|
|
کدخبر: ۹۷۶۴۸

معاون وزیر نفت با تشریح پیش شرط جدید ایران برای غول‌های نفتی جهان همچون توتال و شل برای مشارکت در صنعت نفت، گفت: در طول چند سال اخیر هزینه اجرای پروژه‌ها چند برابر شده است.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، عماد حسینی در مراسم آغاز به کارنمایشگاهانرژی کیش با بیان اینکه سیاست فعلی وزارت نفت حمایت از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تحریم‌های بین المللی و محدودیت‌های خارجی امکان توسعه ساخت داخل کالا و تجهیزات در سطخ صنعت نفت فراهم نشده است.

معاون مهندسی وزیر نفت با اعلام اینکه یکی از سیاست‌های کلان وزارتنفتساخت کالا و تجهیزاتی با استاندارد بالا و کیفیت قابل توجه است، تصریح کرد: از این رو سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت هم باید استاندارد و کیفیت را ملاک ساخت انواع کالاهای نفتی قرار دهند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در طول چند سال اخیر هزینه ساخت و اجرای پروژه های صنعت نفت کشور هم تا چند برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: براساس برآوردهای جدیدی که در سطح وزارت نفت انجام شده، هزینه اجرای پروژه های نفت و گاز کشور ۳ تا ۴ برابر گذشته افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت باید در کنار استاندارد و کیفیت بالا، در جهت کاهش هزینه های تولید انواع کالا هم اقداماتی را در دستور کار قرار دهند، بیان کرد: در طول چند سال گذشته تاکنون به دلیل تحریم‌ها، مشارکت شرکت‌های خارجی کاهش نیافته است اما به جای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، شرکت درجه چندم در صنعت نفت فعالیت کرده اند.

حسینی با اشاره به آغاز اصلاح نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در سطح وزارت نفت، اظهارداشت: در روند اصلاح قراردادهای نفتی این موضوع هم دیده شده است که تمامی شرکت‌های بزرگی که قصد مشارکت در صنعت نفت را دارند، باید درصد قابل توجه ای از کالا و تجهیزات نفتی را از طریق سازندگان داخلی تامین کنند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه مهمترین پیش شرط ایران برای مشارکت شرکت‌های بزرگ نفتی همچون شل و توتال فرانسه در طرح‌های صنعت نفت استفاده حداکثری از توان سازندگان و صنعتگران داخلی است، تاکید کرد: از این رو در کنار الزام شرکت‌های بزرگ خارجی برای استفاده ار توان سازندگان ایرانی، صنعتگران داخلی هم باید نسبت به ارتقای استانداردها اقدام کنند.

این مقام مسئول از طراحی سامانه الکترونیکی کالا، تدوین بانک جامع اطلاعات سازندگان داخلی، تهیه وندورلیست واحد و کدگذاری انواع کالا و تچخیزات به عنوان مهمترین برنامه های وزارت نفت در دولت تدبیر و امید برای حمایت از ساخت داخل خبر داد و افزود: علاوه بر این، با اجرای این طرح‌ها، عملا امکان واردات کالاهای بی کیفیت از کشورهای همچون چین به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور فراهم نخواهد شد.

در این مراسم، رضا پدیدار رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت هم با بیان اینکه حتی در صورت لغو کامل تحریم‌های نفتی وزارت نفت باید از سازندگان و صنعتگران داخلی حمایت کند، گفت: هم اکنون ۶۰۰ سازنده انواع کالا و تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی در سطح کشور در قالب ۴ کنسرسیوم تخصصی فعالیت می کنند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در شرایط فعلی تا ۷۰ درصد امکان بومی سازی انواع کالا و تحهیزات در سطح صنعت نفت توسط سازندگان و صنعتگران داخلی قراهم شده است، افزود: با این وجود، دو سوم ظرفیت تولید سازندگان داخلی خالی مانده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار