت راه و شهرسازی همه کارها را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه برخی پروژه ها استحکام کافی و بتن مناسب ندارند، گفت: برخی پروژه ها بررسی شدند اما نمی توان گفت که تمامی واحدهای مسکن مهر مشکل دارند.

وی با بیان اینکه عمر مفید ساختمان ها به مقررات ملی شهرسازی برمی گردد، افزود: مواردی که شهرسازی عدول می کند و ساختمان های با عمر ۲ یا ۳ سال ساخت تخریب و به جای آن ساختمان هایی با طبقات بیشتر ساخته می شود به کیفیت ساخت و ساز مربوط نیست بلکه باید احیای اقتصادی شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران با داران بودن یک در صد از جمعیت جهان، دو درصد از سهم جهانی ساخمت و ساز ر ا به خود اختصاص داده است، گفت: بطور متوسط روزانه بالغ بر ۲ هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداثمی شود و بخش مسکن حدود ۳۳ درصد از حجم اقتصادی ایران را در برمی گیرد.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده در بخش راه و مسکن در هر ساعت حدود ۶ میلیارد تومان هزینه می شود که پس از صنعت نفت، در برگیرنده بزرگترین سرمایه گذاری ملی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش حمل و نقل ۳۵ درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در حالیکه سهم بخش صنعت از کل انرژی مصرفی کشور حدود ۲۰ درصد است و از طرف دیگر از کل انرژی مصرفی در بخش صنعت، بیش از ۶۰ درصد آن نیز بطور مستقیم در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی است.

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت ها در بازار مسکن و ثبات بازار در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: در دو دهه گذشته به طور متوسط سالیانه افزایش قیمت مسکن ۲۳ درصد، قیمت زمین ۲۵ درصد، اجاره ۲۳ درصد و شاخص کل یا تورم عمومی حدودا ۲۰ درصد بوده است.

صومعلو در خصوص میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در سطح مراکز استان های کشور، گفت: در مجموع فروردین ماه امسال در کشورمان ۱۱ هزار و و ۲۵۵ مبایعه نامه وارد سامانه شده که قیمت متوسط هر مترمربع مسکن حدود ۲ میلیون و ۷۱ هزار تومان بوده است.

وی افزود: در اردیبهشت هم ۳۱ هزار مبایعه نامه با قیمت میانگین هر مترمربع ۲.۵ میلیون تومان و درخرداد ماه ۲۶ هزار مبایعه نامه با میانگین قیمت هرمترمربع ۲.۶ میلیون تومان و در تیرماه ۱۹ هزار مبایعه نامه با نرخ میانگین ۲.۴ میلیون تومان به ثبت رسیده است که روند کاهشی قیمتها را می توان مشاهده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مردادماه هم سیر نزولی قیمتها ادامه داشته است، گفت: در شهریور تعداد مبایعه نامه به ۱۷ هزار ۹۶۷ رسید و قیمتها به طور میانگین حدود ۲ میلیون و ۴۳۳ تومان بوده است.

صومعلو خاطر نشان کرد: این روند نشان می دهد بازار با ثباتی را در این ماه ها داشتیم و پیش بینی می کنیم که در نیمه دوم امسال با حاکمیت نسبی آرامش در فضای اقتصادی و سیاسی کشور، جذب نقدینگی توسط بازارهای تولید محور همچون بورس و مسکن افزایش یابد و خرید و فروش رونق بیشتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: براساس پیش بینی ما، در نیمه دوم تعداد معاملات افزایش می یابد اما انتظار تغییرات معنادار قیمتی در بازار مسکن وجود نداشته و ثبات نسبی در این بازار حاکم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آمار نرخ رشد متوسط مسکن و زمین در دو دهه گذشته، گفت: در دو دهه گذشته قیمت مسکن ۲۳ درصد، قیمت زمین ۲۵ درصد، اجاره ۲۳ درصد و شاخص کل یا تورم عمومی حدودا ۲۰ درصد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در برخی از مناطق قیمتها خیلی کاهش داشته است، گفت: میانگین کاهش قیمت در شهر تهران حدود ۳۸۰ هزار تومان بوده است، در واقع در شهریور امسال تعداد معاملات بسیار کم و قیمتها با کاهش مواجه شد.

صومعلو با بیان اینکه در اردیبهشت امسال گفته بودم که مردم برای خرید عجله نکنند، زیرا پیش بینی داشتیم که به سه دلیل قیمتها در سال ۹۲ تکان نمی خورد، افزود: دلیل اول این بود که مسکن مهر بیشتری وارد بازار می شود و مستاجران زیادی صاحبخانه می شوند. دوم اینکه شهرداری در سالهای ۹۱ و ۹۲ در حد ۵۰۰ هزار واحد پروانه صادر کرده که با میانگین اتمام دو ساله این واحدها تعداد زیادی آپارتمان وارد بازار می شود و سوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری نور امیدی در دلها بوجود آورد و ما یک حماسه سیاسی داشتیم، بنابراین حباب قیمتی را از بین می رفت.

وی تصریح کرد: هر زمان که قیمت مسکن با قیمت تمام شده یکسان باشد، حبابی در قیمت مسکن نیست؛ بنابراین معتقدم که در سال ۹۲ نیز حباب قیمت نداشتیم، زیرا افزایشی که در قیمت مسکن داشتیم، برابر با افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه در خردادماه اجاره یک متر مربع آپارتمان در تهران به طور متوسط ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است، گفت: در تیرماه این رقم به ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور به رقم ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه با عبور از فصل نقل و انتقالات این رقم با کاهش بیشتری مواجه می شود، تصریح کرد: یعنی اجاره بها به نسبت مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد را نشان می دهد اما در شهریور با کاهش دو درصدی روبرو شده است بنابراین پیش بینی ما اینست که این قیمت ها تعدیل شده و به ثبات قیمتی در بخش اجاره بها می رسیم.

۷۵ درصد از مشکلات اقتصادی ایران داخلی است

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار داشت: مروری بر مشکلات نشانگر این است که بیش از ۷۵ درصد مشکلات اقتصاد ایران داخلی و تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد آن مربوط به مسائل بین المللی است، بنابراین اگر انتظار داشته باشیم که با حل روابط بین المللی، اقتصاد ایران از تمامی مشکلات رهایی یابد، انتظاری بیهوده است.

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد نیز در سخنان خود به این نکته اشاره داشته که اگر انتظار داشته باشیم تمام مسائل ایران با حل مشکلات بین المللی حل شود، به طور قطع یک انتظار غیرواقعی ایجاد کرده ایم.

به گفته آل اسحاق، قسمت عمده مسائل اقتصادی ایران به نظام تدبیر در اقتصاد برمی گردد؛ به این معنا که لازمه تدبیر متکی بر علم، مدیرانی است که با واقعیت های روز آشنا بوده و عالم به علم اقتصاد و نیز اقتصاد روز جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی ادامه داد: این مدیران باید ایران را با شرایط امروز سنجیده و واقعیت نگر و آرمان گرا باشند تا بتوانند این رویکرد را عملیاتی کنند. ضمن اینکه در حوزه اقتصاد باید به واقعیت های امروز ایران توجه کرد و روابط حاکم بر علم اقتصاد و نیز بازیگران آن را به خوبی بشناسند.

به اعتقاد آل اسحاق، نگاه دیگری که باید مکمل این دیدگاه در علم اقتصاد باشد بررسی واقعیت های جمهوری اسلامی ایران و آرمان های خاص این کشور است؛ به این معنا که هر کشور آرمان های خاص خود را دارد که با سایر کشورها متفاوت است و ایران نیز باید اقتصاد خود را مبتنی بر همین آرمانها پیش برد.

ضرورت آزادسازی در حمل و نقل هوایی

حمدرضا خوشنویسان معاون بازرگانی شرکت ایران ایر در خصوص آزادسازی قیمت ها در حمل و نقل هوایی، اظهار داشت: کمیته ای در انجمن شرکت های هواپیمایی در خصوص موضوع آزادسازی در صنعت حمل و نقل هوایی تشکیل شد که تا کنون بیش از ۹۰ درصد خروجی این کمیته مسکوت مانده که یکی از دستورات این جلسه آماده سازی در زمینه آزادسازی در صنعت هواپیمایی است.

وی با بیان این که متاسفانه در جریان آزادسازی همه به فکر افزایش نرخ می افتند، گفت: مقوله آزادسازی در گذشته در کشورهای دیگر دنیا به اجرا رسیده و خروجی آن هم کاهش قیمت بوده است.

خوشنویسان با اشاره به اینکه در پیشنهادی که این انجمن برای دولت تهیه کرده، تمامی مراحل آزادسازی آورده شده است، گفت: به دلیل اینکه شرکتها از تحریم آسیب دیده اند، بنابراین در جریان آزادسازی نیاز به حمایت دولت وجود دارد.

وی تصریح کرد: خرید هواپیما هنر نیست بلکه روند ورود قطعات یا زنده نگه داشتن یک هواپیما مقوله بسیار مهمتری است و همیشه در صنعت یا موضوع مطرح است که از آمار اعلام شده واردات هواپیما به کشور چه تعداد از آن پرواز می کنند.

برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریکا در انتظار دستور هیات دولت

حمیدرضا پهلوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره برقراری پرواز مستقیم ایران به آمریکا گفت: سیاست سازمان هواپیمایی کشوری، گرفتن ارتباط با کلیه نقاط جهان است که این امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان این که در راستای گسترش مقاصد پروازی، نیویورک نیز می تواند یکی از این مقاصد باشد، اظهارداشت: بسترهای لازم برای چگونگی ارتباط با مراکز مختلف فراهم شده و به محض این که دستور هیات دولت در این زمینه به ما ارسال شده و این موضوع تکلیف شود اقدامات لازم را انجام می دهیم.

سرنوشت افزایش ۸۰ هزارتومانی حقوق کارگران

هفتم خردادماه امسال و مدتی قبل از اتمام کار دولت دهم شورای عالی کار دو مصوبه برای افزایش مجموعا ۲۵ هزارتومانی حقوق کارگران و مشمولان قانون کار در هر ماه ارائه کرد که یکی درباره افزایش ۱۵ هزار تومانی حق بن ماهیانه و دیگری افزایش ۱۰ هزار تومانی حق مسکن بود.

در صورت اجرایی شدن این دو مصوبه از مردادماه امسال، در مجموع ۲۰۰ هزار تومان به دریافتی جانبی کارگران در سال جاری افزوده می شد اما با وجود ابلاغ و اجرای مصوبه افزایش حق بن نقدی از مدتی پیش در بیشتر بنگاه های مشمول قانون کار، سرنوشت افزایش حق مسکن همچنان نامعلوم است.

پیگیری های نمایندگان کارگران درباره دلایل توقف مصوبه افزایش حق مسکن که طبق گفته مقامات سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین جلسه هیئت وزیران دولت سابق تایید شده بود نیز تاکنون به جایی نرسیده است.

اسدالله عباسی؛ وزیر سابق تعاون، کار و رفاه در واپسین روزهای فعالیت دولت دهم بارها درباره قطعی شدن این مصوبه در دولت سابق سخن گفته بود و عنوان می شد بزودی و پس از طی مراحل اداری، مصوبه شورای عالی کار که به تایید هیئت وزیران رسیده است برای اجرا به واحدهای مشمول قانون کار کشور ابلاغ خواهد شد.

با این حال، نه تنها این مصوبه هیچگاه در زمان فعالیت دولت دهم ابلاغ نشد بلکه مصوبه افزایش حق بن ۱۵ هزار تومانی نیز در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با امضای علی ربیعی برای اجرا ابلاغ شد.

پیش تر مقامات کارگری کشور درباره سرنوشت مصوبه افزایش حق مسکن و ابلاغ آن برای اجرا موارد مختلفی را مطرح کرده اند و حتی عنوان شد اصلا چنین مصوبه ای در آخرین جلسه هیئت وزیران دولت دهم صورت نگرفته تا بتوان منتظر ابلاغ آن بود.

اولیاء علی بیگی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه بزودی در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرنوشت افزایش حق مسکن کارگران مشخص خواهد شد گفت: برای ما نیز به عنوان نمایندگان کارگران، سرنوشت مصوبه ای که در ماه های گذشته از آن سخن گفته شد روشن نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار