|
|
کدخبر: ۱۵۶۹۲۴

دانشمندان دست نخورده ترین سیستم قلبی - عروقی جهان را در یک بندپای فسیل شده یافته اند.

به گزارشافکارنیوز، به گفته کارشناسان انگلیسی، این سیستم متعلق به Fuxianhuia protensa با پانصد و بیست میلیون سال قدمت، شبکه گردش خون پیچیده ای را به نمایش می گذارد.

فسیل مزبور که خویشاوند دور خرچنگ ها، عنکبوت ها و هزارپاهای مدرن است، در چین کشف شده و محققانی از چین، آمریکا و انگلیس پرتوهای ایکس را به فسیل تاباندند.

ردپاهایی از کربن تاریک در طرح واره آن رویت شده اند؛ فسیل همچنین قلب را به همراه شریان های خونی در وسط بدن به نمایش می گذارد و این رگ ها به چشم ها، شاخک ها، مغز و پاها منشعب شده اند.

مولفه کشف شده شاهدی بلامنازع بر این حقیقت است که ۵۲۰ میلیون سال پیش، گروه بندپایان دارای سیستم های اندامی پیچیده و پیشرفته ای بودند که در گونه های امروزی نیز قابل تشخیص هستند.

بندپایان، متنوع ترین گروه حیوانات مدرن به شمار می آیند که در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند. تعدادی از آرایه های اساسی سیستم قلبی - عروقی آن ها منحصر به خودشان است که از میان این ویژگی ها می توان به متمایل بودن قلب به سمت پشت بدن و چگونگی آرایش شریان های خونی در سراسر بخش های بدن اشاره کرد.

سیستم قلبی - عروقی جدید به مغز، چشمان و شاخک های حیوان مرتبط است و این نشان دهنده تقاضای بالا برای اکسیژن از جانب این بخش های بسیار فعال بدن است.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications قابل مشاهده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار