|
|
کدخبر: ۱۷۶۱۶۷

اگر دیدوبازدیدهای نوروزی و مصرف تنقلات و شیرینی را مهمترین فاکتور چاقی و اضافه وزن تان می دانید، این نسخه را دنبال کنید.

به گزارشافکارنیوز، اگرچه بسیاری از ما با نزدیک شدن نوروز برنامه ریزی های مختلفی داریم تا در مصرف انواع و اقسام خوراکی ها، تنقلات و آجیل زیاده روی نکنیم، اما معمولاً نتیجه خوبی از این قول و قرارها نمی گیریم. حضور در جمع خانواده و دوستان، دیدوبازدیدهای پی در پی، طبیعت گردی و سفر در هوای پاک بهاری بهترین مسئله موجب می شود تا غالب مردان و زنان با وجود محدودیت ها و قوانینی که برای خود می گذارند در روزهای میانه بهار با افزایش وزن و چاقی روبرو می شوند. حالا که کار از کار گذشته ما برای شما توصیه هایی داریم که با اجرای آنها می توانید تا حدود زیادی مانع از افزایش وزن تان شوید و به تناسب اولیه بازگردید. فراموش نکنید که این تکنیک ها در شرایطی به شما کمک می کند که علاوه بر مصرف به اندازه مواد غذایی در زمان مناسب نیز سراغ خوراکی ها بروید و با ریزه خواری خداحافظی کنید.

ساعت خواب تان را تنظیم کنید

یکی از مهمترین فاکتورهایی که به از بین رفتن تعادل بدنی و ابتلا به کندی در عملکرد دستگاه گوارش و چاقی کمک می کند تغییر ساعت خواب است. از آنجا که بسیاری از مردم در تعطیلات نوروزی به دلیل شب نشینی ها و دیدارهای دوستانه در ساعت مشخص نمی خوابند و در ساعت مشخصی هم بیدار نمی شوند و غالباً تا نزدیک ظهر در تختخواب به سر می برند، دچار اختلال در عملکرد سیستم گوارشی و هضم و جذب مواد غذایی می شوند. در شرایطی که برنامه روزانه افراد ۱۷-۱۶ روز دچار تغییر می شود و فعالیت جسمی کاهش می یابد و ساعت خواب و مصرف خوراکی ها و تنقلات افزایش می یابد، در چنین شرایطی فرد مستعد ابتلا به اضافه وزن می شود. براساس نکاتی که در طب سنتی به آن اشاره شده از بین رفتن تعادل و تناسب در ساعت های خواب و بیداری افراد، تاثیر زیادی در کنترل وزن آنها دارد، بنابراین اگر تصمیم گرفتید لاغر شوید باید با مشاوره یک متخصص طب سنتی از یک رژیم غذایی سالم پیروی و ساعت خواب تان را هم تنظیم کنید. روزی ۷ ساعت بخوابید، یعنی ساعت ۱۱ به تختخواب بروید و صبحانه را تا قبل از ساعت ۹ میل کنید.

ریزه خواری را با این تکنیک ترک کنید

علاوه بر تغذیه، اختلالات هورمونی و عوامل ژنتیک عامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند تاثیر زیادی بر چاقی داشته باشد. افسردگی، اضطراب و برخی بیماری های روانی در گروه عواملی قرار می گیرند که استعداد چاقی را در افراد بالا می برند. حتماً تا به حال افرادی را دیده اید که به محض آنکه فشار عصبی به آنها وارد می شود یا خبر ناراحت کننده ای می شنوند تمایل زیادی به خوردن پیدا می کنند و خیلی سریع سراغ خوراکی ها می روند. این افراد برای کنترل هر چه بیشتر این حالت ها در بدن شان بهتر است در هفته یک تا ۲ جلسه ماساژ دریافت کنند. ماساژ به این افراد کمک می کند تا راحت تر بر حالت های روحی خود غلبه کرده و به این ترتیب یکی از عوامل چاقی را از خود دور کنند.

اکسیژن درمانی و افزایش متابولیسم

ابتلا به اضافه وزن و چاقی مهمترین عامل کاهش تحرک و فعالیت بدنی است. در شرایطی که فرد دچار ۲ تا ۳ کیلو اضافه وزن می شود به مرور به رکود جسمانی نیز تن می دهد. ادامه این روند یعنی کاهش فعالیت جسمانی و افزایش مصرف خوراکی ها و ریزه خواری موجب ابتلای فرد به چاقی می شود.
از دیدگاه درمانگران طب سنتی بی تحرکی افراد یکی از دلایلی است که منجر به کاهش اکسیژن رسانی به سلول های بدن به ویژه دستگاه گوارش و معده می شود. در حقیقت کندی جریان گردش خون در دستگاه گوارش و کاهش اکسیژن رسانی به این ارگان موجب می شود تا متابولیسم و سوخت و ساز در بدن به کندی اتفاق بیفتد و هضم و جذب مواد غذایی با مشکل مواجه شود. در چنین شرایطی روند افزایش وزن در افراد سرعت می گیرد و در مدت زمان کوتاهی با اضافه وزن قابل توجهی روبرو می شود. یکی از بهترین روش های اکسیژن درمانی جهت بهبود سوخت و ساز بدن تنفس های عمیق به مدت ۳-۲ دقیقه قبل از صرف وعده غذایی و بعد از آن است.

مخلوط سبزیجات بخورید

مخلوط سبزیجات بی شک کم کالری ترین معجونی است که تا به حال در عمرتان خورده اید. این معجون از مخلوط چند نوع سبزی تازه و آبپز شده تهیه می شود. برای تهیه این معجون می توانید از اسفناج بخارپز، هویج، جعفری، نخودفرنگی و عدس آبپز شده استفاده کنید. این مواد را با هم مخلوط و با مقدار اندکی زنجبیل رنده شده تزئین کنید. مصرف این معجون در میان وعده عصرانه یکی از بهترین راهکارها برای کنترل اشتها و کاهش وزن است. این مخلوط می تواند حجم زیادی از معده را پر کند و با تامین فیبر و ویتامین های مورد نیاز بدن سلامت دستگاه های درونی بدن را تامین کند و از ابتلا به کندی عملکرد روده ها و دستگاه گوارش که یکی از شایع ترین عوارض دوران کاهش وزن و کاهش مصرف مواد غذایی است، پیشگیری کند.

چربی سوزهای گیاهی را فراموش نکنید

یکی از شیوه هایی که به کمک آن می توانید به افزایش متابولیسم بدن تان کمک کنید تا در فرصت زمانی کوتاهی بتوانید اضافه وزنی را که در تعطیلات نوروز به آن مبتلا شده اید جبران کنید گنجاندن دمنوش ها و چاشنی های گیاهی به برنامه غذایی روزمره تان است. به گفته درمانگران شیوه های طبیعی درمان نوشیدن یک تا ۲ فنجان چای سبز در میان وعده های غذایی بهترین انتخاب است. چای سبز علاوه بر تامین آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن به افزایش سوخت و ساز و خونرسانی بهتر به دستگاه گوارش کمک کرده و روند هضم و جذب مواد غذایی را تسهیل می کند. در کنار این دمنوش استفاده از گرد لیمو یا گرد ریشه گیاه بابا آدم به همراه مواد غذایی یا گنجاندن ماست کم چرب که در آن یک قطعه زنجبیل رنده شده اضافه کردید، از دیگر تکنیک هایی است که به افزایش متابولیسم و چربی سوزی بدن کمک می کند. شما می توانید این پودر را مثل سماق روی غذای تان بریزید و آن را میل کنید.

اشتهای تان را مدیریت کنید

یکی از شیوه هایی که به کمک آن می توانید میزان اشتهای خود را کنترل کنید گنجاندن میل وعده های غذایی در طول روز است که میزان اشتهای شما در وعده ناهار و شام را کاهش می دهد. یکی دیگر از شیوه هایی که می توانید به کمک آن اشتهای خود را کنترل کنید نوشیدن لیوان آبی است که یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه در آن حل شده. این نوشیدنی می تواند میزان قند و انرژی بدن را تا حدودی تامین کند و نیاز و اشتیاق بدن را به مصرف مواد غذایی و خوراکی ها در وعده های اصلی غذایی کاهش دهد. بهترین زمان برای مصرف این نوشیدنی که بهتر است آب آن ولرم باشد نیم ساعت قبل از مصرف وعده غذایی اصلی است. البته باید توجه داشت که بهتر است این نوشیدنی قبل از یک وعده غذایی مانند ناهار مصرف شود، ضمن آنکه بیماران مبتلا به بیماری های قندی باید مراقب باشند که در مصرف این نوشیدنی زیاده روی نکنند و پیش از مصرف آن با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

سیب سبز / شماره ۱۱۰ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / آمنه فرخی / صفحه ۲۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار