|
|
کدخبر: ۱۶۲۱۱۳

از نعناع در صنایع داروسازی و برای مداوای دل درد و نفخ شکم استفاده می شود؛ عطر و طعم نعناع برای خوشبو کردن داروهایی با مزه بد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

یک متخصص اکولوژی گیاهان دارویی گفت: نعناع به عنوان گیاهی تقویت کننده برای رفع بیماری هایی نظیر آنفلوانزا، گلودرد، برونشیت و آسم مناسب است و مصرف نعناع برای نوزادان توصیه نمی شود.

دکتر شهرام امیرمرادی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص گیاه نعناع اظهار کرد: از دو هزار سال قبل تاکنون از گونه های مختلف نعناع به عنوان ادویه و دارو استفاده می شود.

وی افزود: نعناع، گیاهی علفی و چند ساله است که اندام های هوایی آن در سرمای زمستان خشک شده و در سال بعد ساقه های جدیدی از اندام های زیرزمینی آن رشد می کند. از برگ ها، پیکر رویشی و اسانس این گیاه، به عنوان دارو یاد شده است.

امیرمرادی گفت: از نعناع در صنایع داروسازی و برای مداوای دل درد و نفخ شکم استفاده می شود؛ عطر و طعم نعناع برای خوشبو کردن داروهایی با مزه بد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این متخصص گیاهان دارویی با اشاره به اینکه این گیاه در زمان گل دهی دارای حداکثر مقدار اسانس است، اظهار کرد: اسانس نعناع خاصیت ضد باکتریایی داشته و در تهیه محلول هایی برای شستشوی دهان و گلو استفاده می شود.

همچنین اسانس نعناع در داروسازی، نوشابه سازی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

امیرمرادی افزود: از اسانس های استخراجی نعناع می توان به منتول که بیشترین مقدار اسانس نعناع را به خود اختصاص داده است، اشاره کرد؛ از اسانس های دیگر نعناع می توان به «منتون»، «پیپریتون»، «پولگون»، «پنین»، «سابینین»، «سینئول» و «متیل استات» اشاره کرد.

این متخصص درباره خواص گوارشی نعناع اظهار کرد: از جمله خواص این گیاه می توان به رفع سوء هاضمه و نفخ، رفع سکسکه، کم کننده ترشح مخاط معدوی، اشتهاآوری، رفع دل درد، رفع تهوع، صفراآور و رفع کننده تهوع صبحگاهی اشاره کرد. نعناع تقویت کننده معده، رفع کننده سنگ کیسه صفرا بوده و همچنین ضدسرفه، خلط آور و ضد سرماخوردگی نیز است؛ علاوه بر این، این گیاه دارویی برای رفع آنفلوانزا، گلودرد، برونشیت و آسم مفید است.

امیرمرادی با اشاره به موارد منع مصرف نعناع، تصریح کرد: این گیاه محرک غشاهای مخاطی است و نباید بیش از یک هفته بدون وقفه برای کودکان استفاده شود؛ همچنین هیچ شکلی از نعناع برای مصرف نوزادان توصیه نمی شود. در دوران شیردهی باید از مصرف خوراکی نعناع خودداری شود زیرا سبب کاهش جریان شیر می شود.

این متخصص گیاهان دارویی، خصوصیات گیاه شناسی این گیاه برشمرد و یادآور شد: نعناع فلفلی یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی است که مقدار مصرف سالانه اسانس آن در جهان، به حدود ۷۰۰۰ تن می رسد. این گیاه دارای ساقه های خزنده «استولون» و ساقه های زیرزمینی «ریزوم» بوده و ساقه آن چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش است.

امیرمرادی افزود: طعم تند برگ های نعناع سبب شده که این گیاه به نام «نعناع فلفلی» خوانده شود. می توان نعناع فلفلی را در اکثر مکان ها کشت کرد ولی این گیاه در شرایط روز بلند و رطوبت بالا و دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه دارای بهترین عملکرد کمی و کیفی است.

وی ادامه داد: این گیاه به دلیل داشتن ریشه های سطحی باید در فواصل کوتاه و به مقدار نسبتا زیاد آبیاری شود و خاک های لوم شنی با مقدار هوموس بالا و اسیدیته پنج تا هشت برای پرورش آن مناسب خواهد بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار