|
|
کدخبر: ۲۲۰۰

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

یکی از مراجع تقلید قم گفت: علی بن ابیطالب در برابر همه دنیا حاضر نبود پوست جو را از دهان مورچه‌ای بیرون بیاورد پس شیعه علی(ع) اهل حق حساب و رشوه نیست.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره احزاب با بیان اینکه ارزش و اهمیت یک کار بستگی به پنج موضوع دارد گفت: کمیت و کیفیت در ارزش‌گذاری یک کار یا کالا تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه مکان، زمان و شخصی که کار را انجام داده نیز در ارزش‌گذاری کار تاثیرگذار است بیان کرد: قرآن کریم خطاب به همسران پیامبر می‌فرماید اگر کار زشتی انجام دهید به دلیل اینکه همسر پیامبر هستید دو برابر عذاب می‌شوید و کسی از شما که اطاعت فرمان خدا و پیامبر کرده و عمل صالح انجام دهد دو برابر پاداش می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اینکه عذاب و پاداش زنان پیامبر دو برابر است به دلیل این است که آنها در جامعه الگو هستند؛ اشخاص متفاوت هستند با توجه به شخصیت‌هایشان از خداوند عذاب و پاداش می‌گیرند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در کتاب کافی ذکر شده است گفت: خداوند از ۷۰ گناه یک فرد جاهل می‌گذرد پیش از اینکه از یک گناه فرد عالم بگذرد.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) بیان کرد: هر اندازه عقل انسان بیشتر باشد حساب این فرد هم دقیق‌تر، سخت‌گیرانه‌تر است.

وی با اشاره به تفاوت‌های انسان‌ها در محاسبه اعمال گفت: انتظار از کسانی که دارای مراتب علمی، پست‌های اجتماعی سیاسی، سن و سال، موقعیت‌های مذهبی، کسانی به که زیارت خانه خدا و اماکن مذهبی رفته‌اند و شیعیان علی بن ابیطالب بیشتر است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: یک رئیس جمهور وقتی یک کار خلاف انجام دهد با یک فرد عادی تفاوت زیادی دارد؛ اگر یک وزیر یا مدیرکل مرتکب خلاف شوند با یک فرد عادی تفاوت دارد؛ اگر مشاهده کنند یک مجری صداوسیما در مسائل مذهبی کار خلافی در بیرون تشکیلات ‌کند می‌گویند تویی که مجری مسائل مذهبی هستی تو چرا؟

وی ادامه داد: اگر ببینند مداح، خطیب و مبلغ دین خارج از محراب، منبر و خطابه و مداحی کار خلافی انجام دهد شرایط با اشتباه و خلاف یک انسان عادی تفاوت دارد چرا که انتظار خدا از این افراد به گونه‌ دیگری است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: علی بن ابیطالب در برابر همه دنیا حاضر نبود پوست جو را از دهان مورچه‌ای بیرون بیاورد پس شیعه علی(ع) اهل حق حساب و رشوه نیست؛ از شیعیان انتظار خاصی وجود دارد چون پیشوای ایشان علی بن ابیطالب و ائمه اطهار هستند و در روایات مسئولین بر این مسئله تاکید شده است.

وی اظهار کرد: مردم کشورهای دیگر از بازارها، اداره‌ها، دستگاه قضایی صداوسیما و مراسم‌های ما انتظار دارند و وضعیت جمهوری اسلامی شیعیان را مورد توجه قرار می‌دهند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه انتظار از مردم قم نیز بالا است افزود: شما مردم قم هم مسئولیت سنگینی دارید، اگر ببیند در قم مردم بدرفتاری کرده، بدحجابی وجود داشته، کم فروشی صورت می‌گرید و افراد خشن و بی‌ادب هستند می‌گویند این هم شرایط قم که مرکز اسلام، تشیع و انقلاب است، ثواب اعمال قمی‌ها بیشتر بوده و البته کیفر اعمال ایشان هم سنگین‌تر است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم در دستگاه حضرت حق حساب و کتاب‌ها دقیق بوده و با دقت بسیار زیادی پرونده اعمال افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار