|
|
کدخبر: ۱۷۳۳۵۹

میزان مصرف آب داخلی در ایران ۷۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی و نحوه مصرف کاملا غیر اصولی است و گرایش بیش از حد به سدسازی یکی از عوامل اصلی بحران آب در ایران است.

آذرنیوز: در باره بحران آب ایران از قول برنامه های توسعه ای ملل متحد، نوشت: پیش بینی می شود سرانه منابع آب در ایران از ۲۰۲۵ متر مکعب در سال ۱۹۹۰ به ۸۱۶ متر مکعب در سال ۲۰۲۵ برسد.

کارشناسان رشد فزاینده جمعیت، تغییرات آب و هوایی، بیابانزایی، سوء مدیریت آب و گرایش بیش از حد به سدسازی طی سالهای گذشته را عامل اصلی بحران آب در ایران می دا نند.

ایران اکنون ۷۵ میلیون جمعیت دارد که ۱۲ میلیون نفر آنها در پایتخت زندگی می کنند، تقاضا برای آب در این کشوربه سرعت روبه افزایش است در کنار آن آب منابع زیر زمینی و آب دریاچه های اصلی هم به شدت کاهش می یابد.

مسئله دسترسی به آب در بسیاری از کشورها به بن بست خطرناکی رسیده است، بسیاری کشورها معیارهای محکمی برای رفع معضل آب دارند اما ایران که در منطقه خشک قرار دارد از زمره کشورهایی است که با مشکل شدید کمبود آب مواجه است.

*۵۰۰ شهر ایران با مشکل کمبود آب مواجه است


علاوه بر تهران، ۵۰۰ شهر ایران نیز با مشکل کمبود جدی آب مواجهند.

به رغم کاهش شدید آب در این کشور نحوه مصرف کاملا غیر اصولی است میزان مصرف آب داخلی این کشور ۷۰ درصد بالاتر از میانگین مصرف جهانی آب است.

این پایگاه خبری نوشته است: خشکسالی سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ در ایران باعثافت شدید تولید محصولات کشاورزی در این کشور شد، به طوری که در برخی شهرهای این شهر برای تامین آب شرب سهمیه بندی هم شد به منظور نشان دادن عمق این فاجعه کافی است که به صحبت های وزیر جهاد کشاورزی سابق برگردیم

کلانتری وزیر سابق جهاد کشاورزی گفته است: بحران آب ایران فراتر از تهدید کشورهای آمریکا و اسرائیل یا بحثهای سیاسی در ایران است اگر مسئله آب حل نشود ایارن به کشوری غیر قابل سکونت تبدیل می شود.

به گفته این پایگاه خبری، وزیر نیروی ایران هشدار داده است شرایط منابع آبی در ایران از وضعیت بحران نیز گذشته است.

*۹۶ میلیارد متر مکعب آب تجدید شونده در ایران مصرف می شود


به گفته چیت چیان در حال حاضر سالانه ۹۶ میلیارد متر مکعب از ۱۲۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدید شونده در کشور مصرف می شود در حالی که در کشورها دیگر ۴۰ تا ۶۰ درصد از آبهای تجدید شوند مصرف می شود.

خشکسالی به مدت ۱۳ سال است که در ایران مشاهده می شود، در حالی که در کنار آن افزایش جمعیت و تقاضا هم وجود دارد. کمبود آب به سطح بحران در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، خوزستان، قم مشهد و همدان رسیده است

مسئولان اغلب هشدار می دهند که مسئله کمبود آب در پایتخت تهران جدی است و اگر میزان مصرف در این شهر و بخش های تابعه کم نشود تهران با مشکل بزرگتری مواجه خواهد شد.

این بحران به دریاچه ها و رودخانه ها ایران نیز تاثیر گذاشته است، رودخانه های مرکزی ایران اطراف اصفهان و اهواز نزدیک خلیج فارس خشک شده اند، هامون نزدیک مرز افغانستان خشک شده است

دریاچه ارومیه، یکی از بزرگترین دریاچه نمکی جهان، ۲۰۰ متر عمق آن کم شده است و باد نمک های آنرا از بستر دریا به اطراف می پاشد که تهدیدی برای زندگی و کشاورزی مردم ۳ میلیون نفری است که آن اطراف زندگی می کنند.

بیش از ۷۰ درصد آب دریاچه ارومیه خشک شده است عمق آب از زمان ۱۹۹۵ روبه کاهش است. کارشناسان مسائل زیستی می گویند: برنامه های که توسط دولت برای این دریاچه در نظر گرفته شده ناکافی است.

مسئولان ملل متحد می گویند غبار حاصل از بستر دریاچه ارومیه و رودخانه های اطراف آلودگی شهرهای اطراف را موجب می شود که در رده بندی از بین ۱۰ کشور آلوده جهان ایران جایگاه چهارم را دارد

این پایگاه خبری گفته است: بحران آب در این کشور می تواند منجر به نارضایتی های اجتماعی در این کشور شود.

صدها کشاورز در اصفهان لوله ای که آب را از رودخانه این منطفه به شهر یزد می برد را خراب کردند. کارشناسان افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی، بیابانزایی، سوء مدیریت آب و گرایش به سدسازی را طی سالهای اخیر در مسئله کمبود آب این کشور دخیل می دانند آب گرانبها ترین منبع در سیاره، گرانبهاتر از هر چیز دیگری می شود و امروزه ارزش آن بیشتر از نفت می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار