|
|
کدخبر: ۶۱۶۲۱

شهردار تهران در مراسم معارفه رییس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: واقعیت این است که امروز شرایط فرهنگی شهر تهران زیبنده این شهر اسلامی نیست.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، دکتر محمدباقر قالیباف با اشاره به شرایط فرهنگی امروز شهر تهران گفت: هنوز فرهنگ مظلوم‌ترین بخش شهر است و هنوز نمی‌توانیم بگوییم یک حرکت جدی برای تربیت اسلامی و خروجی‌های قابل قبول در این زمینه داشته‌ایم. نه در حوزه دینی داشته‌ایم و نه در حوزه جبهه انقلاب. حتما یکی از مقصرین من هستم که بخشی از اختیارات را در دست داشتم اما آنطور که باید و شاید نتوانستم گام بردارم.

وی افزود: از ابتدای توفیق خدمت و زمانی که این نعمت الهی شامل حال من شد که خدمتگزار مردم شریف، ‌ نجیب، متدین و ولایتمدار شهر تهران باشم به این نکته اشاره کردم که در شهرداری به سمت یک رویکرد اجتماعی و فرهنگی حرکت خواهیم کرد. حتما به موضوع محله‌محوری برای اداره شهر به عنوان یک ضرورت توجه خواهیم کرد. البته این توجه در کنار انجام کارهای عمرانی، خدماتی و توجه به موضوعات کالبدی شهر خواهد بود و هرگز این موضوعات را رها نخواهیم کرد و همه تلاشمان این خواهد بود که نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی ادامه دارد: اگر پل صدر خوبی بسازیم دیگر دین خودمان را به انقلاب، اسلام و مردم ادا کرده‌ایم و این کافی است.

وی افزود: دید مسوولان ما در ایران به عنوان ام‌القرای اسلام این است که چقدر توانسته‌ایم باعثرشد، ‌ تربیت و تعالی انسان‌ها شویم. به معنای دیگر چقدر توانسته‌ایم مردم را به خدا نزدیک کنیم و چقدر ‌آنها عبادت خدا را کرده‌اند. اگر ساخت پل، ‌ بزرگراه، مسجد، ‌ سینما و انتشار کتاب ما را به این سمت می‌برد در این خصوص چقدر انجام وظیفه کرده‌ایم.

شهردار تهران افزود: تا زمانی که حضرت آیت‌الله آقامجتبی تهرانی زنده بودند بنده توفیق داشتم هر چند وقت یک بار خدمت ایشان می‌رسیدم و ایشان بنده را نصیحت می‌کردند. یکی از نکاتی که ایشان در همان ماه‌های اول خدمتم به من گفتند این بود که شما تنها مسئول حل مشکلات جاری مردم نیستید شما در مقابل دین مردم هم مسئولید از این موضوع غفلت نکنید. بنده نیز سعی کردم در جهت حرکت‌های فرهنگی و اجتماعی بنا بر بضاعتم در شهرداری تهران با یک جوهره انقلابی و با تاکید بر موضوع مسجدمحوری اساس کار را اینگونه دنبال کنم. البته در این راه به همه اهداف نرسیده‌ایم اما نیت ما و تلاش ما در این مسیر بوده و در این مسیر نیز پیش می‌رویم.

قالیبافعلت زیبنده نبودن شرایط فرهنگی شهر تهران را برای این شهر اسلامی عدم توجه به ساحت فرهنگ در رابطه‌ها دانست و افزود: این مهمترین نکته‌ای بود که می‌توانیم نتیجه بگیریم. باید یک حرکت افقی و همدلانه داشته باشیم لذا امیدوارم در آینده به این بخش توجه بیشتری کنیم. اگر در شهرداری توجه به حوزه ساختارسازی شده اگر رویکرد محله محوری داشته‌ایم قطعا برای کار فرهنگی نیازمند این هستیم که فرآیندی حرکت کنیم و از مردم کمک بگیریم. در غیراین صورت کارهای فرهنگیمان تاثیرگذار نخواهد بود و تنها کارها تبلیغاتی و نمایش می شوند.

وی تاکید کرد: در این دوره مصمم هستیم که بر توسعه اجتماعی با تکیه بر حوزه اجتماعی فرهنگی پیش برویم. امیدوارم سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران بتواند کارهای فرهنگی و هنری شهرداری تهران را به کمک اعضای هیات مدیره و تجربه‌های بسیار ارزشمند و نهفته این سازمان بهتر از گذشته پیش ببرند.

شهردار تهران با تاکید بر توجه همه حرکت‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ به بخش ایجابی گفت: باید تمام توجه‌مان در حرکت‌های فرهنگی به بخش ایجابی باشد نه بخش سلبی. باید سلیقه‌ها را در عرصه‌ها فرهنگی بپذیریم و هرگز از باورهای دینی و انقلابی ذره‌ای عقب‌نشینی نکنیم.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌ها و کارهای ارزشمند خوراکیان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: با شناختی که از ایشان دارم مطمئنم در کارها هر چه در بضاعتشان بود گذاشتند و کم‌فروشی نکردند. یکی از کارهای ماندگار ایشان نظام آموزشی بود که پایه‌گذاری کردند. امیدوارم حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی نیز به عنوان رئیس جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این بخش را توسعه دهند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس پیشین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: هیچگاه به دنبال خارج کردن افراد از شهرداری نیستیم و حتما از جناب خوراکیان در بخش‌های مختلف استفاده خواهیم کرد. من از ایشان خواهش کردم در تشکل‌های دینی، مذهبی و مردمی به عنوان مشاور در کنار بنده به شهرداری تهران کمک کنند.

در بخش دیگری از این مراسم خوراکیان - رییس پیشین سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تشکر از همه حاضرین در مراسم گفت: جمله‌ای از امام جواد(ع) در ذهن دارم که در همه مواقع و شرایط برای انسان راهگشاست و آن اینکه همیشه در هر لحظه باید خود را در محضر نگاه الهی دانست. مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهیم و چه شرایطی را تجربه می‌کنیم. مهم این است در آن اوضاع و احوالی که داریم بدانیم که در محضر نگاه الهی هستیم. خداوند به همه ما کمک کند که این جمله را زمینه تمام لحظه‌های زندگی قرار دهیم.

وی افزود: فارغ از هرگونه مبالغه سه تشکر جدی و صمیمی از شهردار تهران دارم. تشکر اول به خاطر درس‌هایی که از شخص ایشان گرفتم البته در دوران دفاع مقدس اندکی خدمت ایشان بودم اما در این مسئولیت درس‌هایی بسیاری از ایشان گرفتم. تشکر دومم به خاطر حمایت‌های بی‌دریغ ایشان است. آنچه که به من ثابت شد این بود که حمایت‌های ویژه ایشان از سازمان موجب پیشرفت در کارها شده است.

خوراکیان ادامه داد: تشکر سوم بنده از ایشان به خاطر زمینه‌سازی در کسب تجربه‌های گران قیمت در مدیریت کشور، تعاملات سیاسی و مسائل پیچیده‌ای بود که در عرصه فرهنگی هنری داشتیم. امیدوارم برکت وجود شما موجب پیشرفت نظام اسلامی شود.

وی در خصوص کارهای انجام شده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به جهت‌گیری در نظام برنامه‌ریزی سازمان اشاره کرد و گفت: در این دوره اثبات ظرفیت‌ها و توانایی‌های سازمان را شاهد بودیم. امروز سازمان فرهنگی و هنری در نظام آموزشی خود به دو حوزه دین و اخلاق که در آموزش‌های جاری سازمان جایی نداشت پرداختیم. این دو دو سرفصل مهمی بودند که در آموزش‌های جاری سازمان قرار گرفتند.

خوراکیان تاکید کرد: امروز تقریبا هیچ ظرفیتی در سازمان وجود ندارد که به آن نپرداخته باشیم.

وی در خصوص وضعیت سازمان و زیرساخت‌های فراهم شده است گفت: در بخش مطالعاتی رصد فرهنگی اجتماعی شهر تهران، بانک اسناد و پژوهش‌ها، پیشخوان علمی و پژوهشی و ایجاد شبکه شهری و اتصال همه مراکز سازمان به یکدیگر فراهم شده است. امروز وضعیت زیرساخت‌های آی تی را نمی‌توان با گذشته قابل مقایسه دانست و همه اینها حاصل همت و تلاش خستگی‌ناپذیر همکارانم در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که از تک تک ‌آنان سپاسگزارم.

خوراکیان با تبریک به حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی تدین را یکی از صفات برجسته مرادی دانست و گفت: ایشان به دین و ویژگی‌های کار فرهنگی آشنایی کامل دارند. بنده هم برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام شهاب مرادی - رییس جدید سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از حسن تعامل و اعتماد شهردار تهران تشکر کرد و گفت: خوبی آقای قالیباف این است که با ایشان می‌توان کارهای سخت و بزرگ کرد. همت بلندی دارند و خسته هم نمی‌شوند اغلب جلسات ما با ایشان اذان صبح بوده است که نشان از خستگی‌ناپذیری ایشان دارد.

وی خطاب به میهمان حاضر در این مراسم گفت: حضور شما بزرگواران در این جلسه و پذیرفتن دعوت بنده حقیر این توقع را در من ایجاد می‌کند که به همکاری و همیاری شما امید بیشتری داشته باشم.

وی ادامه داد: از اعتماد شهردار تهران، اعضای هیات امنا و همه علما و مدیران تشکر می‌کنم و لازم است بگویم با فضای فرهنگ کشور آشنا هستم.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از همه مدیران سابق این سازمان تشکر و قدردانی کرد و گفت: از جناب خوراکیان که در این مدت شرمند ایشان هستم تشکر و قدردانی ویژه‌ای دارم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار