|
|
کدخبر: ۸۴۷۷۷

رئیس سابق مرکز مطالعات انرژی اوپک پیش‌بینی کرد شرایط بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی مشابه امسال خواهد بود و تغییر اساسی نمی‌کند.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، بهای هر بشکه نفت آمریکا موسوم به وست تگزارش اینترمدیت حدود ۱۰ سنت کاهش یافته و معادل ۱۰۰ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنین هر بشکهنفتبرنت دریای شمال نیز با افزایش حدود ۲۰ سنتی به قیمت ۱۱۲ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد.

بر همین اساس، رئیس سابق مرکز مطالعات انرژی اوپک پیش‌بینی کرد شرایط بازار جهانی نفت در سال آینده میلادی مشابه امسال خواهد بود و تغییر اساسی نمی‌کند.

" سعداله الفتحی "، مشاور پیشین وزارت نفت عراق در تحلیلی نوشت: با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، بازیگران بازارهای جهانی نفت در حال اندیشیدن به درآمدهای نفتی خود در سالی هستند که فراتر از حد انتظار بوده است، چرا که با روند رشد تقاضای نفت و عرضه فراوان در بازار، تولیدکنندگان این ماده باید خوش‌شانس باشند تا نفت خود را به بهای مورد نظر بفروشند.

با وجود نوسان‌های پیش روی بازار نفت به ویژه نوسان‌های فصلی در سال ۲۰۱۳، بهای سبد نفتی اوپک در روزهای پایانی سال حدود ۱۰۹ دلار برای هر بشکه است و میانگین سالانه بهای این سبد نیز در سطح حدود ۱۰۶ دلار قرار دارد.

میانگین بهای دیگر نفت‌های خام شاخص یعنی " برنت دریای شمال " و " وست تگزاس اینترمدیت " در سال ۲۰۱۳ به ترتیب ۱۰۸ دلار و ۹۷ دلار و ۹۸ سنت برای هر بشکه بوده است.

بهای این دو شاخص تحت تاثیر عوامل ژئوپلیتیکی بوده که در مناطق مختلف سبب اختلال در عرضه نفت خام شده است و این شرایط همچنان ادامه دارد.

تحولات بازار نفت در سال ۲۰۱۴

به نظر می‌رسد عوامل مشابهی که در سال ۲۰۱۳ بر توازن عرضه و تقاضا تاثیرگذار بوده است همچنان در سال ۲۰۱۴ نیز وجود داشته باشد، البته همراه با تزلزل و ناپایداری بیشتر.

کارشناسانمعتقدند ایران یکی از عناصری است که نقش کلیدی در بازار نفت برای سال ۲۰۱۴ دارد که اگر مذاکرات هسته‌ای به خوبی پیش رود، طی شش ماه آینده تحول عظیمی در بازار نفت رخ خواهد داد.

همچنین مقام های لیبی اعلام کرده‌اند که صادرات از پایانه‌های شرقی این کشور از سر گرفته می‌شود اما تنها زمان، امکان تحقق این ادعا را مشخص می‌کند.

در سودان جنوبی نیز آتش‌بس اعلام شده است اما باید دید که این آتش بس تا چه مدت پابرجا می‌ماند.

همچنین باید منتظر ماند و دید که با توجه به ادعای دولت عراق، تولید این کشور باز هم افزایش می‌یابد یا ناامنی ها در این کشور مانع از تحقق آن می‌شود.

با توجه به همه این موارد، " اوپک " و " آژانس بین المللی انرژی " پیش‌بینی کرده‌اند عرضه نفت کشورهای غیر اوپک در سال ۲۰۱۴ یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد که سهم بیشتر این رشد از آن آمریکای شمالی خواهد بود.

با توجه به انتظارها درباره ادامه روند بهبود شرایط اقتصادی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه، پیش بینی می شود عرضه جهانی نفت افزایش یابد.

با توجه به این پیش بینی ها، اوپک و آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۴ را به ترتیب یک میلیون بشکه و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌اند که این اختلاف برآورد در مقطع کنونی طبیعی است و با گذشت زمان این فاصله کمتر خواهد شد.

با توجه به این برآوردها، تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان به روزانه ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه برسد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار