|
|
کدخبر: ۱۷۲۱۰۰

سلامت > تحقیقات - همشهری آنلاین: محققان مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت نوعی ژن بالقوه را یافتند که مغز را در مقابل آلزایمر منعطف می کند.

به گزارش ایسنا، به گفته تیموتی هوهمان، یکی از محققان حاضر در دانشگاه واندربیلت، اکثر تحقیقات با موضوعیت آلزایمر به دنبال ژن هایی هستند که این بیماری را پیش بینی می کنند اما دانشمندان حاضر در این مطالعه رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته اند. آنها در جستجوی ژن هایی هستند که پیش بینی می کنند در میان افراد مبتلا به پاتولوژی آلزایمر، چه کسی واقعا علائم بالینی بیماری را نشان می دهد.

این دانشمندان از یک نشانگر بیماریآلزایمراستفاده کردند که در مایع مغزی نخاعی موسوم به phosphorylated tau یافت شده است. در سلول های مغزی، Tau پروتئینی است که بزرگراه های انتقال سلولی در نورون ها را تثبیت می کند و در بیماری آلزایمر، پیچش هایی را شکل می دهد که پیغام های سلولی را مختل می کنند.

با تحلیل ۷۰۰ نفر مبتلا به آلزایمر، هوهمان و همکارانش در جستجوی انواع ژنی بودند که ارتباط بین پروتئین phosphorylated tau و اتساع بطن های جانبیمغزرا اصلاح می کنند. اتساع، معیاری برای پیشرفت بیماری است که با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قابل رویت است. دانشمندان جهشی ژنتیک «rs۴۷۲۸۰۲۹» را یافته اند که با اتساع بطن و شناخت مرتبط بوده و نشانگر التهاب عصبی است.

هوهمان گفت: این نشانگر ژنی با پاسخ التهابی در حضور phosphorylated tau مرتبط است و به نظر می رسد اشخاص با تمایل ژنتیکی به سوی واکنش التهاب عصبی " بد " مبتلا به زوال عصبی هستند اما افرادی که تمایل ژنتیکی به سمت هیچ واکنش التهابی ندارند، قادر به تحمل کردن این پاتولوژی بدون هیچ گونه زوال عصبی خاصی هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار