|
|
کدخبر: ۳۴۲۰

ماراتن محاکمه فاطمه مطیع، معروف به قدیمی‌ترین زن زندانی ایران سرانجام بعد از ۲۰سال با رضایت اولیای دم به پایان رسید و او به‌زودی از زندان آزاد می‌شود.

به گزارشامیدبه نقل از همشهری آنلاین، آخرین جلسه محاکمه این زن که حالا ۶۲ساله است، دهم شهریورماه در شعبه ۱۰۶دادگاه عمومی جزایی شهر ری، به ریاست قاضی عباس بائی برگزار شد. در جلسه‌ای که پیش از آن در تیرماه برگزار شده بود، اولیای دم که شامل ۴دختر مقتول، ۴خواهر و یک برادر او هستند خواستار قصاص قاتل شدند. فاطمه اما اعلام کرد بی‌گناه است و مجید را نکشته است.

قاضی نیز در پایان این جلسه اولیای دم را به صلح و سازش دعوت کرد و قرار شد در جلسه آتی(دهم شهریور) آنها نظرشان را در این خصوص اعلام کنند. براساس این قرار، اگر آنها همچنان خواستار مجازات فاطمه باشند، می‌بایست مراسم قسامه برگزار شود. در جلسه آخر، ورق به نفع فاطمه برگشت و در همان ابتدای جلسه درحالی‌که همه تصور می‌کردند سرنوشت متهم به مراسم قسامه گره خواهد خورد، اولیای دم اعلام کردند از خونخواهی برادرشان گذشته و فاطمه را بخشیده‌اند. آنها گفتند چون فاطمه سال‌ها حبس را تحمل کرده و تاوان کارش را داده دیگر لازم نیست قصاص شود.

این بخشش، بعد از گذشت ۲۰سال از حادثه، شاید بهترین جمله‌ای بود که فاطمه در تمام این مدت در جلسات محاکمه شنیده بود. به این ترتیب صورتجلسه‌ای تنظیم و مقرر شد پس از طی شدن مراحل قانونی و پرداخت دیه به اولیای دم از ستاد دیه کشور، فاطمه بعد از ۲۰سال از زندان آزاد و پرونده جنجالی او برای همیشه بسته شود. پرونده‌ای که ۲۰سال پیش و به‌دنبال پیدا شدن جسد مردی به نام مجید گشوده شد.

ماجرا چه بود؟

تیر‌ماه سال ۷۲، پس از پیدا شدن جسد مجید در اطراف ریل قطار، تحقیقات برای کشف راز این جنایت شروع شد. گزارش پزشکی قانونی نشان می‌داد که قربانی مسموم شده است و این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار او در خانه یکی از دوستانش(شوهر فاطمه) بوده است. وقتی پلیس فاطمه و شوهرش را دستگیر کرد، زن ۴۲ساله اعتراف کرد که مجید را با سم کشته است. این نخستین و آخرین باری بود که وی چنین اعترافی را به‌زبان آورد، چرا که در ادامه و در جریان جلسات دادگاه مدعی شد که به درخواست شوهرش چنین اعترافی کرده بود؛ چرا که او قول داده بود درصورتی که فاطمه جنایت را به گردن بگیرد، او را از زندان آزاد خواهد کرد.

با این حال رسیدگی به این پرونده ۲۰سال طول کشید و در این مدت بارها برای فاطمه احکامی ازجمله قصاص و برائت صادر شد. ولی تمامی این احکام از سوی قضات دیوانعالی کشور نقض شدند و هر بار محاکمه قدیمی‌ترین زن زندانی ایران وارد دور تازه‌ای می‌شد. سرانجام ماراتن محاکمه او، دهم شهریور به پایان رسید و اولیای دم تصمیم گرفتند پس از همه این سال‌ها، از مجازات قصاص گذشت کنند. برادر مقتول(یکی از اولیای دم) درخصوص این تصمیم گفت: برای گرفتن این تصمیم خیلی با اعضای خانواده صحبت کردیم.

ما از جلسه قبل تصمیم داشتیم رضایت خودمان را اعلام کنیم اما شرایط فراهم نشد. حتی قرار بود در آخرین شب‌ماه مبارک رمضان در برنامه‌ماه عسل شرکت کنیم و آنجا رضایت خودمان را اعلام کنیم اما چون جلسه دادگاه برای دهم شهریور بود این کار هم میسر نشد. ما دیه نمی‌خواهیم. اگر خودشان دیه بدهند ما می‌خواهیم این پول را صرف امور خیریه کنیم؛ و الا ما هیچ وقت حرفی از پول نزدیم. در همین حال، عبدالصمد خرمشاهی، وکیل مدافع فاطمه نیز گفت: با رضایت اولیای دم، موضوع رسیدگی به اتهام از جنبه عمومی جرم مطرح است که با توجه به ۲۰سال زندانی بودن موکلم او پس از پرداخت دیه آزاد خواهد شد. وی ادامه داد: امیدوارم با کمک ستاد دیه هرچه زودتر دیه پرداخت و فاطمه آزاد شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار