|
|
کدخبر: ۱۷۰۰۹۹

سلامت > بیماری - همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی روز جمعه ۲ مه(۱۲ اردیبهشت) از کشف نخستین مورد ابتلای یک فرد آمریکایی در ایالت ایندیانا به ویروس اسرارآمیزی که تا به حال باعثبیماری صدها نفر در خاورمیانه شده است، خبر دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس این مرد پس از اینکه هفته گذشته از محل کارش درعربستان سعودیبه عنوان پرسنل بهداشتی به آمریکا بازگشته بود، بیمار شده بود.

به گفته مقامات «مراکز و کنترل و پیشگیری بیماری ها آمریکا»(CDC) و مقامات بهداشتی ایالت شمال غربی ایندیانا این مرد که با علائمنشانگان تنفسی خاورمیانهدر بیمارستانی در این ایالت بستری است، حال عمومی خوبی دارد.

دکتر آن شاچات، در کنفرانس خبری CDC گفت این ویروس خیلی واگیردار نیست و شناسایی این مورد بیماری «بیانگر خطر چندانی برای عامه مردم نیست.»

این سازمان فدرال قصد دارد که مسافرانی که در حین سفر هوایی این مرد در تماس نزدیک با او بوده اند، شناسایی کند؛ هنوز روشن نیست که این مرد چگونه در معرض این ویروس قرار گرفته است.

عربستان سعودی مرکز شیوع نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس از دو سال پیش تا کنون بوده است. این ویروس در بهار گذشته در میان پرسنل بهداشتی به خصوص در افراد مشغول به کار در چهار بیمارستان در این کشور شیوع یافته بود.

هنوز اعلام نشده است که شغل این مرد آمریکایی در عربستان دقیقا چه بوده یا اینکه آیا او در درمان بیماران مرس شرکت داشته است یا نه.

تا به حال دست کم ۴۰۰ نفر به این بیماری تنفسی مبتلا شده اند و بیش از صد نفر از آنان به علت این بیماری درگذشته اند. همه این بیماران با منطقه خاورمیانه یا افرادی که به آن سفر کرده بودند، ارتباط داشته اند.

کارشناسان می گویند با گذشت زمان ظهور ویروس مرس در آمریکا، مانند آسیا و اروپا، اجتناب ناپذیر بود.

دکتر دبلیو آیان لیپکین، متخصص مرس از دانشگاه کلمبیا می گوید: «با توجه به ارتباطات بینابینی گسترده در جهان ما دیگر ممکن است نیست ویروسی مانند مرس فقط به یک منطقه محدود بماند و به جاهای دیگر نرسد.»

ویروس ایجادکننده مرس به خانواده ای ازکوروناویروس هاتعلق دارد که باعثابتلا به سرماخوردگی و نشانگان شدید حاد تنفسی یا سارس - عامل مرگ ۸۰۰ نفر در جهان در سال ۲۰۰۳ - هم می شوند.

ویروس مرس در شترها یافت شده است، اما کارشناسان هنوز نمی دانند این ویروس چگونه به انسان ها انتقال یافته است. این ویروس می تواند از شخصی به شخص دیگر سرایت کند، اما به گفته دانشمندان این انتقال فقط پس از تماس های نزدیک رخ می دهد. ضمنا همه افرادی که در معرض این ویروس قرار می گیرند، بیمار نمی شوند.

اما به نظر می رسد این ویروس میزان کشندگی به طور غیرمعمول بالایی در میان افراد بیمار شده داشته باشد - بر حسب برخی از تخمین ها حدود یک سوم افرادی که بیمار شده اند، در گذشته اند. این میزان بسیار بالاتر از درصد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای فصلی یا سایر عفونت های معمول است. البته این ویروس به اندازه ویروسآنفلوآنزا، سرخک یا سایر بیماری ها مسری نیست.

در هر حال حاضر واکسن یا علاجی برای این بیماری وجود ندارد و درمان خاصی به جز تخفیف دادن علایم در دسترس نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار