|
|
کدخبر: ۱۷۴۹۰۷

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: برای ۷۵ درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می شود که آن هم به تخت های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می یابد.

خبرگزاری ایسنا:رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: برای ۷۵ درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می شود که آن هم به تخت های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می یابد.

عباسعلی اللهیاری در هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب آسیب های روانی، اجتماعی و جسمانی رو به افزایش است، اظهارکرد: سلامت مردم ایران در تهدید جدی قرار گرفته است وجای سؤال دارد تا با توجه به ثروت و امکانات خدادادی که داریم؛ چرا با استرس و آسیب و مشکلات روانی و جسمانی روبه رو هستیم.

وی افزود: یک دیدگاه اشتباه در کشور وجود دارد که سلامت را تنها سلامت جسمانی می داند، اما باید این را بدانیم که سلامت اجتماعی، روانشناختی و معنوی هم مهم است که از ۱۰۰ درصد سلامت یک انسان بعضاً ۵ درصد آن مربوط به جسم می شود و حتی برخی از تحقیقات آن را ۱۵ درصد دانسته اند.

اللهیاری با اشاره به بودجه سلامت کشور، اضافه کرد: برای ۷۵ درصد سلامت انسان، به اندازه یک سوم سلامت جسمانی بودجه داده می شود که آن هم به تخت های بیمارستانی و حوزه روانپزشکی اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه کارگزاران بهداشت روانی علاوه بر مشاوران و روانشناسان، مددکاران و جامعه شناسان را نیز دربر می گیرد، تصریح کرد: برای تحول در نظام سلامت، باید به جامعه شناسان و مددکاران نیز توجه کرد و نمی توان با دارو درمانی، فکر و عواطف انسان ها را تغییر داد.

اللهیاری به بازنگری سیاست سلامت و مجمع تشخیص مصحلت نظام اشاره کرد و گفت: در تغییری که در سیاست سلامت داده شده است، ابعاد دیگر سلامت همچون سلامت روان نیز در آن گنجانده شده است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تأکید بر اینکه سیاست سلامت باید برنامه ریزی شود تا به آن بودجه اختصاص داده شود، ادامه داد: از وزارتخانه های مربوطه همچون وزارت بهداشت و علوم می خواهیم پیگیر این مسأله باشند. حتماً باید وزارت علوم در شاخص های خود و همچنین در درخواست بودجه تلاش و فعالیت کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات ریشه روانشناختی دارند، اظهار کرد: باید برنامه و بودجه ای برای سلامت روان اختصاص داده شود و این را آقای هاشمی، رییس تشخیص مصلحت نظام نیز در جلسه ای که با ایشان داشتیم، تأکید کردند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به فرصت های پیش رو پرداخت و گفت: خوشبختانه در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره همه گرایش های روانشناسی و مشاوره تجمیع شده اند و این فرصتی برای بهبود سلامت روانی کشور است.

اللهیاری به دیدار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان از روانشناسان و رجوع مردم به مراکز مشاوره ای حمایت و توصیه می کنند و به ما نیز توصیه فرمودند که اخلاق و دین را در کار خود در نظر بگیریم.

موانع ورود به آموزش و پرورش

وی به موانع آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای ورود به آموزش و پرورش با هزار مانع روبه رو هستیم و از مسئولان این وزارتخانه و دولت می خواهیم تا با انجام پروژه های ملی و ورود متخصصان به این نهادها، در رفع مشکلات و مسائل روحی و روانی قشر دانش آموزان به ما کمک کنند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با تأکید بر نقش وزارت علوم در این زمینه ادامه داد: باید قشر دانشجو را که بسیار تأثیرگذار است، در نظر بگیریم و وزارت علوم به این گروه اهمیت دهد و امیدواریم پژوهش ها کاربردی تر و جدی تر به مسئولان ارایه شود تا مشکلات پیش رو از بین برود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار