|
|
کدخبر: ۶۱۴۳۴

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با پیش‌بینی آینده روشن اقتصادی در سال آینده از کاهش تورم به ۲۵ درصد تا پایان سال ۱۳۹۲ خبر داد.

به گزارشامیدبه نقل از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت کاهش تورم به ۳۵ درصد را هدف دولت تا پایان سال عنوان و پیش‌بینی کرد و گفت: تورم تا پایان سال ۱۳۹۳ تا ۲۵ درصد کاهش یافته و نرخ رشد اقتصادی تا سه درصد رشد داشته باشد.

وی با بیان اینکه تورم یک رقمی ایده‌آل دولت است، توضیح داد: با تدبیر دولت نرخ تورم نقطه به نقطه پنج واحد در سطح از شهریور تا مهر ماه کاهش یافته است که البته این به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه بر کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها تأکید دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌‌جمهور در ادامه در مورد اقدامات دولت برای مهار تورم به علل شکل‌گیری و افزایش آن در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: افزایش نقدینگی بیش از حد در اقتصاد موجب افزایش تقاضایی که به رشد تورم انجامید شد. این در حالی است که از اقدامات مهم دولت طی ۱۰۰ روز گذشته اجرای سیاست‌های واقع‌بینانه برای مهار نقدینگی بوده که تجدید نظر در بودجه نمونه بارز آن است.

وی همچنین فشار هزینه‌ای و افزایش بدون نظارت و بی‌رویه قیمت‌ها را در افزایش تورم مؤثر دانست و گفت: این در حالی است که با افزایش قیمت عوامل تولید قیمت بهای تمام شده کالاها نیز افزایش می‌یابد از این رو دولت تلاش کرده در ماه‌های اخیر به شدت با افزایش غیر منطقی قیمت‌ها مقابله کند.

نوبختدر ادامه سومین علت ۴۰ درصدی شدن تورم را انتظارات تورمی عنوان کرد و گفت: وقتی مردم به بازار اعتماد نداشته باشند همواره در پی ذخیره‌سازی بوده و در نهایت تقاضا به‌طور غیرواقعی افزایش می یابد.

به عبارتی دیگر اگر جامعه نسبت به رفتارهای دولت در اقتصاد مطمئن و امیدوار نباشد تلاش می‌کند برای آینده ذخایری را بالا ببرد از این رو تورم نیز افزایش خواهد یافت.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه قیمت ارز عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند اظهار داشت: اگر همخوانی بین عرضه و تقاضا نباشد به طور حتم قیمت‌ها تغییر می‌کند. این درحالی است که در مدت گذشته با برهم خوردن تقاضا قیمت ارز تغییر کرد و هجوم برای خرید ارز موجب افزایش قیمت آن و سبب کاهش حدود یک سوم میزان ارزش پول ملی شد.

نوبخت با بیان اینکه بازار ارز بازار مطمئنی برای مردم نیست و دیگر آن را محلی برای پس انداز خود نمی‌دانند افزود: دولت می تواند به گونه‌ای حرکت کند که بازار را به ثبات رساند.

وی تأکید کرد: دولت ارز لازم را برای روز مبادا در اختیار دارد بنابراین در آینده با توجه به اینکه بخشی از تحریم‌ها کاهش می‌یابد در آینده با قرار گرفتن منابع قابل توجهی ارز در اختیار دولت، بدون تردید بازار نیز تحت کنترل دولت خواهد بود.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت قصد دخالت بی‌مورد در بازارها را ندارد تصریح کرد: بازارها باید در یک وضع ثابت نگه داشته شود. از این رو اگر بانک مرکزی احساس کند که قیمت به خاطر برخی از شبهه‌ها حالت غیرعادی دارد بلافاصله وارد عمل خواهد شد چرا که دولت و اقتصاد راضی نیستند که قیمت ارز بی‌جهت پایین‌تر برود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین در مورد قیمت واقعی ارز افزود: قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما قیمت بازار غیررسمی غیرواقعی بوده و باید خود را با قیمت‌های پایین‌تری که تعادل بازار را حفظ کرده و با قیمت رسمی متوازن است همگام کند.

وی با اشاره به اینکه دولت در راستای همسان‌سازی و متعادل کردن بازار حرکت می‌کند تأکید کرد: در صورتی که دولت بتواند قیمت ارز در بازار را به طور شناور مدیریت کند دو نرخ بازار و قیمت ارز غیردولتی به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

وی همچنین در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه رقم واقعی پرداخت یارانه‌ها در هر ماه بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، تصریح کرد: با وجود تأثیری که این رقم می تواند در زندگی افراد جامعه داشته باشد اما با این منبع کارهای بسیار بزرگتری را می‌توان در کشور انجام و سرمایه گذاری‌های مثبتی انجام داد.

نوبخت درباره سیاست دولت در خصوص این طرح اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال به همین شیوه کنونی ادامه خواهد یافت اما با توجه به منابع لازم برای توزیع بین خانوارها و میزان قیمتی که برای انواع کالاها و خدمات مشمول هدفمندی یارانه می‌شود شیوه‌ توزیع این منابع و تعیین نوع خانوارها در سال آینده مشخص خواهد شد.

نوبخت با اشاره به تشکیل چند کارگروه در حوزه هدفمندی توضیح داد: هدف ما این است که در نتیجه هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود کمترین آسیب متوجه خانواده‌های نیازمند باشد. از سویی دیگر درآمدهای حاصل از افزایش قیمت‌ها و آثار آن بر زندگی مردم دیده شود که پرداخت‌های غیرنقدی یکی از این شیوه‌هاست.

وی ادامه داد: یکی از کارگروه‌های ما در حال بررسی این موضوع است که قیمت‌های مدنظر دولت در اجرای هدفمندی چه میزان می‌تواند منابع درآمدی ایجاد کرده یا اینکه تا چه اندازه می‌تواند بدون فشار روی خانواده‌ها قیمت‌ها را افزایش داد چرا که آقای روحانی روی این موضوع بسیار حساس هستند که هر تصمیمی که در دولت گرفته می‌شود حداقل آسیب را به زندگی مردم وارد کند.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: آنچه در مرحله دوم پرداخت یارانه‌ها و یا در استمرار مرحله اول، در سال ۱۳۹۳ قرار است انجام بشود، قطعا از شیوه فعلی بهتر خواهد بود و آثار سوء آن در اقتصاد به مراتب کمتر خواهد شد.

نوبخت همچنین تصریح کرد: همان طوری که دولت در جهت تقویت زیرساخت‌های اقتصادی در حال تلاش است به مباحثاساسی اقتصاد، تولید و صنعت نیز توجه ویژه‌ای دارد و از گذران عادی زندگی مردم هم غافل نیست.

وی اظهار کرد: دولت همواره در تلاش است ضمن این که به کارهای اساسی توجه دارد به مسایل جزیی که می‌تواند در کوتاه‌مدت مؤثر یا بخشی از فشار و سنگینی بار را کم کند، هم بپردازد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین از ارایه دو بسته کالایی به اقشار محروم تا پایان سال خبر داد و افزود: دولت تصمیم گرفته دو بسته کالایی که عمدتاً مایحتاج زندگی غذایی مردم است را تدارک دیده و در دو مرحله توزیع کند و برای این کار نیز منابع لازم را از هم‌اکنون اختصاص خواهیم داد.

نوبخت با اشاره به اینکه با توجه به کاهش منابع بودجه ما ناچار به کاهش سقف هزینه‌ها هستیم گفت: بنابراین باید تدابیر و صرفه‌جویی‌های لازم انجام شود تا بتوانیم دو بسته‌ کالایی که شامل کالاهای موردنیاز خانوار است را توزیع کنیم.

وی افزود: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور منابع دو بسته کالایی را تأمین خواهد کرد و تا پایان سال بین مردم توزیع می‌شود.

نوبخت همچنین درباره نحوه حمایت دولت از تولید داخلی توضیح داد: ‌ شاید بخشی از مشکلات امروز این بود که در برابر افزایش قیمت‌های انواع حامل‌های انرژی، سوخت و عوامل تولید یارانه به تولید ندادیم؛ در برنامه‌های ما الان بحثپرداختن به تولید بسیار پررنگ است.

معاون رئیس‌جمهور همچنین درباره نگاه دولت به اقتصاد مقاومتی نیز گفت: ‌ اقتصاد مقاومتی از روز نخست کار دولت در برنامه‌های ما قرار داشت.

وی تأکید کرد: از زمانی که دولت فعال شد برنامه‌هایی داشتیم که اگر سیاست‌های تحریمی ‌تشدید شود شرایط را برای چنین حالتی آماده کنیم چرا که ما از اهداف ملی خود دست برنخواهیم داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به توافق اخیر ایران و غرب در ژنو افزود: ما برنامه‌های داشتیم که اگر سیاست‌های تحریمی تشدید می‌شد با آن مقابله می‌کردیم.

نوبخت گفت: دولت تمهیدات لازم را برای هر نوع تغییر در تحریم‌ها اندیشیده است و در پی اقتصادی است که در هر شرایطی بتواند خودش را حفظ کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره بهبود فضای اقتصادی کسب و کار گفت: ۳۵ راهکار از جمله تامین ارز یا ال‌سی‌های مناسب و مدیریت واردات، برای بهبود وضع کسب و کار اندیشیده شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار