|
|
کدخبر: ۱۷۱۲۹

دیدن چهره ها در لباس احرام، در روزهایی که ویژه حج و طواف خانه خداست، لطف دیگری دارد.

به گزارشامیدبه نقل از مجله مهر، دو دست حوله سفید و ساده. این، لباس مشترک همه آنهایی است که قصد به جا آوردن اعمال حج و طواف خانه خدا را می کنند. فرقی نمی کند چه کسی و در چه مقامی باشی. این جا همه یکرنگ و یکدست می شوند. با لباس مشترکی که نشانه بندگی خداست و پوشیدنش، خاطره انگیز ترین لحظه های عمر را رقم می زند. بزرگترین اجتماع مسلمانان، این روزها در شهر مکه درحال شکل گیری است. مسلمانانی که برای به جا اوردن اعمال حج تمتع، راهی سرزمین وحی شده اند، این روزها آماده می شوند تا در لباس احرام، تمرین بندگی کنند.

شاید در این روزها، دیدن چهره ها در لباس احرام خالی از لطف نباشد. چهره هایی که کمتر در این لباس دیده بودیمشان:

نام دکتر علی شریعتی و حسینیه ارشاد، سالها با هم پیوند ناگسستنی داشت. شریعتی اواخر سال ۱۳۴۸ همراه با استاد شهید «مرتضی مطهری» و با کاروان حج حسینیه ارشاد راهی سفر حج شد. این عکس ها یادگار همان سفر است. سفری که یک کتاب و چند سخنرانی شریعتی، براساس ان نوشته شده است.

امام موسی صدر یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در تحولات خاورمیانه بود. چهره ای که محبوبیتش در لبنان، هنوز زبانزد است. سال ۱۹۷۳ میلادی(۱۳۵۲ شمسی) امام موسی صدر به سفر حج رفت و پنج سال بعد، مزدوران معمر قذافی دیکتاتور معدوم لیبی، امام صدر را ربودند و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

شهید دکتر محمد مفتح که خیلی ها او را با اقامه نماز تاریخی عید فطر در سال ۱۳۵۷ و تلاشهایش برای «وحدت حوزه و دانشگاه» بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می شناسند هم از جمله چهره هایی بود که لباس احرام برتن کرد و به حج مشرف شد.

نفر سمت چپ در این عکس، را خیلی ها به نام و چهره و با لباس دیگری، خوب می شناسند. منبری معروف تهرانی که بنیانگذار «مهدیه تهران» بود. مرحوم «شیخ احمد کافی» این عکس را در صحرای عرفات گرفته است.

راوی شهید مجموعه «روایت فتح» در لباس احرام. شهید «سیدمرتضی آوینی» و همراهانش در صحرای عرفات عکس یادگاری گرفته اند. آوینی سال ۱۳۷۲ در منطقه فکه و بر اثر انفجار مین های به جامانده از جنگ تحمیلی، به شهادت رسید.

عارف، فیلسوف و سخنور شیرین بیان سالهای گذشته را شاید نتوان از روی این عکس زیاد تشخیص داد. اما مرحوم «علامه محمدتقی جعفری»(نفر سمت راست) هم از جمله کسانی است که در لباس احرام و درجریان اعمال حج، عکسی به یادگار گرفته است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار