|
|
کدخبر: ۴۷۰۴۹

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سال آینده وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد به اصلاح سریع نرخ اوراق مشارکت تأکید کرد و از تشکیل مطالبات معوق بانکی در بانک مرکزی خبر داد و گفت: هم اکنون تناسب بین نرخ سود و تورم وجود ندارد.

به گزارشامیدبه نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب در همایش سراسری مدیران ارشد بانک سپه گفت: در شرایط موجود، بانک مرکزی به عنوان دستگاه سیاست گذار و ناظر بر نظام بانکی با معضلاتی روبروست که باید آنها را تعدیل و اصلاح کرد.

وی رفع نواقص و ابهام‌ از بخشنامه‌های ارزی دو سال اخیر را مهمترین اولویت بانک مرکزی خواند و افزود: برای رفع این نواقص، یک تیم متخصص ارزی در بانک مرکزی جهت بازنگری‌ بخشنامه ها‌ تشکیل شده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کارکنان نظام بانکی وظیفه دارند وقتی فعالان اقتصادی و مشتریان به شعبه مراجعه می‌ کنند، ضوابط و مقررات را به صورت شفاف توضیح دهند، افزود: ابهام در بخشنامه ها نباید موجب خسارت و زیان مشتریان شود.

سیف خاطرنشان ساخت: باید تلاش کنیم با بهره‌گیری از روشهای دقیق علمی و سنجش نظرات مشتریان، به نوع قضاوت آنان آگاهی یابیم و بر آن اساس، به منظور ارتقاء و نگاه مثبت مشتریان برنامه ریزی نماییم.

* ساماندهی بازار غیر متشکل پولی از اولویت‌های اصلی است

رئیس کل بانک مرکزی ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی را از اولویت‌های‌ اصلی بانک مرکزی برشمرد و تصریح کرد: باید هر چه سریع تر فعالیت موسسات اعتباری و صندوق های قرض الحسنه در نظام پولی کشور به صورت کامل تحت نظارت بانک مرکزی قرار گیرد.

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به عدم تطبیق ساختار نظام بانکی با استانداردها و تجربیات روز بانکداری دنیا گفت: باید ضمن بهره‌گیری از استانداردهای روز صنعت بانکداری، به سرعت فاصله ها را از میان برداریم و این مستلزم استفاده از تجربیات روز دنیا است.

سیف تصریح کرد: در بهره‌گیری از تجربیات نظام بانکی بین المللی باید شرایط فرهنگی کشور مدنظر قرار گیرد، و بر اساس این معیار، تجربیات بانکداری روز اجرا و پیاده سازی شود.
وی افزود: بانک مرکزی احتیاج به تجدید ساختار و بازآرایی دارد تا شرایطی مطلوب را برای اداره نظام بانکی پیشرفته مهیا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اهمیت تولید در مقطع کنونی اقتصاد کشور خاطرنشان ساخت: بانک ها می بایست با برنامه ریزی و جهت گیری درست و دقیق، شرایط رشد تولید را فراهم نمایند.

سیف با بیان این که خروج از شرایط رکود تورمی در اقتصاد مستلزم اتخاذ سیاست انقباضی پولی توام با نگاه دقیق به نیازهای بخش تولید است، افزود: آثار منفی تزریق نقدینگی بایستی از طریق استفاده بهینه از آن و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خنثی شود.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: بهره‌گیری درست از تسهیلات می‌تواند به افزایش تولید و اشتغال‌زایی منجر شود.

* تناسب بین نرخ سود و تورم نداریم / تأکید سیف به اصلاح سریعتر نرخ اوراق مشارکت

سیف با اشاره به این مطلب که به منظور افزایش قدرت اعطای تسهیلات بانک ها در تامین نیاز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به بانک های بدهکار جهت تسویه بدهی هایشان به بانک مرکزی فرصت مناسبی داده خواهد شد، افزود: اما باید توجه داشت تحقق اهداف بلندمدت اقتصادی مستلزم نظم و انضباط در بازار پول و فعالیتهای بانکی است.

وی با تاکید بر این که بانک مرکزی، ضامن استمرار و حرکت باثبات شبکه بانکی است، تصریح نمود: باید بین بانک مرکزی و شبکه بانکی ارتباطی دو سویه وجود داشته باشد.

سیفخاطرنشان کرد: در برنامه ریزی های مدنظر، توجه ویژه به تولید صادرات محور و ایجاد فرصتهای شغلی یک نیاز مبرم است. بر این اساس، بانک مرکزی به این رویکرد، اهتمام جدی خواهد داشت.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که براساس منطق اقتصادی، بین تورم و نرخ سود تناسب وجود دارد، افزود: با وجود تورم ۴۰درصد‌، نرخ سود بانکی ۲۰درصد‌ی پذیرفتنی نیست.

وی افزود: توجه به این نکته نیز ضروری است که تورم قرار نیست در حد ۴۰٪ بماند. وقتی بحثتناسب تورم و سود بانکی مطرح می شود، منظور تورم مورد انتظار است. با توجه به اینکه پیش بینی ها در مورد تورم موید روند نزولی آن است نباید ۴۰٪ را مبنا قرار داد، به طور مثال بررسی ها نشان می دهد که با روند موجود، نرخ تورم تا پایان سال جاری حدود ۵٪ کاهش خواهد یافت و به حدود ۳۵ یا ۳۶ درصد خواهد رسید. رشد منفی اقتصادی نیز متوقف و مثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر اصلاح هر چه سریعتر نرخ سود اوراق مشارکت خاطرنشان نمود: اگر نرخ اوراق مشارکت پایین باشد، منابع به سمت سایر ابزارها حرکت می‌کند. اصولاً بایستی بین نرخ های موجود در بازار تناسب وجود داشته باشد و شورای پول و اعتبار در‌صدد و تنظیم تعادل نسبی بین نرخ های موجود است و از این طریق ثبات بیشتری در بازار بوجود خواهد آمد.

* کمیته وصول مطالبات معوق بانک‌ها تشکیل شد

رییس شورای پول و اعتبار از شکل گیری کمیته ای در بانک مرکزی به منظور وصول مطالبات بانک ها خبر داد و خاطرنشان ساخت: بانک مرکزی‌ پیشنهاد نموده است دادگاه های تخصصی برای رسیدگی به پرونده های مطالبات معوق نظام بانکی تشکیل شود، تا از این طریق سرعت لازم در تعیین تکلیف این پرونده بوجود آید.

وی با بیان این که همواره در جامعه این شبهه وجود داشته است که بانک ها با انگیزه افزایش سود، سپرده‌های قرض الحسنه را جمع‌آوری می‌کنند، ضمن تقبیح این عمل که به هیچ وجه بانک مرکزی نمی تواند آن را تحمل کند، اضافه کرد: بانک مرکزی به منظور جلوگیری از امکان این عمل و رفع شبهات موجود نسبت به تفکیک فعالیت های قرض الحسنه از عملیات بانکی اقدام نموده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار