|
|
کدخبر: ۵۶۹۲۵

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج ایران با اشاره به مباحثموجود در مورد آلودگی ۵ نوع برنج داخلی گفت: مطرح کردن چنین مباحثی ترفندهای خاص تجاری باشد تا سوداگران بتوانند برنج های وارداتی خود را به خورد مردم دهند و برای این کار از بنیه ضعیف کشاورز داخلی استفاده می کنند.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، غلامرضا خانکشی‌پور درباره مباحثبه راه افتاده در زمینه آلودگی برنج‌های داخلی اظهار داشت: این نوع برنج‌ها از انواع وارداتی هستند که با برندهای ایرانی بسته بندی شده‌اند.

وی با بیان اینکه این برنج‌ها از کشورهای هند و پاکستان وارد شده‌اند، افزود: ما در کشور شالیزاری نداریم که توسط فاضلاب آبیاری شده و سطح آلودگی‌اش تا حدی افزایش یابد که برای مردم مشکل ایجاد کند.

خانکشی‌پور با اشاره به اینکه کشاورزان ایرانی هنگام استفاده از سموم دستورالعمل‌های تعیین شده را رعایت می‌کنند، اضافه کرد: همچنین با توجه به گرانی سم، کود و… میزان استفاده از سموم در شالیزارهای داخلی بالا‌تر از حد مجاز نیست.

وی با اشاره به اینکه برنج‌های داخلی نمی‌توانند در مذان چنین اتهامی باشند تصریح کرد: برنج‌های آلوده برنج‌های وارداتی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موسسه تحقیقات برنج این محصول را مورد آزمایش تعیین آلودگی قرار داده یا خیر؟ گفت: موسسه ما برای تعیینآلودگی برنجو آزمایشات این چنینی نیاز به ابزارهایی دارد که ما نه تنها این ابزار را در اختیار نداریم بلکه این کار در شرح وظایف موسسه برنج قرار ندارد.

خانکشی پور در پاسخ به این سوال که اگر آزمایش آلودگی برنج‌ها در شرح وظایف موسسه برنج قرار ندارد با چه اطمینانی از عدم آلودگی محصولات داخلی سخن می‌گویید، تاکید کرد: ما براساس مشاهدات خود موضوع را اعلام می‌کنیم.

خانکشی‌پور با بیان اینکه این مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است افزود: سازمان‌های فوق باید براساس قانون برنج‌های وارداتی را در مبادی ورودی مورد آزمایش قرار دهند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج افزود: زمانی که کشاورزان داخلی دستورالعمل‌های اتعیین شده در زمینه آبیاری محصول، میزان کود مصرفی و… را رعایت می‌کنند نمی‌توان گفت محصولات داخلی آلوده هستند.

خانکشی‌پور با بیان اینکه معضل عمده برنج‌های وارداتی تحت نظارت نبودن آن‌ها در مبادی تولیدی است تأکید کرد: به عنوان مثال برای واردات گوشت روحانیون برای نظارت بر ذبح شرعی دام به محل مورد نظر فرستاده می شوند اما در مورد واردات محصولی مانند برنج نظارتی بر مزارع کشت این محصولات، نوع آب و میزان سم مصرفی آن نوجود نداشته و تمامی این موارد باید در مبادی در آزمایشگاه ها مشخص گردد.

وی با بیان اینکه در تولید محصولات داخلی نحوه کشت و کار، نوع آب مصرفی و… به خوبی نظارت می شود، تاکید کرد: براین اساس بدون هیچ گونه آزمایشی می توان صحت داخلی را تایید کرد.

خانکشی پور تصریح کرد: احتمال دارد کسی یا گزارشی بخواهد چهره برنج های داخلی را مخدوش و به این محصول ضربه بزند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد مطرح کردن چنین مباحثی ترفندهای خاص تجاری باشد تا سوداگران بتوانند برنج های وارداتی خود را به خورد مردم دهند و برای این کار از بنیه ضعیف کشاورز داخلی استفاده می کنند.

خانکشی پور اضافه کرد: حالا که پس از سالها زحمات تولید کننده داخلی به نتیجه رسیده، محصول او قیمتی یافته و می خواهد نفس راحتی بکشد مطرح کردن چنین شایعاتی او را ضعیف و ضعیف تر می کند.

در همین زمینه ناصر دواتگر رییس موسسه تحقیقات برنج نیز گفت: با توجه به اینکه تاکنون مطلبی در مورد آلودگی برنج های داخلی به ما منعکس نشده است به نظر می رسد برنج های آلوده از انواع وارداتی هستند که با نام های ایرانی بسته بندی و عرضه می شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار