|
|
کدخبر: ۱۴۶۹۶۵

کاوشگر فرصت ناسا دیدگاه های قابل توجهی در خصوص سیاره مریخ معماگونه ارائه داده است؛ در دهمین سال از حضورش روی مریخ، این سامانه شواهدی از آب را یافته است، با این حال، اکنون ناسا با توجه به جزئیات منتشرشده بودجه سال ۲۰۱۵ این آژانس، در حال قطع بودجه این سامانه برای همیشه است.

به گزارشافکارنیوز، به دنبال انتشار جزئیات بودجه سال ۲۰۱۵ ناسا، این آژانس فضایی شاید مجبور به قطع بودجه کاوشگر «فرصت» شود.

بودجه ۱۷.۵ میلیارد دلاری ناسا که هنوز به تایید کنگره نرسیده، همچنین پایانی بر ماموریت «اودیسه» مریخ در سپتامبر سال ۲۰۱۶ خواهد بود.

«فرصت» در ژانویه سال ۲۰۰۴ و چند هفته پس از همتایش، کاوشگر «روح» بر سطح مریخ فرود آمد. هر دوی این سامانه ها سال ها خدمت کرده اند اما «روح» در سال ۲۰۱۰ و پس از گیرافتادن در شن ها، ارتباطش را با زمین قطع کرد.

کشف های آغازین این کاوشگرها به سیاره ای اشاره داشت که زمانی حاره ای و مرطوب بوده؛ با این حال، نشانه های آب، از محیطی اسیدی حکایت دارد که برای میکروب ها بیش از اندازه خشن بوده است. اخیرا هم مریخ نورد فرصت شاهدی زمین شناسانه را از آب در «دهانه اندیور» یافته که برای آشامیدن مناسب تر است.

در بودجه ناسا، کاوشگر کنجکاوی بودجه پیشنهادی بهتری معادل ۵۹.۴ میلیون دلار را در اختیار خواهد داشت تا عملیات این سیستم را در سال آینده میلادی پشتیبانی کند و یک بودجه ۵۸ میلیون دلاری مداوم نیز یک سال پس از آن، در اختیار این سیستم خواهد بود.

بودجه سال ۲۰۱۵ همچنین حاوی پیشنهاد ۹۲ میلیون دلاری برای نوعی سامانه جدید و بدون سرنشین مریخ است که در سال ۲۰۲۰ پرتاب می شود.

هم اکنون آژانس فضایی حدود ۱۳ میلیون دلار را برای پشتیبانی از کاوشگر فرصت هزینه می کند؛ با این حال، چنانچه کنگره آمریکا، پیشنهاد اوباما مبنی بر متمم بودجه درخواستی را تایید کند، ناسا خواهد توانست برای فرصت بودجه لازم را دریافت کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار