|
|
کدخبر: ۱۵۴۸۳۶

داریوش ارجمند:

در اینجا سراغ داریوش ارجمند، بازیگر نقش «حشمت فردوس» رفتیم و با او از هر دری صحبت کردیم.

به گزارشافکارنیوز، «او نماد یک مرد ایرانی است که با تغییر باورهایش مواجه شده.» این شاید تعریف ساده ای از حشمت فردوس در سریال ستایش باشد. مردی که در این سریال بیست سال است از تفکراتش عقب نشینی نکرده و هنوز همان مرد بیست سال قبل در ستایش یک است. سریال ستایش، جزو سریال های پر بیننده تلویزیون بود که به دلیل استقبال و توجه زیاد این روزها شاهد پخش دومین سری این سریال هستیم، چرا که کشش داستان این اجازه را داد تا مردم و مخاطبان بیست سال بعد آن روزهای ستایش را هم ببینند. در اینجا سراغ داریوش ارجمند، بازیگر نقش «حشمت فردوس» رفتیم و با او از هر دری صحبت کردیم.

چه شد که در سری دوم ستایش بازی کردید؟

از آنجا که سری اول این سریال پر بیننده بود، مسئولان تلویزیون و سریال تصمیم گرفتند سری دوم آن نیز ساخته شود و بعد از یکی دو سال وقفه، پخش ان آغاز شد و خوشبختانه در این چند هفته باز هم می بینیم مخاطبان خاص خودش را دارد. من هم به همین دلیل دوباره به گروه پیوستم و در کنار سایر عوامل سعی کردم نقشی در این کار داشته باشم و امیدوارم باز هم از این سریال استقبال خوبی شود.

حشمت فردوس در این سری چه طور آدمی است؟

حشمت فردوس درست است که بیست سال پیرتر شده اما کماکان روی مواضع خود قرار دارد و عقب نشینی نکرده است. او بیست سال پیرتر شده اما از جامعه و اجتماع عقب نیست. بعضی افراد وقتی موضوعی در آنها رخنه می کند، همیشه با ان زندگی می کنند و حشمت فردوس هم یکی از آن افراد است که همیشه با اعتقاداتی که برای خودش دارد زندگی می کند.

حشمت فردوس انسان سیاهی است؟

نه، من این را قبول ندارم. همه انسان ها خاکستری هستند و هیچ انسانی سفید یا سیاه کامل نیست. حشمت فردوس هم برای خودش خوبی هایی دارد، بنابراین نباید بگوییم او سیاه است چون او هم گاهی کارهای خوبی انجام می دهد.

از اینکه سری دوم ستایش ساخته شده، رضایت دارید؟

سریال تازه شروع شده و من نمی خواهم هیچ قضاوتی داشته باشم اما مسلماً فضای داستان و عوامل گروه را دوست داشتم که در سری دوم هم همکاری کردم. این چیزی نیست که من بتوانم به آن پاسخ دهم اما به علت کشش داستانی و استقبال خوبی که از سری اول این سریال شد، فکر می کنم اتفاق خوبی افتاد که سری دوم آن هم ساخته شد.

تعریف شما از نقش حشمت فردوس چیست؟

حشمت فردوس فردی باهوش است و شیوه زندگی خود را تا حدی تغییر داده است. اگر در آن دوره جوری زندگی می کرد، حالا طور دیگری زندگی می کند؛ با پیشرفت های جامعه هماهنگی دارد اما در طی زمان اصول اخلاقی اش را زیر پا نگذاشته است. اخلاق محور، پایبند و معتقد است. اگرچه جامعه فشارهایی بر خانواده ها تحمیل می کند اما دغدغه های خود را دارد. شاید حتی نگرانی و دغدغه هایش بیشتر هم شده باشد زیرا آسیب ها هم به فراخور زمان افزایش یافته و خطرهای اجتماعی بیشتر است.

شما حشمت فردوس را با این ویژگی هایی که دارد دوست دارید؟

من این کاراکتر را دوست دارم و همه جا هم از آن دفاع می کنم. به نظرم کسی می تواند بازیگر خوبی باشد که زیاد زندگی کرده باشد. او نماد یک مرد ایرانی است که حالا با تغییراتی هم مواجه شده است.

فکر می کنید افراد ساخته شده در این سریال وجود بیرونی هم دارند؟

صددرصد همین طور است و شک نکنید. از این آدم ها دور و بر همه ما وجود دارند. برای دیدن آنها کافی است کمی با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کنیم. این چیزی نیست که فقط در یک قطعه ساخته شود. ما کلی حشمت فردوس و ستایش در اطراف خودمان داریم که همین موضوع سبب می شود با دیدن آنها در یک سریال، خیلی بیشتر با آن ارتباط برقرار کنیم.

حشمت فردوس، نقشی است که خیلی راحت می تواند روی مخاطب اثر بگذارد و دیدیم که بعضی از تکه کلام های او تا مدت ها بین مردم رواج داشت. چه طور به این شخصیت رسیدید؟

خب من برای رسیدن به این حشمت که مدنظر کارگردان، نویسنده و خودم بود، زحمت های زیادی کشیدم و سعی کردم طوری حشمت فردوس ساخته شود که در کار اثر بدی از خودش به جا نگذارد. من برای این حشمت، ساعت ها وقت گذاشتم و طبیعی است وقتی شما زحمت بکشی، مزد آن را می گیری. خودم هم خوشحالم که بعضی از کلمه های حشمت فردوس در بین مردم رواج داشت و این نشان می دهد زحمت هایم به ثمر نشسته است.

خودتان چقدر شبیه حشمت فردوس هستید؟

شک نکنید که ما دو نفر با هم خیلی متفاوت هستیم. من بسیار دختر دوست هستم و این کاملاً برخلاف حشمت فردوس است! من انسانی هستم که به مشورت کردن معتقدم اما می بینیم که در حشمت فردوس چنین چیزی وجود ندارد اما این از هنر بازیگر است که وقتی در نقشی فرو می رود، آن قدر آن را باورپذیر بازی کند که دیگر او را نبینند، بلکه فقط نقشی که ایفا می کند به چشم بیاید.

درباره تکه کلام هایی که در این سریال استفاده می کنید، صحبت کنید.

من چیز تازه ای خلق نکردم. حرف های من، حرف های مردمی است که سال ها در جنوب شهر از آن استفاده و خیلی از مردم هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند و شاید به همین دلیل این کلمه ها خیلی زود میان مردم چرخید و ورد زبان آنها شد.

شما از آن دسته بازیگرانی هستید که کارنامه متفاوتی دارید، چه طور شد که مثل خیلی های دیگر به تکرار نیفتادید؟

من خوشبختانه هیچ گاه به خاطر پول بازی نکردم و این را افتخاری برای خودم می دانم که به خاطر مسائل مالی وسوسه نشدم تا در هر نقشی بازی کنم. خب طبیعتاً وقتی شما در مقام انتخاب کننده قرار می گیری، می توانی هر کاری که دوست داری بازی کنی و این برای من وجود داشته و به قول شما کارنامه من گوناگون است، چرا که خیلی از نقش ها را بازی کرده ام.

در سال های اخیر بازیگران زیادی به سمت کار در مقوله طنز کشیده شده اند و شما هم از این موضوع مستثنی نبودید. درباره حضور در «آدم برفی» و «ازدواج به سبک ایرانی» هم برایمان صحبت کنید.

همان طور که خودتان اشاره کردید، کارنامه من متفاوت است به همین دلیل سعی کردم در کار طنز هم حضور داشته باشم، البته نقش من در آدم برفی کار سختی بود و زمان زیادی صرف کردم تا به چیزی که دیده شد، برسم چرا که اولین تجربه من در طنز بود و اگر نمی توانستم به چیزی که می خواهم، برسم خیلی بد می شد. درباره ازدواج به سبک ایرانی هم باید بگویم خوشبختانه در کار فاخری بازی کردم و در آن فیلم هم به ازدواج از طرف یک خانواده اصیل ایرانی پرداخته می شد که کار خوبی هم از آب در آمد.

و حرف آخر…

ممنونم از همه مردم عزیزم که همیشه به ما هنرمندان لطف دارند. عید نوروز هم نزدیک است. من از همین جا روزهای خوب و خوشی را برای همه آرزو می کنم و امیدوارم بهترین ها را در زندگی تجربه کنند.

۷ روز زندگی / شماره ۱۸۸ / نیمه اول اسفند ماه ۹۲ / مهدی سرایی / صفحه ۵۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار