|
|
کدخبر: ۳۲۰۴

روستای وچکاب جودکی آبدانان در حوزه جنوبی استان ایلام، روستای پاک و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده و درصد آمار طلاق این روستا صفر است.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، روستای وچکاب جودکی آبدانان در حوزه جنوبی استان ایلام، روستای پاک و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده و درصد آمار طلاق این روستا صفر است.

روستای وچکاب جودکی آبدانان در حوزه جنوبی استان ایلام، روستای پاک و بدون دود سیگار و دخانیات شناخته شده است که مردم آن از هیچ تلاشی برای کسب لقمه ای نان حلال دریغ نکرده و درصد آمار طلاق و نزاع های خانوادگی، مشکلات جسمی و روحی آن نزدیک به صفر است.

امروزه با افزایش تهاجمات فرهنگی و تحریم های اقتصادی، روستای وچکاب جودکی در ۲۲ کیلومتری مرکز آبدانان با شاخص های مثبت قابل توجهی در صدر روستاهای پاک و به دور از آلاینده های خانوادگی و اجتماعی کشور شناخته شده است.

یک جوان بیکار در روستا وجود ندارد

دهیار روستای وچکاب جودکی آبدانان در این باره می گوید: یک جوان بیکار در این روستا وجود ندارد و کار و تلاش از سن ۱۶ سالگی به عنوان یک فرهنگ در بین جوانان تعریف شده و جوانان این روستا با فراغت از درس و تحصیل و در ایام اوقات فراغت خود به صورت خودجوش و خودساخته به کار و تلاش می پردازند.

علی جودکی افزود: این روستا جوانان تحصیل کرده بسیاری دارد به طوریکه در هر خانواده چند نفر تحصیلات عالی دارند که حتی به عنوان مدیر گروه های دانشگاه های معتبر کشور، وکلای پایه یک دادگستری و مسئول ادارات و نهادهای دولتی مشغول به خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

یکی از روستائیان این منطقه گفت: جوانان روستای وچکاب جودکی در فصل کشاورزی دوشادوش والدین خود به کشاورزی پرداخته و کار و تلاش را زمینه سازندگی نفس و جان خود و خانواده شان می دانند.

رضا بوستانی افزود: زندگی فامیلی و ازدواج خویشاوندی در این روستا باعثشده که درصد طلاق در این روستا به صفر برسد و به عنوان روستای شاخص شناخته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هیچ گونه کارخانه و یا کارگاه صنعتی در این روستا وجود ندارد اما جوانان متعهد این منطقه با کشاورزی، دامپروری و کار و تلاش زمینه جلوگیری از مهاجرات به شهرهای اطراف را فراهم کرده اند.

در مغازه های روستا یک نخ سیگار هم وجود ندارد

عضو شورای اسلامی این روستا گفت: خانواده ها نقش بسزایی در بحثعدم استعمال اهالی روستا به دخانیات و کاهش چشم گیر طلاق در این روستا ایفا می کنند بطوریکه یک جوان در این روستا پیدا نمی شود که به استعمال دخانیات علاقه نشان داده و یا حتی به خرید و فروش آن بپردازد و تنهای روستای کشور است که حتی در مغازه های آن یک نخ سیگار هم وجود ندارد.

موسی اسکندری افزود: ازدواج به عنوان سنت حسنه پیامبر اسلام(ص) در این روستا رونق چشمگیری دارد بطوریکه که ازدواج در این روستا به عنوان شاخص مثبتی در مقایسه با روستاهای دیگر قرار گرفته و خانواده ها در بحثازدواج هیچ گونه سخت گیری نمی کنند و جوانان با فراغ بال و آسودگی بیشتری این سنت حسنه را به جای می آورند.

وی افزود: با افزایش جمعیت و عدم انتخاب های درست جوانان در خصوص تشکیل خانواده که سطح طلاق در جامعه را افزایش می دهد، روستای وچکاب جودکی از محدود روستاهای کشور است که درصد آمار طلاق و نزاع های خانوادگی آن نزدیک به صفر است.

روستای بدون طلاق در کشور

یاسین رحمانی رئیس دادگستری شهرستان آبدانان در این باره گفت: با توجه به افزایش آمار طلاق در جامعه و منطقه، ‌ از آغاز سال ۹۱ تا کنون، پرونده های واصله مربوط به بحثطلاق و نزاع های خانوادگی این روستا نزدیک به صفر بوده است.

یکی دیگر از شاخص های مثبت این روستا، عدم استعمال دخانیات و کاهش بیماری های قلبی، عروقی و ریوی است که در گذر به این روستا، دیوار نوشته هایی مبتنی بر " استعمال دخانیات اکیداً ممنوع " در این روستا به وفور به چشم می خورد و زمینه ساز کاهش مشکلات جسمی قلبی و عروقی است.

جودکی دهیار این روستا گفت: فرهنگ عدم استفاده و استعمال دخانیات بین اهالی این روستا باعثشده ضمن عدم خرید و روش مواد دخانی در این روستا، بیماری های قلبی، عروقی و ریوی نیز به پائین ترین حد خود برسد.

دکتر مازیار طهماسبی مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان در این باره گفت: عدم استعمال به مواد دخانی در این روستا زمینه سلامتی جسمی و روحی را فراهم کرده بطوریکه طبق خود اظهاری اهالی این روستا در سال های گذشته، حتی یک فرد سیگاری در این روستا پیدا نمی شود و مغازه های این روستا هم هیچ گونه مواد دخانی خرید و فروش نمی کنند.

مشغول شدن به کار و تلاش جوانان و عدم بیکاری جوانان در این روستا، عدم استعمال مواد دخانی و خرید و فروش آن، درصد پائین امراض قلبی – ریوی، ازدواج های فامیلی و عدم طلاق در این روستا باعثشده که روستای وچکاب جودکی از روستاهای بخش سرابباغ شهرستان آبدانان به عنوان روستای پاک کشور و بدون طلاق شناخته شود.

روستای وچکاب جودکی با ۷۰۰ نفر جمعیت و ۱۵۰ خانوار در ۲۲ کیلومتری مرکز آبدانان در ۱۸۶ کیلومتری مرکز استان ایلام قرار دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار