|
|
کدخبر: ۱۷۱۳۰۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام اینکه هر شهروند تهرانی در روز ۳۲۰ لیتر(استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر) مصرف آب دارد گفت: شرایط ذخایر آب پایتخت در بدترین حالت ۴۶ سال گذشته قرار گرفته است.

ا خبرگزاری مهر:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اعلام اینکه هر شهروند تهرانی در روز ۳۲۰ لیتر(استاندارد جهانی ۱۵۰ لیتر) مصرف آب دارد گفت: شرایط ذخایر آب پایتخت در بدترین حالت ۴۶ سال گذشته قرار گرفته است.

خسرو ارتقایی با تاکید بر اینکه امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز که سال کم بارانی بود، وضعیت بدتر است گفت: در واقع رکورد کم آبی در تهران زده شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: تهران در بحرانی ترین وضعیت آبی ۴۶ سال اخیر قرار دارد.

ارتقایی با بیان اینکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین وضعیت ۴۶ سال گذشته قرار دارد بیان داشت: میزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بیش از ۹۷۰ میلیون مترمکعب بوده است، اما هم اکنون با وجود مدیریت مصرف، بیش از یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب مصرف آب داریم.

وی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر، بارش های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را ۳۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته عنوان کرد و اظهارداشت: کاهش بارش ها، افزایش تبخیر و افزایش نفوذ آب در زمین موجب کاهش رواناب ها شده است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو حجم کنونی آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو را به ترتیب ۱۱۷،۵۳، ۴۷،۱۹۷ و ۱۲۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم مخزن این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۶۶،۷۰، ۹۰،۱۹۲ و ۱۴۲ میلیون مترمکعب بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در حال حاضر ۵۳۴ میلیون مترمکعب است اظهارداشت: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال ۷۶۰ میلیون مترمکعب بود که نشان از کاهش ۲۲۶ میلیون مترمکعبی درمقایسه با زمان مشابه سال قبل دارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که پارسال سال کم بارانی در مقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است. مدیرعامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، افزایش ساخت و ساز و بالارفتن بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است گفت: در حال حاضر میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر ۳۷۰ لیتر در شبانه روز و میزان مصرف ۳۲۰ لیتر برای هر نفر است و این در حالی است که نرم جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر ۱۵۰ لیتر است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران میزان آب به حساب نیامده را ۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: اکنون در تهران مصرف آب دو برابر نرم جهانی است. ارتقایی با بیان اینکه با نیم لیتر آب هم می شود وضو گرفت تاکید کرد: این در حالی است که عده ای برای وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمی آورند و گاهی برای وضو چهار تا ۴.۵ لیتر آب مصرف می کنند.

ارتقایی به مردم توصیه کرد در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، شستن حیاط و شستشوی خودرو در مصرف آب صرفه جویی کنند. وی اظهارداشت: مصرف آب تهران در زمان کنونی از ۲.۷ میلیون مترمکعب به ۲.۸۱ میلیون مترمکعب رسیده و در صورت افزایش دما، این میزان مصرف به ۳.۴ میلیون مترمکعب در یک روز هم می رسد.

وی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه ۱۰ مترمکعب آب عبور می کند گفت: در زمان پیک، مصرف تهرانی ها ۴۰ مترمکعب در ثانیه است که در واقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره تمهیدات اندیشیده شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران افزود: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست های منظمی با قائم مقام وزیر نیرو در اینباره برگزار شده است.

ارتقایی ابراز امیدواری کرد در ماه‎های آینده تصفیه خانه هفت تهران وارد مدار بهره برداری شود. وی گفت: برنامه ریزی شده که ۲۲۰ میلیون مترمکعب از شرق و ۳۵۰ میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر و طالقان وارد تهران شود و چاره اندیشی شده است که مابقی آب موردنیاز از منابع آب زیرزمینی تامین شود.

وی با بیان اینکه همچنین برنامه ریزی شده که ۷۰ میلیون مترمکعب از محل مدیریت مصرف و صرفه جویی آب ذخیره شود گفت: با این وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهیم شد. ارتقایی تصریح کرد: بخشی از این صرفه جویی به اعمال فشار شبکه، کاهش نشتی ها و بخشی هم به مصرف کنندگان مربوط می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران تصریح کرد: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است که بارش های فصل بهار با ۲۵ درصد کاهش در مقایسه با درازمدت مواجه است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار