|
|
کدخبر: ۱۶۲۹۰۳

به شیوه ژاپنی ها آرام شوید.

به گزارشافکارنیوز، عوامل مختلفی در زندگی وجود دارد که می تواند موجب بروز اضطراب و تنش در انسان شود. اضطراب ناشی از مشکلات زندگی، وضعیت اقتصادی، تنش ها و استرس های ناشی از کار، امنیت شغلی و هزاران دلیل دیگر می توان یافت که می توانند در طول زندگی ما را دچار اضطراب و حس های مشابه آن کنند. بسیاری از افراد برای درمان اضطراب هایشان دست به دامن انواع قرص ها و داروهای شیمیایی می شوند در حالی که با استفاده از گیاهان دارویی و مواد طبیعی نیز می توان علاوه بر درمان اضطراب و برخی اختلال های روحی روانی ناشی از آنها از بروز حملات اضطراب هم جلوگیری کرد.

روزی یک فنجان بابونه بنوشید

اگر در گروه افرادی قرار دارید که به واسطه شرایط کاری در محیطی پر اضطراب مشغول به کار هستید و هر روز با تنش های ناشی از کارتان روبرویید، می توانید از شیوه های طبیعی برای کنترل اضطراب تان استفاده کنید.

پیشنهاد ما برای کنترل اضطراب و استرس، افزایش میزان آرامش و کنترل پایانه های عصبی و گیرنده های عصبی در بدن نوشیدن یک فنجان دمنوش گل بابونه خشک است. برای تهیه این دمنوش ۲ قاشق بابونه را درون یک لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۸ دقیقه دم کنید. این شیوه یکی از سریع ترین روش های تهیه دمنوش است که می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن چای گیاهی بنوشید. شما می توانید متناسب با تنش هایی که در طول روز دارید این دمنوش را تا ۳ فنجان افزایش دهید. محققان دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا برای درمان اضطراب مصرف دمنوش گل بابونه را تجویز می کنند.

به شیوه ژاپنی ها آرام شوید

ژاپنی ها در بسیاری از موقعیت های استرس زا یا شرایطی که ممکن است حس اضطراب را به افراد منتقل کند از دمنوش چای سبز و سفید برای کنترل استرس و اضطراب شان استفاده می کنند.

آنها حتی در خواستگاری ها که احتمال دلواپسی و اضطراب دو خانواده مطرح است از این نوشیدنی سرو می کنند و بر این باورند که نوشیدن ترکیبی از چای سبز و چای سفید در طول روز می تواند به تنظیم ضربان قلب و کنترل فشارخون افراد کمک کند، ضمن آنکه افرادی را که در طول روز مستعد تجربه اضطراب هستند آرام و ریلکس نگه می دارد.

پیش از خواب بنوشید

یکی دیگر از ترکیب های گیاهی آرامش بخش که می تواند تاثیری معجزه آسا در افزایش ریلکسی و آرامش فرد پیش از خواب و حین خواب داشته باشد، نوشیدن ترکیبی از سنبل الطیب، گل بابونه و نعناع است که تاثیر قابل توجهی در کاهش اضطراب پیش از خواب دارد و کیفیت خواب را نیز بهبود می بخشد. برای افزایش اثر بخشی این نوشیدنی گیاهی می توانید جوشانده ای از این گیاهان دارویی تهیه کنید و با این جوشانده بخور دهید و بخار آن را استشمام کنید و بعد از آنکه این جوشانده ولرم شد پاهایتان را با آن پاشویه کنید.

این تکنیک را تجربه کنید

یکی از مفیدترین تکنیک های مهار اضطراب و استرس فراگیری تکنیک تنفس است که امروزه بسیاری از متخصصان ریلکسیشن و مدیتیشن از آن برای درمان حالات روحی مثل اضطراب و استرس استفاده می کنند. این تکنیک یکی از موثرترین و موفق ترین تکنیک هایی است که در سال ۲۰۱۲ موجب پرفروشی کتاب راه شاد زیستن به قلم اندرو ویل شد. او در این کتاب در کنار آموزش متدهای یوگا و ریلکسیشن تمرین تنفسی را به مخاطبانش آموزش می دهد که اجرای آن می تواند تنش ها، استرس ها و اضطرابی که فرد را در بر می گیرد دفع کند. عاملی که موجب می شود تکنیک تنفس منجر به پایان یافتن تنفس شود این است که در زمانی که اضطراب و استرس فرد را در بر می گیرد ریتم تنفسی او تند می شود و او نمی تواند نفس های عمیق بکشد. برای اجرای این تکنیک کافی است تکنیک ۴ ۷ ۸ را اجرا کنید. به این ترتیب که تا عدد ۴ بشمارید و عمل دم و بازدم را با بینی انجام دهید. در ادامه این تنفس نفس تان را تا عدد ۷ نگه دارید و با شمردن شماره ۸ نفس تان را بیرون دهید. این تمرین را دو بار در روز و هر بار ۸ مرتبه تکرار کنید.

این اسانس را بو کنید

یکی دیگر از شیوه هایی که می توانید برای کنترل اضطراب از ان در محیط کار و خانه استفاده کنید، بوییدن اسانس و عصاره تهیه شده از بادرنجبویه است. این اسانس را می توانید حتی وقتی که در خیابان قدم می زنید و احساس می کنید تنش و اضطراب سراغ تان آمده، استفاده کنید. تنها کافی است که این اسانس را با مقداری آب مخلوط کنید و آن را در افشانه ای بریزید و در فضای خانه اسپری کنید یا اگر بیرون از خانه هستید یکی، دو قطره از آن را روی یک دستمال بریزید و هرازگاهی آن دستمال را ببویید و با نفس های عمیق عطر این عصاره را ببویید تا آرام تان کند. از این روش می توانید در فضای اتاق کارتان نیز استفاده کنید تا به مرور عطر بادرنجبویه در اتاق تان بپیچد و ارباب رجوع تان دچار مشکل نشود. دستمال یا پنبه ای را به این اسانس آغشته کنید و در گوشه کتابخانه یا میزتان قرار دهید و با نفس های عمیق آرامش را ببلعید.

گل ساعتی بخورید

گل ساعتی از آن گیاهانی است که نه تنها در شیوه های درمانی طب سنتی و طبیعی از آن برای افزایش آرامش و درمان اضطراب و ریلکسی استفاده می کنند بلکه در طب مدرن نیز از آن برای درمان علائم اضطراب استفاده می شود. این روزها در آلمان بسیاری از پزشکان طب رایج و متخصصان طب مکمل کپسول های گل ساعتی را برای بیماران مبتلا به اضطراب تجویز می کنند و آن را بهترین آرام بخش و تسکین دهنده طبیعی می دانند که بدون عارضه می تواند به درمان بیماران شان کمک کند. اگرچه این درمانگران این کپسول را به مدت یک ماه برای بیماران شان تجویز می کنند. شما می توانید با مشورت با متخصص طب سنتی از دمنوش گل ساعتی برای بهبود و تسکین حالات روحی و اضطراب و استرس خود بهره بگیرید.

اگر اضطراب بی خواب تان کرده

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل لحظات پر اضطراب و استرسی که در طول روز دارند نمی توانند خوابی آرام و عمیق را تجربه کنند و این مسئله به مرور روند زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد و موجب می شود تا آنها در طول روز نیز نتوانند آن طور که باید و شاید با تمرکز به فعالیت هایشان بپردازند. برای این گروه نیز راه حلی وجود دارد و آن نوشیدن دمنوشی از سنبل الطیب است که خاصیت آرامش بخشی و خواب آور دارد و زمان نوشیدن آن درست نیم ساعت پیش از خواب است. نوشیدن این دمنوش گیاهی می تواند علاوه بر آنکه به کاهش تنش ها و اضطراب های فرد کمک کند با بهبود کیفیت خواب فضایی را برای او فراهم کند که بتواند با تجربه خوابی عمیق از همه فکرهای استرس زا و اضطراب آور دوری کند.

امگا بخورید

یکی دیگر از روش هایی که متخصصان مکاتب طبیعی آن را برای پیشگیری از ابتلا به اضطراب و استرس موثر می دانند گنجاندن امگا۳ در برنامه غذایی روزانه است. اگر هر فرد به میزان لازم امگا۳ طبیعی دریافت کند یا از طریق مکمل های غذایی این میزان از امگا۳ مورد نیاز بدن را دریافت کند، کمتر اضطراب و استرس را تجربه می کند. امروزه بسیاری از دانش آموزان و پشت کنکوری هایی که به دلیل حجم درس ها و رقابت شدید دچار استرس می شوند با گنجاندن میزان مناسب امگا۳ که با تجویز پزشک دریافت می کنند، می توانند بر این حالت ها غلبه کنند. حال چه بهتر که این میزان امگا۳ را از طریق مواد غذایی طبیعی مانند گوشت ماهی قزل آلا که به صورتی کبابی تهیه شده یا گوشت ماهی آزاد کبابی یا آبپز دریافت کنند. بهترین حالت برای دریافت امگا۳ از مواد طبیعی مصرف دست کم ۲ وعده غذایی از این نوع گوشت سفید است.

سیب سبز / شماره ۱۰۹ / نوروز ۹۳ / اندیشه رحیمی / صفحه ۱۴۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار