|
|
کدخبر: ۸۶۲۹۱

امام جمعه جونقان، رأفت و مهربانی را یکی از ویژگی‌های بارز امام رضا(ع) دانست و گفت: ایشان با رأفت و مهربانی خود توانسته بود مردم را به سوی اسلام جذب کند و این بر دشمنان امام گران آمد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسین‌علی بهرامی، ائمه معصوم(ع) را واسطه فیض پروردگار عالم بر انسان و شیعیان دانست.

وی اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) هادی مطلق خداوند بر روی زمین هستند و قبور و مرقد آنها محل نزول رحمت و برکت است که به واسطه زیارت آنها رحمت و فیض الهی شامل بندگان خواهد شد.

بهرامی با اشاره شهادت امام رضا(ع) زیارت این امام همام را منشا برکات فراوان برایشیعیاندانست و تصریح کرد: در روایات آمده است که زیارت مرقد امام رضا(ع) برابر با ۷۰۰ حج مقبول است که این مسئله نشان از فضیلت بالای امام رضا(ع) در نزد پروردگار متعال دارد.

وی ارتباط قلبی با ائمه معصومین(ع) را ملاک دوستداری و حب آنها دانست و خاطرنشان کرد: معیار و میزان سنجش محبت و علاقه به ائمه معصومین(ع) ارتباط قلبی با آنها است که زمینه رشد و کمال انسان را فراهم خواهد کرد.

بهرامی زیارت امام رضا(ع) را حج فقرا دانست و تصریح کرد: زیارتحضرت امام رضا(ع)در روایات دینی برابر با زیارت خانه خدا است؛ بنابراین تدبر، تفکر و برقرار ارتباط قلبی با این امام همام باید مورد توجه قرار گیرد.

وی رأفت و محبت امام رضا(ع) را یکی از ویژگی‌های بارز ایشان دانست و تصریح کرد: امام رضا(ع) به جهت قرارگیری در یک موقعیت خاص زندگی صفات کرامت و رافت ایشان ظهور بیشتری داشته است تا جایی که ایشان را به «امام‌الرئوف» لقب می‌دهیم.

بهرامی وضعیت سیاسی و علمی امام رضا(ع) در زمان خلفای عباسی را قابل تامل و تدبر دانست و تصریح کرد: وضعیت سیاسی دوران حیات امام رضا(ع) یک وضع بسیار خاص و تعیین کننده بود؛ چرا که امام با رافت و مهربانی خود توانسته بود مردم را به سوی اسلام جذب کند و این برای دشمنان بسیار سخت بود.

وی به شجاعت، بصیرت و ذکاوت امام در مواجه با حکومت عباسی اشاره و خاطرنشان کرد: مدیریت سیاسی امام در مسئله انتقال ایشان از مدینه به خراسان نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که تشریح و تبیین آن مسئله یکی از ضروریت‌های کنونی جامعه است.

وی بابیان این‌که «امام رضا(ع) در عرصه علمی و سیاسی زبانزد بودند» خاطرنشان کرد: مناظرات علمی امام با دانشمندان و علمای دیگر مذاهب از نقطه برجسته زندگی ایشان در زمان حکومت عباسی بود که توانست به واسطه علم الهی خود نقشه شوم مامون را نقش برآب کند.

امام جمعه جونقان به بررسی مناظره‎های امام رضا(ع) پرداخت و گفت: علی بن موسی الرضا(ع) در مناظره با علمای ادیان و مذاهب دیگر همانند مسیحی و یهودی فرصت را غنیمت شمرده و از آن برای تبلیغ دین اسلامی استفاده کرد.

بهرامی هدف از انتقال امام رضا(ع) از مدینه به خراسان را محدود کردن ایشان در گسترش اسلام عنوان کرد و گفت: مامون باهدف محدود کردن دایره فعالیت سیاسی و دین امام در مدینه پیشنهاد انتقال ایشان را با روش‌های خاص بیان کرد.

وی با اشاره به محبوبیت و مقبولیت بالای امام رضا(ع) در مدینه تصریح کرد: محبوبیت و مقبولیت امام رضا(ع) برای حکومت عباسی یک تهدید و خطر جدی محسوب می‌شد، بنابراین با تلاش‌های فراوان عباسیان اقدام به انتقال امام از مدینه به خراسان کردند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار