|
|
کدخبر: ۱۵۱۷۹۶

همانطور که می دانیم سرماخوردگی در فصول پاییز و زمستان بسیار شایع است. کودکان بین ۲ تا ۱۰ سال بطور میانگین حدود ۵ بار در فصول سرد دچار سرماخوردگی می گردند.

به گزارشافکارنیوز، ۲۰۰ نوع ویروس جهت ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد و اغلب سرماخوردگی ها منشأ ویروسی دارند، به جهت متنوع بودن و تعداد بالای ویروس ها، انسان و مخصوصاً کودکان به سرماخوردگی ایمنی بدنی پیدا نمی کند. دلیل افزایش سرماخوردگی در کودکان در پاییز و زمستان محدود بودن در فضای بسته می باشد. علائم سرماخوردگی در کودکان متفاوت و در افراد متغیر است. علائم سرماخوردگی عبارت است از:

آب ریزش بینی، بی اشتهایی، مشکلات تنفسی، سرفه و عطسه، استفراغ و تب.
تغذیه یکی از نقش های اساسی را در پیشگیری و درمان سرماخوردگی دارد.

نکات زیر، مطالب جالب و خواندنی در این ارتباط می باشد:

ویتامین C اساسی ترین فاکتور در بالا بردن سیستم ایمنی در کودکان می باشد. در فصول سرد روزانه حداقل ۴۰میلی گرم مورد نیاز است که نصف پرتقال آن را تامین می کند.

ماده مغذی روی در کودکان روزانه ۳ میلی گرم مورد نیاز است که در انواع گوشت یافت می شود. این ماده مغذی سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند و بدن را قوی می سازد.

پیاز به دلیل دارا بودن سولفور خاصیت آنتی بیوتیکی داشته و بسیار در پیشگیری و درمان سرماخوردگی موثر است. در پخت مواد غذایی به مقدار زیاد استفاده نمایید.

آب مرغ دارای خاصیت ضد التهاب است. هنگام پخته شدن مرغ اسید آمینه سیستئین آزاد می گردد که التهاب دستگاه تنفسی را کاهش می دهد و همچنین موکوس بینی را خارج می سازد.

انواع کلم مانند بروکلی دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و دستگاه تنفس و گوارش را ضد عفونی می کند.

برخلاف تصور گذشتگان ماست برای درمان سرفه بسیار مفید است.

پروبیوتیک در ماست خاصیت ضد التهاب و ضد میکروبی دارد و کلیه میکروب های روده را از بین می برد و مخاط گلو التیام می یابد.

نوشیدن مایعات کافی(روزانه حداقل یک لیتر) برای بهبود سرماخوردگی و دفع میکروب ها از ادرار به کودکان توصیه می گردد.

شلغم با دارا بودن سولفور سیستم ایمنی را تقویت کرده و خاصیت ضد التهاب دارد.

قارچ با دارا بودن ماده مغذی سلنیوم آنتی اکسیدان قوی بوده و سبب افزایش گلبول های سفید در کودکان و پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان می شود.

عسل به دلیل خاصیت ضد میکروبی و لیموترش به دلیل دارا بودن ویتامین C ترکیب بسیار مناسبی برای درمان سرماخوردگی و گلودرد در کودکان است.

امید است با رعایت نکات تغذیه ای مطرح شده کمکی در جهت درمان و پیشگیری از سرماخوردگی در فرزندان دلبندتان کرده باشیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار