|
|
کدخبر: ۵۵۲۲۴

بسیاری از کارشناسان و شهروندان معتقدند که با گسترش تاکسی بانوان در سطح شهر نوعی سالم سازی در فضای اخلاقی جامعه به وجود آمده و مسافران با خیالی آسوده از وسیله حمل و نقل استفاده می‌کنند بنابراین باید شهرداری در این زمینه اقدامی جدی کند.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، امروزه در سطح شهر شاهد تردد تاکسی‌های بسیاری هستیم ولی در این میان تاکسی بانوان که مخصوص زنان در نظر گرفته شده باشد کمتر به چشم می‌خورد؛ با وجود اینکه نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند، ایجاد چنینی امکاناتی مانند گسترش تاکسی بانوان کاملاً به دست فراموش سپرده شده است.

در حقیقت مسافران زن با استفاده ازتاکسی‌های بانوان می‌توانند از امنیت اجتماعی و اخلاقی بیشتری برخوردار بوده و این امر باید متعاقباً به یک ضرورت تبدیل شود. چرا‌ که این‌ روز‌ها اغلب بانوان با تردد در ساعات شبانه و استفاده از تاکسی‌های عمومی شهری با مشکلات عدیده‌ای و محدودیت‌هایی مواجه هستند که نباید گذاشت این محدودیت‌ها به یک معضل تبدیل شود و باید برای آن راهکاری اندیشید که بسیاری از کارشناسان در این زمینه معتقدند که گسترش تاکسی بانوان می‌تواند راهکاری موثر برای این معضل احتمالی باشد.

از آنجایی که تعداد بانوان شاغل نسبت به گذشته در جامعه افزایش یافته و جمعیت کثیری از این قشر در جایگاه‌های مختلفی در اجتماع مشغول فعالیت هستند باید برای آنها ساز‌و‌کاری مناسب در نظر گرفت تا از رفاه و آرامش بیشتری برخوردار شوند که یکی از آنها گسترش تاکسی بانوان است.

همان‌طور که وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بخش مجزایی را برای بانوان در نظرگرفته است تا امنیت و آسودگی ‌خاطر برای آنان فراهم باشد، انتظار می‌رود تاکسی‌های شهری نیز که بخش زیادی از رفت و آمد‌ها را پوشش می‌دهد از این تفکیک برخوردار بوده و امنیت دیگر وسایل نقلیه عمومی را به تاکسی‌ها تسری دهد.

در این خصوص با شهروندان و صاحبنظران به گفت‌و‌گو پرداختیم.

* کاهش نزاع با وجود گسترش تاکسی بانوان

دختری ۲۵ ساله در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار می‌کند: وقتی تاکسی بانوان گسترش یابد به طور قطع نزاع میان شهروندان کاهش خواهد یافت چرا که به دلیل حضور آقایان در کنار زنان در تاکسی مسافربری مشکلات و نزاع لفظی پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه شهرداری باید در زمینه گسترش تاکسی بانوان اقدام کند، ادامه می‌دهد: باید شهرداری در حمل و نقل آرامش شهروندان را فراهم کند.

* داخل تاکسی با سختی کنار مسافران زن می‌نشینیم

یک مرد ۳۴ ساله که هر روز مسیر کار خود را با تاکسی طی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار می کند: در تاکسی با سختی کنار مسافران زن می‌نشینیم چرا که می‌دانیم آنها موذب هستند، در واقع باید شهرداری فکری در این خصوص انجام داده و راهکاری برای این موضوع بیاندیشد.

وی ادامه می‌دهد: ما برای اینکه مسافران زن راحت‌تر باشند صندلی جلو خودرو را به آنها داده تا بتوانند تا مسیر را با آرامش بیشتری در تاکسی به سر ببرند؛ چرا نباید تاکسی مخصوص بانوان در جامعه به میزانی باشد که بتوان به راحتی بانوان در جامعه رفت‌و آمد داشته باشند؟

* راننده تاکسی و تاثیر آن در زندگی‌ خانوادگی

همچنین یک راننده زن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در این زمینه عنوان می کند: باید زنان در تمام عرصه‌ها حضور داشته و بتوانند ایفای نقش کنند همچنین باید بگویم که برخی زنان می‌توانند از درآمد راننده تاکسی برای خانواده خود خرجی فراهم کنند و این امر در امرار معاش آنها موثر است.

وی ادامه می‌دهد: برخی از زنان به عنوان سرپرست هستند و می‌توانند با ایجاد این شغل درآمدی داشته و خرجی اعضای خانواده را فراهم کنند همچنین در زندگی خانوادگی آنها کمتر مشکلات ایجاد شود در واقع این امر تاثیر مثبتی به همراه دارد.

این زن می‌گوید: تنها باید شهرداری و شرکت تاکسیرانی در این زمینه اقدام و امکانات و حمایت‌های لازم را فراهم آورد.

** باید امکاناتی برای جداسازی وسایل حمل و نقل زنان از مردان به وجود آید تا شاهد امنیت مسافران و کاهش نزاع در میان مسافران و حتی رانندگان باشیم. بنابراین باید هرچه سریعتر این اقدام مانند مترو که واگن جداگانه‌ای برای زنان ایجاد شده است، صورت گیرد.

*ایجاد امکانات و جداسازی حمل و نقل بانوان

فاطمه آلیا، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، عنوان می‌کند: زنان در تمام عرصه‌ها حضور جدی و پررنگ داشته‌اند و ما شاهد مشارکت‌های اجتماعی آنها بوده که اگر به عنوان تاکسی بانوان در سطح شهر حضور یابند با وجود امکانات آسایش و راحتی نیز خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اگر زنان دارای مترو و اتوبوس‌های مخصوص بوده و امکانات در این زمینه فراهم شود بسیار مناسب است، ادامه می‌دهد: جداسازی زنان از مردان بدون در نظر گرفتن کرامت و شخصیت آنها موثر نخواهد بود بنابراین باید تمام بسترها برای این امر ایجاد شود.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت گسترش تاکسی بانوان در سطح شهر می‌افزاید: امنیت برای مردان و زنان در جامعه باید ایجاد شود و این امر بسیار مهم است بنابراین با گسترش تاکسی بانوان مسافران زن از امنیت اجتماعی و اخلاقی برخوردار بوده و آسایشی به دست می‌آورند همچنین باید بگویم در کشور ژاپن حمل و نقل عمومی زنان از بقیه جدا بوده که این امر آسایشی را برای آنها به دنبال داشته است و همه از آن استقبال کرده‌اند.

آلیا بیان می‌کند: ما می‌توانیم مانند کشور ژاپن در این زمینه موفق باشیم و حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف بخصوص راننده تاکسی مورد توجه بوده و بنده با این امر موافق هستم ولی باید امکانات آن فراهم شود.

وی عنوان می‌کند: گسترش تاکسی بانوان و اتوبوس‌های مخصوص آنها امری است که نیاز به حمایت مسئولان دارد، ‌بنابراین اگر حمایت از سوی دولت صورت گرفته و ما شاهد ایجاد بستر مناسب آن باشیم این امر محقق خواهد شد.

**بسیاری از مسافران زن در خصوص استفاده از تاکسی‌ها اعلام نارضایتی کردند و معتقدند که اگر تاکسی بانوان گسترش یابد مسافران زن از امنیت بیشتری برخوردار بوده و همچنین رانندگان زن می تواندد یک منبع درآمد داشته و در عرصه‌های اجتماعی حضور پر رنگ‌تری نیز داشته باشند.

*شهرداری بیشتر حمایت کند

زهره طبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در خصوص گسترش تاکسی بانوان در سطح شهر عنوان می‌کند: اساساً بنده با تفکیک جنسیتی در تمام امور موافق هستم و اسلام نیز در این راستا این موضوع را شرعی و فقهی دانسته و کاملاً تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از مراجع بزرگ قم موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را اخیراً مطرح کرده و ضرورت می‌داند که بنده با توجه به این صحبت‌ها، موضوع تفکیک جنسیتی مربوط به اتوبوس و تاکسی‌ها را دنبال کنم، ‌ ادامه می‌دهد: زنان باید در جامعه خود شغل مناسب داشته و در اجتماع حضوری پررنگ داشته باشند، بنابراین موضوع راننده تاکسی بانوان ضروری و مورد تأیید همه خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با وجود راننده تاکسی بانوان مسافران نیز از امنیت اجتماعی و اخلاقی برخوردار بوده و از نظر شرعی نیز این امر مورد قبول و از سوی بانوان مورد استقبال قرار خواهد گرفت، ‌ می‌افزاید: گسترش رانندگان زن در سطح شهر و اتوبوس‌های مخصوص آنها امری ضروری بوده و شهرداری‌ها باید از این موضوع حمایت کند، همچنین باید فناوری مدرن در خصوص ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس صورت پذیرد تا فشار فیزیکی به بانوان زمانی که راننده اتوبوس هستند، وارد نشود.

*باید به رانندگان زن اختیاراتی داده شود

طبیب‌زاده، با بیان اینکه باید به رانندگان زن اختیاراتی داده شود و همچنین امکانات مالی و رفاهی برای آنها صورت پذیرد، عنوان می‌کند: گسترش راننده تاکسی بانوان در سطح شهر ضرورت داشته و باعثمی‌شود آنها درآمدی برای خرج زندگی داشته و در راستای فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه سالم‌سازی صورت می‌گیرد و مسافران از امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص استفاده از تاکسی‌های بانوان در بسیاری از کشورها الگوسازی صورت گرفته و‌ آنها استقبال کردند، ‌ می‌افزاید: به دلیل شلوغی اتوبوس‌‌ها و تاکسی برخی مشکلات برای مسافران ایجاد می‌شود که با وجود تاکسی بانوان امنیت و آرامش را برای مسافران ایجاد کرده و همچنین آرامش فرهنگی و روحی برای زنان به وجود می‌آید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: با وجود تاکسی بانوان در سطح شهر خطرات و آسیب‌ها برای مسافران زن کاهش یافته و ما شاهد استقبال از سوی آنها خواهیم بود، بنابراین باید از این امر حمایت و همچنین این موضوع گسترش یابد.

** وجود و گسترش تاکسی بانوان باعثمی‌شود تا خطرات و آسیب‌ها کاهش یابد و زنان که راننده تاکسی هستند با زنان مسافر در تعامل بیشتری بوده و آسودگی‌خاطری برای مسافران و راننده ایجاد خواهد شد. بنابراین باید حمایت‌های لازم صورت گیرد تا شاهد گسترش تاکسی بانوان در سطح شهر باشیم.

*تاکسی‌زنان؛ راهی برای امرارمعاش زنان سرپرست خانوار

امان‌الله قرایی مقدم، یک جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، عنوان می‌کند: افزایش تاکسی بانوان در جامعه بسیار ضرورت دارد چراکه این موضوع باعثایجاد اشتغال برای بانوان و امنیت مسافران زن می‌شود.

وی با بیان اینکه شغل راننده تاکسی برای زنان منبع درآمد است و زن سرپرست خانوار با این امر می‌تواند کسب درآمد کرده و به فساد کشیده نشود، ادامه می‌دهد: ایجاد اشتغال برای بانوان در هر عرصه‌ای خوشبختانه در جامعه ما وجود دارد و می‌توان گفت که عامل جلوگیری از ورود به انواع آسیب‌های اجتماعی است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه بسیاری از زنان و مردان به دلیل بیکاری به فساد کشیده می‌شوند، می‌افزاید: شغل راننده تاکسی به زنان شخصیت داده و استقلال مالی به آنها می‌بخشد در حقیقت با این امر زنان شاغل «راننده تاکسی» و مسافران زن بهره خواهند برد.

* زنان در ایران در انتخاب شغل محدودیت ندارند

قرایی مقدم بیان می‌کند: امروزه شاهد تاکسی سرویس بانوان و راننده تاکسی بانوان هستیم ولی میزان آنها بسیار کم است که باید این امر افزایش یابد چرا که یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته این است که زنان در مشاغل متعدد در جامعه حضور یابند و شغل آنها مطابق با مسائل شرعی و اخلاقی باشد.

وی با بیان اینکه زنان ایران در خصوص انتخاب شغل و حرفه در رتبه بالا قرار دارند و هیچ مانعی برای آنها وجود ندارد عنوان می‌کند: ۶۰ سال قبل زنان آمریکا تازه دارای حق رای شدند ولی این در حالی است که ما حتی از دهه ۴۰ شاهد اشتغال زنان در عرصه های مختلف بودیم که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران باعثشد تا زنان در جامعه بدون سختگیری و در شغل های مختلف حضور یابند.

این جامعه شناس با بیان اینکه در کشوری مانند عربستان زنان اجازه رانندگی ندارند، ‌ می‌افزاید: ایران می‌تواند با وجود افزایش راننده تاکسی بانوان الگویی برای کشورهای اسلامی باشد و باید بگوییم این موضوع از تمام جهات کار درست و شایسته ای بوده که باید افزایش یابد.

قرایی مقدم با بیان اینکه در موضوع اشتغال و تحصیل نیز زنان دچار موانع نبوده‌اند، عنوان می‌کند: ورود زنان به این عرصه باید افزایش یابد چرا که مسافران نیز در این زمینه از ضریب امنیت اجتماعی بالایی برخوردار خواهند شد.

** رانندگان زن با این شغل می‌توانند کمک خرج خانواده باشند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته این است که زنان در مشاغل متعدد در جامعه حضور یابند و شغل آنها مطابق با مسائل شرعی و اخلاقی باشد بنابراین باید در این زمینه نیز شاهد اقدامات لازم و گسترش تاکسی بانوان باشیم.

*راه‌اندازی اتوبوس مخصوص برای افزایش امنیت تردد زنان در شهر

زهره الهیان، کارشناس مسائل زنان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، ‌ عنوان می کند: امنیت بانوان در تردد شهری موضوع بسیار قابل توجهی است که باید نگاه ویژه و شایسته به این امر داشته باشیم چراکه بانوان ایرانی باید با امنیت بیشتر در شهر تردد و مشغول به کار باشند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مشارکت‌های اجتماعی زنان افزایش یافته است و اشتغال به صورت کیفی از سوی آنها صورت می‌گیرد، زنان بیشتر در اجتماع بوده که باید امنیت و زمینه حضور سالم برای آنها فراهم شود.

این کارشناس مسائل زنان بیان می‌کند: یکی از مولفه‌های امنیت تردد بانوان الگوی موفق به عنوان تاکسی سرویس بانوان است که در حال حاضر ظرفیت موجود پاسخگو قشر زیاد زنان نیست در واقع باید تاکسی بانوان، اتوبوس‌های خاص بانوان مانند واگن‌های ویژه بانوان در مترو مطرح شود.

الهیان با بیان اینکه متاسفانه رعایت جایگاه واگن ویژه بانوان از سوی افراد صورت نمی‌گیرد و این موضوع به فراموشی سپرده می‌شود، می‌افزاید: باید نظارت و مدیریت با توجه به شرایط موجود صورت گیرد تا رانندگان تاکسی بانوان که تنها زنان را سوار می‌کنند و مختص آنها هستند ایجاد شود که شاهد تردد با امنیت بیشتر زنان باشیم.

وی عنوان می‌کند: شهرداری و وزارت کشور باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرده تا در کلانشهرها مانند پایتخت الگوی مناسبی در این زمینه را شاهد باشیم و این موضوع اجرایی شود در واقع تاکسی بانوان در سطح شهر ایجاد و افزایش یابد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار